• Anonymsju

    Elaka kommentarer från släktingar, normalt för alla?

    Tjejer! Är det vanligt i släkt/familjer att man alltid har någon jobbig exempelvis morbror/farbror som alltid ska jävlas med er?

    Med jävlas menar jag ta på magen och fråga om det är en till på G, säga riktigt elaka och kränkande saker man inte vill höra som mamma, bete sig allmänt sunkigt och kommentera ens kropp.

    Allt med ett riktigt hånflin och skulle man bli arg får man höra att man är lättkränkt.

    Detta är nämligen vardagsmat i min släkt, är nyfiken på om folk beter sig såhär normalt mot sina släktingar?

  • Svar på tråden Elaka kommentarer från släktingar, normalt för alla?
  • viseversa

    Nej det gör dom inte. Hade blivit både ledsen och arg. Kontra med samma tillbaka. Klappa den som är flintis på huvudet och fråga om han inte tänkt på en hårtransplantation. Eller om moster inte funderat på bröstlyft och fettsugning. Fruktansvärt ouppfostrat och elakt.

  • FuckGoggleAskMe

    Säg ifrån vänligt men bestämt. Påstår han att du är lättkränkt, svara bara att ja, det kanske jag är, men det måste han ta hänsyn till. Alternativt ryt till och påpeka att han är elak, sexistisk, otrevlig etc och att han har ingen rätt att strunta i andras uppfattning om hans beteende mot dom. Samt undvik fanskapet. Alla, inklusive jag, har väl ett par udda släktingar som inte alltid beter sig som man skulle önska, men känner ingen med elaka, vulgära snuskgubbar i släkten.

  • JodiBabe

    taffs och sexuella trakasserier är inte ok. det ska inte ursäktas om det kommer från en släkting.

  • Anonymsju

    Tack för era svar! I min familj/släkt så anser alla att denna man ofta går över gränsen, men han försöker och tror att han är rolig. Han har alltid varit gränslös och får inga direkta konsekvenser mer än nån tillsägelse då och då, men det rinner av honom som vatten. Antingen är man lättkränkt eller så kontrar han med någon grövre bara, så jag brukar knappt svara, men känner mig så mesig pga det.

    I tonåren kommenterade han min vikt när jag hade ätstörningar. Nu är jag över 20 och har barn, men han fortsätter med sina "roliga kommentarer"

  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2019-06-23 17:00:18 följande:

    Tack för era svar! I min familj/släkt så anser alla att denna man ofta går över gränsen, men han försöker och tror att han är rolig. Han har alltid varit gränslös och får inga direkta konsekvenser mer än nån tillsägelse då och då, men det rinner av honom som vatten. Antingen är man lättkränkt eller så kontrar han med någon grövre bara, så jag brukar knappt svara, men känner mig så mesig pga det.

    I tonåren kommenterade han min vikt när jag hade ätstörningar. Nu är jag över 20 och har barn, men han fortsätter med sina "roliga kommentarer"


    Skulle skriva att alla säger "Men det är den jargongen" han tycket att ni har med varandra
  • AnnaSthlm

    Farbrorn är gränslös och det är dina släktingar också. Han trampar och de låter sig bli trampade på. En gång kan vem som helst bli trampad på, sedan tar det stopp om man är vuxen nog att stå upp för sig själv.

    Du riskerar att bli det svarta fåret i familjen om du är den som sätter gränser. Du kommer dock inte att kunna det du sett bli osett, och det finns ingen annan väg än att vara tydlig och öva på att säga "Jag vill att du genast slutar med..." Kanske kommer du att behöva avstå från släktträffar där han närvarar. Var tydlig mef varför för alla, så inga rykten uppstår, berätta att det inte passar dig att bli kränkt. Det finns en chans att fler i släkten följer efter dig, då kan du ordna egna fester för alla som vill umgås utan kränkningar. Det kommer att ta några år.

  • IceKitten

    Alltså... Alla dessa hopplösa arseholes man träffar på i livet har ju såklart familjer/släkt så helt ovanligt är det ju inte.

    Jag har fått höra det ena och andra sedan jag var ett barn med höjdpunkter som att jag inte fick några julklappar av min morbror/moster även då mina styvsystrar fick (de har för övrigt inte några biologiska koppling till morbror/moster alls till skillnad från mig).

    Är det inte begravning eller liknande träffar jag dem inte alls längre. Jag har bättre personer att lägga min tid på.

  • Anonymsju

    Kan ge ett exempel på en grej som händer under midsommar med släkten. Vi spelar kubb, jag ska slö ner kungen och måste ju då böja mig ner bakåt, men har på mig jeanskjol så säger att en annan får göra det, då börjar det "jaha varför kan inte du köra? Är du nyrakad? Eller det kanske är det du inte är?"

    Detta helt ärligt kändes sjukt opassande, men samtidigt är vi alla rätt grova o munnen och skämtar, men jag uppskattar just inte såna skämt på min bekostnad, men vet som sagt inte om jag tänker in på det för mycket.

    Måste ju ändå finnas fler med släkt/familj där man skämtar grovt?

  • MsFry
    Anonymsju skrev 2019-06-23 21:26:23 följande:

    Kan ge ett exempel på en grej som händer under midsommar med släkten. Vi spelar kubb, jag ska slö ner kungen och måste ju då böja mig ner bakåt, men har på mig jeanskjol så säger att en annan får göra det, då börjar det "jaha varför kan inte du köra? Är du nyrakad? Eller det kanske är det du inte är?"

    Detta helt ärligt kändes sjukt opassande, men samtidigt är vi alla rätt grova o munnen och skämtar, men jag uppskattar just inte såna skämt på min bekostnad, men vet som sagt inte om jag tänker in på det för mycket.

    Måste ju ändå finnas fler med släkt/familj där man skämtar grovt?


    Med släkt skulle jag aldrig i livet skämta så. Vilket vider...

    Skulle troligen heller inte skämta så med vänner, inte sen jag fyllde 25 i alla fall. Usch vilket gubbslem.
  • mammalovis

    Kanske dags att klä dig så du inte behöver få sådana sjuka kommentarer eller köra ändå. Eller också får du ge svar på tal. Ja, det skulle du allt bra gärna vilja veta va?

    Du har råkat ut för någon som tyvärr inte kommer bete sig trevligare eller är smartare än så. Fruktansvärt opassande sätt som inte är normalt alls.

  • Therescha

    Har, tyvärr, en sådan människa i min släkt också. Vet flera släkter med. Inte ovanligt tyvärr, men inte acceptabelt för det.

  • MsFry
    mammalovis skrev 2019-06-27 21:50:53 följande:

    Kanske dags att klä dig så du inte behöver få sådana sjuka kommentarer eller köra ändå. Eller också får du ge svar på tal. Ja, det skulle du allt bra gärna vilja veta va?

    Du har råkat ut för någon som tyvärr inte kommer bete sig trevligare eller är smartare än så. Fruktansvärt opassande sätt som inte är normalt alls.


    Vilket sjukt resonemang: ska ts anpassa sin klädsel efter farbroderns bristande hyfs? Varför skyller du på ?offret??
  • Anonymsju
    mammalovis skrev 2019-06-27 21:50:53 följande:

    Kanske dags att klä dig så du inte behöver få sådana sjuka kommentarer eller köra ändå. Eller också får du ge svar på tal. Ja, det skulle du allt bra gärna vilja veta va?

    Du har råkat ut för någon som tyvärr inte kommer bete sig trevligare eller är smartare än så. Fruktansvärt opassande sätt som inte är normalt alls.


    Skämtar du med mig?
Svar på tråden Elaka kommentarer från släktingar, normalt för alla?