• Anonym (sorg)

    Jag kommer förmodligen aldrig få barn

    Hej,

    Jag är 38 år och har varit singel i 5 år. Jag har försökt med nät dejtning men jag är för känslig för sånt.
    Jag har hela mitt liv lidit av svår ångest och även depression pga dysfunktionell familj.

    Jag går för närvarande hos psykolog, det är väldigt intensiv behandling och dessutom har jag slutat med min medicin för att jag vill få ut så mycket jag kan av min behandling. 

    Jag har börjat för första gången kommit till insikten att jag kommer förmodligen aldrig få barn pga mitt psykiska mående och min ålder. Sorgen av att inte få barn slog mig som ett slag i magen. Hur ska man bearbeta sånt? Kommer man någonsin över det? Vad är meningen med livet om man inte får barn?

    Jag har tidigare varit lättad över att inte ha barn så att jag kan ta hand om mig själv till 100% och inte tänkt på barn så mycket. Det har räckt med syskonbarn.

    Nu har plötsligt saknaden av en livspartner och att aldrig få barn kommit över mig. 

  • Svar på tråden Jag kommer förmodligen aldrig få barn
  • Anonym (Bp)

    Beklagar!

    Nu är jag inte i samma sits, men jag hade svårt för att bli gravid med första barnet pga sjukdom och tänkte då att jag kanske blir barnlös. Min tanke då var att jag i så fall skulle ägna livet åt något annat som gav mening, som inte går att kombinera med att ha barn. Typ hjälparbete eller att ta hand om djur som behöver det.

    Hoppas du börjar må bättre snart och lycka till med behandlingen!

  • Anonym (sorg)

    Finns det någon som har tagit sig igenom sorgen och accepterat sitt liv?
    Jag ska ta upp dessa känslor som exploderade med min psykolog när han kommer tillbaka från semestern.

  • Anonym (Inte försent)

    Jag har en kompis som var ensamstående men sååå gärna ville bli mamma ändå, och hon åkte till Danmark och genomförde en IVF-behandling. Hon är idag mamma till en underbar dotter på 9 år. Så det behöver inte vara försent...

  • Anonym (Vän)

    Har du ingen bra vän som också vill ha barn? Du behöver ju inte ha en kärleksrelation till pappan, ni kan va bra vänner och ha gemensam vårdnad.

Svar på tråden Jag kommer förmodligen aldrig få barn