• Orolig över barn

    Baka när man har småbarn?

    jag funderar på det här att baka när man har småbarn särskilt Barn med dålig matlust

    Jag tycker om att baka men dels får jag dålig samvete o andrasidan blir det aldrig bra, för vad kan hända egentligen om jag bakar:

    1. De tycker inte om bakelsen o det gör mig ledsen om de äter inte den heller

    2. De tycker om det o äter så mycket av det att de kan inte äta riktigt mat

    (Jag har barn som vissadagar äter knappt något -- som idag : ingen åt frukost mer en 2 droppar mjölk o 2 bit av mackan .. ska jag hoppa över att baka idag vilket jag har planerat o hoppas att de ska äta lunch eller ska jag baka o vara glad att de äter åtminstone kakor..?)

  • Svar på tråden Baka när man har småbarn?
  • Anonym (Sara)

    Du kan väl baka något nyttigare än vanliga kakor?

  • CitronTulo

    OM de gillar det du bakar, och gärna vill ha, så kan det väl få fungera som en "morot" att de kan få en kaka/bakelse om de äter upp maten först?

    Låt barnet/barnen var med och bestämma vad ni ska baka (om de är tillräckligt gamla) så kan de välja något de tycker om. Om de har åldern inne så kan de hjälpa till med bakandet.

  • Twinmom13

    Hur små är barnen? Mina har, från 3 års ålder, fått hjälpa till i köket.

    Dels underlättar det att dom är aktiverade, dels är det en bra lärdom och dels så blir dom mer intresserade av slutresultatet när dom fått vara med själva.

    Ibland har dom ex fått en egen liten bit deg, ibland hjälper dom till med ingredienser eller ex får en korvbit att skära med plastkniv.

    Du kan ju baka frukostbröd, matbröd, matmuffins etc. så man behöver ju inte baka sötsaker.

  • nytt eller gammalt

    Laga mat tillsammans kan ofta hjälpa till med matlust....

  • Rödtjärnens Anna

    Min son har hängt med mig i köket sen han var nyfödd, nu är han två.

    Bakar jag får han vara med att knäcka ägg, hälla i mjöl, hålla elvisp osv. Givetvis får han smaka lite deg/smet. Lagar jag mat får han provsmaka, äta råa grönsaker, ja i princip allt som går att äta innan det tillagas. Skulle han då äta dåligt vid själva middagen har han ju ätit lite innan.

    Varför ska du ta åt dig om du gör en bakelse och dina barn inte gillar den? Så länge någon gillar den. De kanske gillar något annat du gör?

    Ska du ge dem en bakelse eller likande, gör det till en efterrätt, eller fika efter maten. Då har de chansen att äta sin lunch/middag och är det så att de inte vill ha efterrätt/fika så tycker jag att det är okej att avstå.

  • Anonym (C)

    De måste väl inte äta upp allt på en gång så de inte äter mat? Man kan ju begränsa. Och varför bli ledsen om de inte tycker om? Låter lite väl känsligt...

  • Anonym (S)

    Jag förstår inte riktigt. Ska du baka kakor för att de inte vill äta riktig mat eller frukost?

    Om du blir ledsen ifall de inte äter dina kakor, kan du väl köpa kakor i affären?

    Om du är sugen på att baka, testa att baka bröd. Det gör vi flera gånger i veckan. Du kan ju vara lite halvonyttig och göra scones till barnen istället för kakor annars.

  • nnnnnnnn

    baka sockerfritt, så är det inte så illa. Gillar barnen inte det så gör det väl inget? Mer till dej!

    Banankaka är jummy, man kan även ha i lite kryddigare smaksättning tex kanel + kardemumma:


    4 mogna bananer 6 urkärnade färska dadlar 2 ägg 1 dl kallpressad olivolja 1 dl jordnötssmör 1 dl vetemjöl 1 dl dinkelsikt (fullkorn) 2 tsk bakpulver 1/2 tsk salt 1 dl valnötter olja och ströbröd till formen Gör så här Sätt ugnen på 175°C.  Skala 3 av bananerna (för 10 bitar) och skär i bitar. Mixa bananbitarna och dadlarna slätt i en matberedare. Tillsätt ägg, olja och jordnötssmör och kör lite till. Blanda alla torra ingredienser utom valnötterna och tillsätt. Mixa till en slät smet. Rör ner valnötterna.  Häll smeten i en oljad och bröad brödform, ca 1 ½ liter (för 10 bitar).  Skala och skär 1 banan längsmed (för 10 bitar). Lägg bananhalvorna på smeten. Grädda ca 35 minuter i mitten av ugnen. Känn med sticka så att kakan känns torr. Låt svalna.  
  • nnnnnnnn

    Denna är inte heller så dum!


    Kopierar ur en annan tråd, men det är för att denna kakan är så grym!
    Glutenfri, äggfri, mjölkfri, nötfri, sojafri osv.
    Få ingredienser.
    Om man blötlägger bönorna själv, så är det inte särskilt dyrt heller.
    GOD!
    Mäktig med, så den räcker till många. Skulle uppskatta att man lätt kan vara 10 pers på en rund form, och mångdubblar du receptet, så blir det en hel långpanna som räcker till väldigt många.

    Vill man lyxa till det lite så kan man köpa/göra vaniljsås att ha till kakan, men det är inget måste.

    Denna har jag bjudit på jobbet.


    Lite nyttigare alternativ som passar de flesta då den är fri från: nötter, mjölk (protein och laktos), ägg, soja osv.
    Sist gjorde jag med lakritspulver i smeten och hallon + flingsalt ovanpå.
    Det är väl lite "mogen" smak? Eller kanske det är en larvig "godissmak"? Iallfall gillade alla den.


    Portioner: 1 kaka, fyrkantig form (ca 23 x 23 cm) eller rund form (23-26 cm diameter)


    Tid: max 45 min


    600 g kokta svarta bönor (blötläggs i 24 timmar före kokning, låt svalna före bakning eller köp färdigkokta)
    05,-0,75 dl olja
    tex ekologisk rapsolja, kokosolja eller annan olja.
    0,75-1 dl vatten
    (eller annan vätska tex juice eller kallt kaffe)
    1/2 dl sirap (valfri sort) eller annan sötning tex socker, finrivet moget päron, mosad mogen banan, blötlagda mixade russin/plommon eller liknande
    1,5 dl havregryn
    0,5 dl kakao
    1,5 tsk bakpulver


    Smaksättning om man vill tex lakritspulver, vaniljpulver, finrivet apelsinskal.


     Kokosflingor + lite olja - för att bröa formen


    Frysta hallon/valfria bär, om man vill.


    1. Sätt ugnen på 180 grader. Mixa bönorna med oljan och vattnet till en slät smet.


    2. Häll ner resten av ingredienserna. Mixa igen. Smaka av! Lägg till mer smaksättning, socker/sirap och/eller lite salt.


    3. Pensla en form med olja, och strö med lite kokosflingor, om du vill.


    4. Klicka ut smeten i formen, platta till, strö över kokos om du vill, lägga på hallon/bär om man vill ha bär på och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Det går inte att känna ifall kakan är klar, men 15 min räcker.

  • Orolig över barn
    Anonym (S) skrev 2019-06-25 14:20:57 följande:

    Jag förstår inte riktigt. Ska du baka kakor för att de inte vill äta riktig mat eller frukost?

    Om du blir ledsen ifall de inte äter dina kakor, kan du väl köpa kakor i affären?

    Om du är sugen på att baka, testa att baka bröd. Det gör vi flera gånger i veckan. Du kan ju vara lite halvonyttig och göra scones till barnen istället för kakor annars.


    Nej, jag bakar inte för att de inte äter , kag tänkte baka för att jag vill baka men är fundersam huruvida är det vettigt att baka 2-3-4 ggr /vecka om man har barn som vägrar äta riktigt mat ? Om det är bra för de att få i sig kakor när de äter inte mat? O blir det inte till att då ska äta ännu mindre mat?

    o köpa kakor i affären vill jag helst undvika- dels vet jag inte vad är det i de o man kan alltid göra lite nyttigare hemma genom att använda bra mjöl , mindre socker eller lägga till ett extra ägg..jag tycker inte att de måste äta kakor ...
  • FuckGoggleAskMe

    Min son åt alltid dåligt och han älskade att baka, så vi bakade massor, fast han gillade inte att äta det vi bakade. Min son vägrade alltid att äta det han inte gillade, så ibland var det bättre att han åt några kakor än noll. TS, du får känna av om det bakade blir uppätet eller inte, och om barnet äter allt det bakar, annars, baka nyttiga saker eller lär barnet att laga mat.

  • Anonym (S)
    Orolig över barn skrev 2019-06-25 22:31:10 följande:

    Nej, jag bakar inte för att de inte äter , kag tänkte baka för att jag vill baka men är fundersam huruvida är det vettigt att baka 2-3-4 ggr /vecka om man har barn som vägrar äta riktigt mat ? Om det är bra för de att få i sig kakor när de äter inte mat? O blir det inte till att då ska äta ännu mindre mat?

    o köpa kakor i affären vill jag helst undvika- dels vet jag inte vad är det i de o man kan alltid göra lite nyttigare hemma genom att använda bra mjöl , mindre socker eller lägga till ett extra ägg..jag tycker inte att de måste äta kakor ...


    Kan du inte baka bröd om du bara vill baka för skojs skull? Att baka onyttiga saker mer än en gång i veckan eller ens varje vecka är väl onödigt omman vill leva någorlunda hälsosamt?

    Vi bakar allt vårt bröd. Det går att variera väldigt mycket, du kanske kan hitta nåt som ungarna gillar.
  • legomum

    Baka om ni har kul tillsammans när ni gör det. Man måste inte äta det man bakar.

    Mina killar har hellre ätit hårda kakor framför mjuka. Inte så kul för jag gör grymma bullar.

    Men vi gör mycket "sugar cookies" där de är med och bakar ut och sedan dekorerar.

    Har jättemånga "pepparkakssformar" och bakar vi kan vi göra på teman osv.

  • Alexi

    Jag har alltid undrat över de som verkar baka så mycket vad de gör med alla kakor. För vi vill inte hålla på och äta kakor stup i kvarten så då kan vi tyvärr inte heller baka så ofta.

  • scanmia

    Om du har barn som äter dåligt så kan du försöka använda bakandet för att introducera nya smaker och konsistenser. Är barnen med och bakar? Då kan det vara taktiskt att baka med grönsaker (morotskaka, zucchinibröd, pumpamuffins) så att de ser dessa ingredienser bli till något som de kan tänka sig att äta. Men, nej, man kan inte släppa loss hur mycket godsaker de äter bara för att det är hembakat. Men att ersätta ett mellanmål i veckan eller att ha det som efterrätt då och då är inte fel. Har du underviktiga barn så kan det vara ett sätt att få i dem lite extra kalorier utöver vad de (inte) äter vid måltiderna.

    Kolla in recept på energyballs och granolabars. Testa att baka pizza, matpajer och piroger.

  • Anonym (Sharon)

    Efter att ha läst din andra tråd tror jag du behöver stöd i din föräldraroll. Kanske kan BVC hjälpa dig?

  • Orolig över barn
    Anonym (Sharon) skrev 2019-06-26 23:47:45 följande:

    Efter att ha läst din andra tråd tror jag du behöver stöd i din föräldraroll. Kanske kan BVC hjälpa dig?


    På vilket sätt behöver jag stöd menar du?
Svar på tråden Baka när man har småbarn?