• Anonym (Greta wannabe)

    Sluta flyga

    Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

    Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

    Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

    Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.

  • Svar på tråden Sluta flyga
  • Praktisk58

    Huvudfrågan - vad tänker din chef ? 18 timmar arbetstid ?

  • Pope Joan II
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-27 08:51:03 följande:

    Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

    Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

    Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

    Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.


    Jag flyger väldigt mycket och är helt ointresserad av hur någon annan ser på det,
  • Anonym (...)

    Jag har flugit extremt mycket i mina dar..i mitt förra jobb flög jag minst en gång i veckan i tio år. Flög också mycket privat.

    Nu har jag helt slutat flyga privat. I jobbet måste jag flyga till USA tre gånger om året och det gör jag annars kan jag inte ha jobbet kvar.

  • Anonym (***)
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-27 08:51:03 följande:

    Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

    Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

    Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

    Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.


    Var åker du ifrån och vart ska du?

    Har svårt att tro att det skulle skilja så mycket.
  • Dr Nail

    Dumt. Ska man göra en insats för klimatet ska man flyga MER - inte mindre. Jag flyger så ofta jag kan, även om det är korta flyg, typ till Danmark.

    Jag tror inte ett dugg på att försöka vända progressen. Isf varför inte gå tillbaka till grottorna? DET vore miljövänligt! Men nej, istället tror jag på att uppmuntra positiv utveckling, vilket kostar pengar. Så flyg mer istället, så att de har råd att utvecka bättre och grönare teknik. Plus att man kan lägga till klimatkompensation när man bokar sin biljett, och betala en liten extrasumma.

    Att sluta flyga är bara en panikreflex. Inte genomtänkt eller rationellt, dock ganska mänskligt.

  • Anonym (Greta wannabe)
    Praktisk58 skrev 2019-06-27 09:02:25 följande:

    Huvudfrågan - vad tänker din chef ? 18 timmar arbetstid ?


    Tänkte inte ta det på arbetstid.
  • Anonym (Greta wannabe)
    Anonym (***) skrev 2019-06-27 09:21:52 följande:

    Var åker du ifrån och vart ska du?

    Har svårt att tro att det skulle skilja så mycket.


    Nja det skiljer ju inte så mycket. Minst 4 h arbetstid dörr till dörr med flyg och ner till 14 h med tåg och buss med lite flyt med alla byten.
  • Anonym (pendlaren)

    Jag veckopendlar med flyg 70 mil enkel väg och har gjort så i 10 år. Det skulle inte gå om jag åkte tåg eller buss. På senaste tiden har jag börjat få lite dåligt miljösamvete. Men jag har inget val.

    Jag kan inte få ett motsvarande jobb på bostadsorten.

    Jag kan heller inte flytta till jobborten eftersom min fru har jobb på bostadsorten. Vad gör man?

  • Anonym (Greta wannabe)
    Dr Nail skrev 2019-06-27 10:09:09 följande:

    Dumt. Ska man göra en insats för klimatet ska man flyga MER - inte mindre. Jag flyger så ofta jag kan, även om det är korta flyg, typ till Danmark.

    Jag tror inte ett dugg på att försöka vända progressen. Isf varför inte gå tillbaka till grottorna? DET vore miljövänligt! Men nej, istället tror jag på att uppmuntra positiv utveckling, vilket kostar pengar. Så flyg mer istället, så att de har råd att utvecka bättre och grönare teknik. Plus att man kan lägga till klimatkompensation när man bokar sin biljett, och betala en liten extrasumma.

    Att sluta flyga är bara en panikreflex. Inte genomtänkt eller rationellt, dock ganska mänskligt.


    I stort sett all forskning visar att vi absolut måste vända progressen och att den tekniska utvecklingen inte kommer att räcka för att göra det utan vi måste minska flygandet. Om våra barn ska kunna fortsätta leva på den här jorden vill säga. Bryr man sig inte. Om det kan man ju fortsätta.

    Men jag undrar lite varför du bryr dig om att klimatkompensera om du inte bryr dig om klimatet.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Greta wannabe) skrev 2019-06-27 08:51:03 följande:

    Ni som slutat flyga, vad har ni fått för reaktioner?

    Jag flyger sällan privat men ett par gånger om året i jobbet. Några av mina kollegor flyger nästan varje vecka.

    Nu har jag tänkt att nästa gång ska jag ta tåget. Det tar 14-18h jämfört med 1h flyg. Jag har tre små barn så jag vill helst inte resa och vara borta alls, men nu är jobbet sådant.

    Undrar lite vad folk ska tycka och tänka och framförallt om dom som flyger kommer tro att jag ser ner på dom.


    Greta loves you! Ingen annan bryr sig.
Svar på tråden Sluta flyga