Sluta flyga
Jag är "klimatnörden" på mitt jobb. Jag är den enda som har slutat flyga. Flyger om jag måste i jobbet, men det är bara sådär en gång vartannat år.
Jag kan säga som så att folk kunde inte bry sig mindre om hur en enstaka nörd reser. Någon tycker jag är lite knäpp som inte väljer det som är bekvämast. De tycker att det är nödvändigt för hälsan att flyga utomlands 3-4 ggr per år privat. "Annars skulle de inte klara sig." Så just på jobbet har jag gett upp, folk bryr sig inte om klimatet helt enkelt.
Vi har en massa töntiga miljömål på jobbet (typ skriv ut lite mindre papper, försök källsortera, köp miljömärkt kontorsmateriel, kravmärkt mjölk och kaffe...), men också några bra som handlar om uppvärmning av lokalerna mm. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO.
Nej, jag har allt mer gett upp hoppet om folk alltså. Det ÄR viktigare för mina kollegor att de får vara bekväma just nu än att deras barnbarn har det drägligt. De tänker inte längre än så. Och ja, de har minst grundutbildning på högskolenivå allihopa. Och vi tillsammans utgör ledningen för det största affärsområdet i företaget.
Sorgligt är vad det är. Eller skamligt? Hur kan människor vara så ignoranta? Vad är felet?