• Anonym (grech)

Getingbo på husvind, åtgärd?

Vi var upp och synade vinden (oinredd som nås med lucka inifrån huset) idag. Det sitter ett antal geting eller hummlebon här och var. Tyckte de såg rätt obebodda ut men sen såg jag hur det rörde sig ett fåtal getingar som kröp omkring på ett bo.

Nu är ju luckan förseglad men de där lär ju växa till sig under året. Känner inte till alla ev. hål ner från vinden eller ut till utsidan av huset.

Är det nått jag bör kontakta en fackman eller låta det vara? Har inte sett någon geting utanför huset än men det är väl en tidsfråga... .O

• Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?
  • brallison

En kollega till mig berätta att i en liknande situation har de kontaktat Anticimex som kom och tog bort getingboet.

• Anonym (två)
    Anonym (grech) skrev 2019-06-27 13:42:07 följande:

Vi var upp och synade vinden (oinredd som nås med lucka inifrån huset) idag. Det sitter ett antal geting eller hummlebon här och var. Tyckte de såg rätt obebodda ut men sen såg jag hur det rörde sig ett fåtal getingar som kröp omkring på ett bo.

Nu är ju luckan förseglad men de där lär ju växa till sig under året. Känner inte till alla ev. hål ner från vinden eller ut till utsidan av huset.

Är det nått jag bör kontakta en fackman eller låta det vara? Har inte sett någon geting utanför huset än men det är väl en tidsfråga... .O

Du bör ta bort boet och det finns egentligen två alternativ:

1) du tar själv bort boet, med risk att bli stucken.
    2) du läjer bort det till exempelvis Anticimex och betalar dem vad det kostar.
  • Twinmom13

Ta en brun papppåse och lägg i knölade tidningspapper och sätt upp inom 4-6 meter från getingboet. Då flyttar getingarna

• Tecum

Är det bara ett fåtal getingar i boet kan du ta bort det själv. Ett annat alternativ är att du går upp på vinden när det är mörkt och sprutar insektsmedel, typ Radar, rakt in i boöppningen. Det kräver att boet är åtkomligt men då får du död på getingarna då alla är samlade i boet på natten.

• Anonym (Mia)

Vaddå ta bort? Det är ju deras hem! Hur hemsk kan man vara egentligen? Låt de få vara där de är. Getingar är snälla så länge man är snäll mot dem. De är levande varelser, precis som du och har rätt till att få vara där de är.

• Anonym (Alltså)
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-27 20:00:24 följande:

Vaddå ta bort? Det är ju deras hem! Hur hemsk kan man vara egentligen? Låt de få vara där de är. Getingar är snälla så länge man är snäll mot dem. De är levande varelser, precis som du och har rätt till att få vara där de är.

Hade du resonerat likadant om det var kackerlackor eller råttor?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Alltså) skrev 2019-06-27 20:04:36 följande:

Hade du resonerat likadant om det var kackerlackor eller råttor?

Jamen det är väl självklart. Varje form av liv.
  • klyban

En sak jag har gjort mot getingar, det är att spraya diesel 1/10-blandning på alla söder ställen i taket och angränsande.
    Det minskade getingarna kring vårt ordentligt, och inga bon uppstod.
    Sen på våren får man håla utkik, och om de hittar ett ställe ändå.
    Men räcker med par sprut när det är mörkt, så flyttar dom.
    Glöm nu inte av att de älskar att leta ställen, så ved, uthus och annat blir potentiella mål istället.<

Detta funkar senare mot rådjur om man har problem med dessa.
    Även går det göra blandningen fetare, men då kan man känna lukten.
    Men det blir helt klart effektivare.

hur många meter var det?
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-27 20:28:33 följande:

Jamen det är väl självklart. Varje form av liv.

Tror inte en suck på att du hade varit okej med såna djur i ditt hem. Jag är en äkta djurvän, jag slår inte ens flugor och jag skulle verkligen göra allt jag kan för att få ut djuren levande, men i mitt hem får de inte vara.
  • klyban
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-27 20:00:24 följande:

Enad gången jag kan tänka mig man vill ha kvar ett getingbo, det är om man har odlingar med kål tex, då getingarna äter upp kålmasken.

Är du buddist eller nått, för annars är det väldigt konstigt det du skriver.
    Och finner noll logik bakom det.

Tänk också att getingar har spejare, för det kan bli en otrevlig överraskning för en.
    Hänt mig en gång, och det gör jag aldrig om igen.
    Dock lockade det fram en massa skratt, för det såg sjukt roligt ut.(tyckte jag givetvis inte med ett hugg i nacken).

Humlor kan ha än mer spejare, men dom dödar jag aldrig.
    För dom gör sällan någon nått, det är väl att man trampar på dom i gräsmattan.

hur många meter var det?
Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?