Anonym (grech) skrev 2019-06-28 12:15:17 följande:
Spejare? Menar du att en geting sitter på vinden och kollar in mig? Alltså det är säkert 3-4 meter bort till boet från där jag kröp på vinden. Ska jag nå till boet måste jag vada genom sågspån.
Min svärmor har hiat upp sig över att de kanske kommer in genom nått hål i innertaket och börjar susa omkring här.
Har nog bara sett en geting på uteplatsen nära huset, det är allt. Sen har vi ett gigantiskt hummelbo i en annan del av vinden som är avgränsad från andra, har sett precis var de flyger in. Dem rör ajg inte.
Inte getingarna heller om det inte finns risk att de dyker upp innomhus...
Mer troligt utanför huset om med spejare, vet inte riktig heller hur det fungerar, men det sker.
Men ska du ge dig på boet, så ska du göra när det är mörkt, eller än bättre att man har någon skadedjur försäkring.
Var kollas på ett hus en gång, och då såg jag det största getingboet i mitt liv, var större än en badboll.
Inga invånare i boet, men såg skrämmande ut ändå.
Efter detta har jag aldrig sett någon större än en fotboll, men såklart jag är vaksam på våren försommaren, så tar jag allt jag ser.
Och en populär sak jag gör på våren är att dödar alla honor jag kan se, det brukar dra ned på det en del.