• Anonym (grech)

Getingbo på husvind, åtgärd?

Vi var upp och synade vinden (oinredd som nås med lucka inifrån huset) idag. Det sitter ett antal geting eller hummlebon här och var. Tyckte de såg rätt obebodda ut men sen såg jag hur det rörde sig ett fåtal getingar som kröp omkring på ett bo.

Nu är ju luckan förseglad men de där lär ju växa till sig under året. Känner inte till alla ev. hål ner från vinden eller ut till utsidan av huset.

Är det nått jag bör kontakta en fackman eller låta det vara? Har inte sett någon geting utanför huset än men det är väl en tidsfråga... .O

• Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?
  • Anonym (grech)
    klyban skrev 2019-06-27 20:33:30 följande:

Enad gången jag kan tänka mig man vill ha kvar ett getingbo, det är om man har odlingar med kål tex, då getingarna äter upp kålmasken.

Är du buddist eller nått, för annars är det väldigt konstigt det du skriver.

Och finner noll logik bakom det.

Tänk också att getingar har spejare, för det kan bli en otrevlig överraskning för en.

Hänt mig en gång, och det gör jag aldrig om igen.

Dock lockade det fram en massa skratt, för det såg sjukt roligt ut.(tyckte jag givetvis inte med ett hugg i nacken).

Humlor kan ha än mer spejare, men dom dödar jag aldrig.

För dom gör sällan någon nått, det är väl att man trampar på dom i gräsmattan.

Spejare? Menar du att en geting sitter på vinden och kollar in mig? Alltså det är säkert 3-4 meter bort till boet från där jag kröp på vinden. Ska jag nå till boet måste jag vada genom sågspån.

Min svärmor har hiat upp sig över att de kanske kommer in genom nått hål i innertaket och börjar susa omkring här.

Har nog bara sett en geting på uteplatsen nära huset, det är allt. Sen har vi ett gigantiskt hummelbo i en annan del av vinden som är avgränsad från andra, har sett precis var de flyger in. Dem rör ajg inte.

Inte getingarna heller om det inte finns risk att de dyker upp innomhus...
  • klyban
    Anonym (grech) skrev 2019-06-28 12:15:17 följande:
    Spejare? Menar du att en geting sitter på vinden och kollar in mig? Alltså det är säkert 3-4 meter bort till boet från där jag kröp på vinden. Ska jag nå till boet måste jag vada genom sågspån.

Min svärmor har hiat upp sig över att de kanske kommer in genom nått hål i innertaket och börjar susa omkring här.

Har nog bara sett en geting på uteplatsen nära huset, det är allt. Sen har vi ett gigantiskt hummelbo i en annan del av vinden som är avgränsad från andra, har sett precis var de flyger in. Dem rör ajg inte.

Inte getingarna heller om det inte finns risk att de dyker upp innomhus...

Mer troligt utanför huset om med spejare, vet inte riktig heller hur det fungerar, men det sker.

Men ska du ge dig på boet, så ska du göra när det är mörkt, eller än bättre att man har någon skadedjur försäkring.

Var kollas på ett hus en gång, och då såg jag det största getingboet i mitt liv, var större än en badboll.
    Inga invånare i boet, men såg skrämmande ut ändå.

Efter detta har jag aldrig sett någon större än en fotboll, men såklart jag är vaksam på våren försommaren, så tar jag allt jag ser.
    Och en populär sak jag gör på våren är att dödar alla honor jag kan se, det brukar dra ned på det en del.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hemförsäkring)

Vi hade getingsanering i hemförsäkringen. Jag är allergisk mot bistick och livrädd för getingar.

• Anonym (två)
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-27 20:00:24 följande:

Vaddå ta bort? Det är ju deras hem! Hur hemsk kan man vara egentligen? Låt de få vara där de är. Getingar är snälla så länge man är snäll mot dem. De är levande varelser, precis som du och har rätt till att få vara där de är.

Kan du komma och hämta boet då, och ha det hemma hos dig istället? Getingar ä inte så knussliga med exakt var de har sina bon, så det funkar säkert fint.

• Anonym (I)
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-27 20:00:24 följande:

Vaddå ta bort? Det är ju deras hem! Hur hemsk kan man vara egentligen? Låt de få vara där de är. Getingar är snälla så länge man är snäll mot dem. De är levande varelser, precis som du och har rätt till att få vara där de är.

Anonym (två) skrev 2019-06-28 13:39:20 följande:

Kan du komma och hämta boet då, och ha det hemma hos dig istället? Getingar ä inte så knussliga med exakt var de har sina bon, så det funkar säkert fint.

Vilken bra idé! Raska på Mia och hämta getingarna , eller sluta hyckla.
  • Anonym (sting)

Ta en kratta eller nått och slå ner det, passa på att dra dra krattan genom boet så det blir förstört. Då flyttar dom till 99%.

Gör detta många gånger per år och än så länge är bona små, vid sensommar och bona är stora har jag ett extra långt skaft.

• klyban
    Anonym (sting) skrev 2019-06-28 14:34:16 följande:
    Ta en kratta eller nått och slå ner det, passa på att dra dra krattan genom boet så det blir förstört. Då flyttar dom till 99%.
    Gör detta många gånger per år och än så länge är bona små, vid sensommar och bona är stora har jag ett extra långt skaft.

Testa diesel 1/10-blandning, så kommer dom inte ens från början.
    De gillar varma sidor.

hur många meter var det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (I) skrev 2019-06-28 13:50:21 följande:

Vilken bra idé! Raska på Mia och hämta getingarna , eller sluta hyckla.

Ok, ge mig din adress då, TS. Hur ska jag kunna åka någonstans annars om jag inte vet precis vart du bor?
  • klyban
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-28 19:23:38 följande:
    Ok, ge mig din adress då, TS. Hur ska jag kunna åka någonstans annars om jag inte vet precis vart du bor?
    Haha, du får givetvis berätta vem du är, så kan personen kontakta dig på pm och lösa frågan.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Mia)
    klyban skrev 2019-06-28 19:54:01 följande:

Haha, du får givetvis berätta vem du är, så kan personen kontakta dig på pm och lösa frågan.

Nej, jag kan givetvis vara anonym. Det är inte jag som kom på denna briljanta ide, jag gör mitt jobb genom att hämta boet. Skriv adressen här som sagt, så kommer jag.
  • klyban
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-28 22:07:20 följande:
    Nej, jag kan givetvis vara anonym. Det är inte jag som kom på denna briljanta ide, jag gör mitt jobb genom att hämta boet. Skriv adressen här som sagt, så kommer jag.
    Det är en omöjlighet, men då vet nu alla att det vara bara ord på en rad utan mening.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Mia)
    klyban skrev 2019-06-28 23:19:09 följande:

Det är en omöjlighet, men då vet nu alla att det vara bara ord på en rad utan mening.

Omöjligt? Hur så? Ja, nu vet jag att du bara snackade i nattmössan.
  • Anonym (Stingslig)

Är det lite aktivitet spraya med Radar. När det är helt lugnt skär ner alla bon. Annars ta hjälp av Anticimex eller liknande. Ett hett men lite farligt tips är att hälla lite lacknafta i glasburkar. Ställ i varje hörn på vinden och du slipper getingar och humlor. De till att inget brännbart är i närheten eftersom det självantänder. Ruskigt effektivt.

• klyban
    Anonym (Stingslig) skrev 2019-06-29 09:55:18 följande:
    Är det lite aktivitet spraya med Radar. När det är helt lugnt skär ner alla bon. Annars ta hjälp av Anticimex eller liknande. Ett hett men lite farligt tips är att hälla lite lacknafta i glasburkar. Ställ i varje hörn på vinden och du slipper getingar och humlor. De till att inget brännbart är i närheten eftersom det självantänder. Ruskigt effektivt.

Jag hade den gamla radarn på ett getingbo en gång, det var underbart se dom, rulla ned för tegelpannorna efter några sekunder bara.
    För det boet var lagt i taket direkt under pannorna.

hur många meter var det?
  • ankans

När det är två bon och du dessutom måste krypa genom sågspån hade jag definitivt ringt Anticimex, brukar räknas som skadedjurssanering och vara gratis i hemförsäkringen. Vi hade ett getingbo utanpå huset förra året men det var lätt att nå så min man klädde sig i vinterjacka, tjocka handskar och en genomskinlig plastpåse över huvudet och mosade ihop det, tror han sprutade in något först så getingarna stack men minns inte. Dock blev det kvar en pyttebit av boet vilket räckte för drottningen att flytta in igen och efter kanske fem dagar var det typ som en pingisboll i storlek, han upprepade proceduren men nu skrapade vi bort de sista resterna också. Skulle inte våga göra något sådant på en instängd vind.

• Anonym (A)
    ankans skrev 2019-06-29 13:57:33 följande:
    När det är två bon och du dessutom måste krypa genom sågspån hade jag definitivt ringt Anticimex, brukar räknas som skadedjurssanering och vara gratis i hemförsäkringen. Vi hade ett getingbo utanpå huset förra året men det var lätt att nå så min man klädde sig i vinterjacka, tjocka handskar och en genomskinlig plastpåse över huvudet och mosade ihop det, tror han sprutade in något först så getingarna stack men minns inte. Dock blev det kvar en pyttebit av boet vilket räckte för drottningen att flytta in igen och efter kanske fem dagar var det typ som en pingisboll i storlek, han upprepade proceduren men nu skrapade vi bort de sista resterna också. Skulle inte våga göra något sådant på en instängd vind.
    Håller med, ring Anticimex.
Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?