Inlägg från: Anonym (grech) |Visa alla inlägg
  • Anonym (grech)

Getingbo på husvind, åtgärd?

Vi var upp och synade vinden (oinredd som nås med lucka inifrån huset) idag. Det sitter ett antal geting eller hummlebon här och var. Tyckte de såg rätt obebodda ut men sen såg jag hur det rörde sig ett fåtal getingar som kröp omkring på ett bo.

Nu är ju luckan förseglad men de där lär ju växa till sig under året. Känner inte till alla ev. hål ner från vinden eller ut till utsidan av huset.

Är det nått jag bör kontakta en fackman eller låta det vara? Har inte sett någon geting utanför huset än men det är väl en tidsfråga... .O

• Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?
  • Anonym (grech)
    klyban skrev 2019-06-27 20:33:30 följande:

Enad gången jag kan tänka mig man vill ha kvar ett getingbo, det är om man har odlingar med kål tex, då getingarna äter upp kålmasken.

Är du buddist eller nått, för annars är det väldigt konstigt det du skriver.

Och finner noll logik bakom det.

Tänk också att getingar har spejare, för det kan bli en otrevlig överraskning för en.

Hänt mig en gång, och det gör jag aldrig om igen.

Dock lockade det fram en massa skratt, för det såg sjukt roligt ut.(tyckte jag givetvis inte med ett hugg i nacken).

Humlor kan ha än mer spejare, men dom dödar jag aldrig.

För dom gör sällan någon nått, det är väl att man trampar på dom i gräsmattan.

Spejare? Menar du att en geting sitter på vinden och kollar in mig? Alltså det är säkert 3-4 meter bort till boet från där jag kröp på vinden. Ska jag nå till boet måste jag vada genom sågspån.

Min svärmor har hiat upp sig över att de kanske kommer in genom nått hål i innertaket och börjar susa omkring här.

Har nog bara sett en geting på uteplatsen nära huset, det är allt. Sen har vi ett gigantiskt hummelbo i en annan del av vinden som är avgränsad från andra, har sett precis var de flyger in. Dem rör ajg inte.

Inte getingarna heller om det inte finns risk att de dyker upp innomhus...
Svar på tråden Getingbo på husvind, åtgärd?