• Anonym (Ensam)

Misofoni

Är det någon som har misofoni? Känner mig som den enda i världen som har det.

• Svar på tråden Misofoni
  • Anonym (Khi)

Inte jag men kanske mitt barn. Hade inte hört talas om det förrän nu. Hur yttrar det sig för dig?

• Anonym (Ensam)

Stör mig på massa olika ljud, nästa alla min man gör. Håller på att förstöra vårt äktenskap.

• Anonym (Khi)

Hur länge har du haft det så? När upptäckte du det? Är du ljudkänslig? Vilka ljud?

• Anonym (Ensam)

Haft det sen jag va barn. Hittade diagnosen för inte så längesen. Alla möjliga ljud man gör

• Anonym (Kanske)

Jag hatar irrelevanta ljud. Har sålt flera bilar för att det knäpper/knirkar/surrar/piper omotiverat i dem. Hatar att diskmaskinen piper ÅTTA gånger när den är klar. Står inte ut i ens 30 sekunder med pratradio, dvs två-tre programledare som tjattrar i munnen på varann. Ogillar bakgrundsmusik i affärer, folk som gnolar eller visslar, eller, värst av allt, pratar för sig själva.

Men regelbundna ljud, typ en väggklocka, gör inget. Musik är oftast inte jobbig. Vedhuggning är mysigt att lyssna på, liksom fågelsång. Motorgräsklippare skitjobbigt. Skällande hundar plågsamt.

Diagnosen har jag aldrig hört talas om tidigare, ska läsa om den.

• Anonym (GGG)

Får lätt panik när barn skriker och håller på. Annars är det inte så mycket.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Ensam) skrev 2019-06-28 13:21:25 följande:

Stör mig på massa olika ljud, nästa alla min man gör. Håller på att förstöra vårt äktenskap.

Kan du ge exempel på ljud han gör som du stör dig på?
  • Anonym (Maria)

Misofoni är väl en neurologisk störning. Men ja jag har det.

Man är mer än överskänslig mot vissa ljud, inte bara ljudöverkänslig som i hyperakusi.

Utan man kan bli rentav galen av vissa ljud. Ilskeutbrott, hjärtklappning, svettningar, man måste fly, vilja slå till personen som typ andas.

Tuggande, av äpplen, att någon andas. Knaprar på något.

Det är inte lätt att leva ihop med någon ts, det förstår jag. Öronproppar är det jag kan komma på. Fast det är svårt. Vad säger de professionella?

• Anonym (Maria)

Misofoni är väl en neurologisk störning. Men ja jag har det.

Man är mer än överskänslig mot vissa ljud, inte bara ljudöverkänslig som i hyperakusi.

Utan man kan bli rentav galen av vissa ljud. Ilskeutbrott, hjärtklappning, svettningar, man måste fly, vilja slå till personen som typ andas.

Tuggande, av äpplen, att någon andas. Knaprar på något.

Det är inte lätt att leva ihop med någon ts, det förstår jag. Öronproppar är det jag kan komma på. Fast det är svårt. Vad säger de professionella?

Svar på tråden Misofoni