Misofoni
Är det någon som har misofoni? Känner mig som den enda i världen som har det.
Är det någon som har misofoni? Känner mig som den enda i världen som har det.
Jag har misofoni, det är så jävla jobbigt. Är relationens största bekymmer, speciellt under mina graviditeter då det blir värre.
Jag klarar inte av ljuden från när folk äter och dricker. Smaskande, tuggande, sväljande gör mig galen. Klarar inte heller ljudet av andning. Blir vansinnig!
Bakgrundsljud är en räddning! Men det är inte ovanligt att jag får gå från matbordet, myskvällen i soffan och att jag och sambon får sova i olika rum.
Skönt att höra att jag inte är ensam, har samma problem med alla dom ljusen. Matsunsen är väldigt jobbig, och klarar heller inte hög andning och snarkningar. Smask och tugg ljud är jobbiga när någon äter något hårt är jobbigt. Håller på att spricka i hela kroppen.
Skönt att höra att jag inte är ensam, har samma problem med alla dom ljusen. Matsunsen är väldigt jobbig, och klarar heller inte hög andning och snarkningar. Smask och tugg ljud är jobbiga när någon äter något hårt är jobbigt. Håller på att spricka i hela kroppen.
Jag har problem med snarkningar (alltid) och tex hostningar när man ska sova eller högljudd andning.
Småprat, musik eller andra ljud är helt ok.
Blir helt galen av snarkningar. När jag skulle sova över hos sambons släkt och vi sov i ett stort vardagsrum med hans syskon slängde jag ut hans bror som snarkade på balkongen så han blev förkyld av att sova där :/ Blir helt galet arg.
Känner verkligen igen känslan av att jag ska spricka, när jag hållit inne vreden för länge.
Jag har dock inga bekymmer med snarkningar så när sambon gått över från andning till snarkning så är det lugnt.
Hur hanterar din sambo detta? Tar han illa upp när du stör dig på något han gör?
Detta känner jag igen! Vissa ljud gör mig bara helt vansinnig! Värst är smaskande, sväljningar och andningsljud. Jag fattar liksom inte hur vissa personer kan låta så mycket när dom andas. Jag kan inte göra det om jag ens försöker. Sen tål jag inte viskningar. Blir galen och måste byta kanal i panik om det kommer nån reklam där dom viskar. Av nån anledning verkar det populärt att använda viskande kvinnoröster, jag skulle liksom bara vilja slå till människan med där rösten. Tål inte heller vissa typer av röster. Min dotter tittar en del på youtube och vissa där pratar så fruktansvärt irriterande. Tål inte hesa röster heller. Dubbade barnprogram är en pina. Usch, önskar att det fanns nåt att göra. Äter tex inte tillsammans med min sambo. Det låter alldeles för mycket. Han liksom vräker i sig maten så det blir alla möjliga typer av ljud. Tack o lov låter min dotter inte så mycket när hon äter. Men vissa youtubers borde förbjudas, dom liksom äter och pratar samtidigt! Ljudböcker är bara att glömma för min del. Vill ibland klösa av mig öronen om nån har fel röst eller gör nåt ljud. Skönt att man inte är ensam om detta iaf! : )
Men oj... jag trodde bara att jag var nojig!
Jag har så svårt för just ätljuden, och då i synnerhet när mat eller drycks sväljs. Huuuu! Jag småsjunger när sambon dricker och sväljer, eller när han harklar sig inne på toa. Spyfärdig! Hör ibland att han harklar och spottar inne på toa... då är det inte roligt.
Sen stör jag mig grymt på vissa människor på radion. Jag lyssnar mest på p1, lika med prat. Det finns en reporter som heter Sara Sällström... ojojoj, jag kräks nästan! Så nasal och smaskar när hon pratar. Fy!
Sen stör jag mig oerhört på journalister på radion som säger "ääää", "ööööö" och stakar sig, fastnar i orden och säger "eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee"som känns som en kvart.
Det finns alltså en diagnos!
Tack!
Detta känner jag igen! Vissa ljud gör mig bara helt vansinnig! Värst är smaskande, sväljningar och andningsljud. Jag fattar liksom inte hur vissa personer kan låta så mycket när dom andas. Jag kan inte göra det om jag ens försöker. Sen tål jag inte viskningar. Blir galen och måste byta kanal i panik om det kommer nån reklam där dom viskar. Av nån anledning verkar det populärt att använda viskande kvinnoröster, jag skulle liksom bara vilja slå till människan med där rösten. Tål inte heller vissa typer av röster. Min dotter tittar en del på youtube och vissa där pratar så fruktansvärt irriterande. Tål inte hesa röster heller. Dubbade barnprogram är en pina. Usch, önskar att det fanns nåt att göra. Äter tex inte tillsammans med min sambo. Det låter alldeles för mycket. Han liksom vräker i sig maten så det blir alla möjliga typer av ljud. Tack o lov låter min dotter inte så mycket när hon äter. Men vissa youtubers borde förbjudas, dom liksom äter och pratar samtidigt! Ljudböcker är bara att glömma för min del. Vill ibland klösa av mig öronen om nån har fel röst eller gör nåt ljud. Skönt att man inte är ensam om detta iaf! : )
Oh känner igen mig på allt du skriver. Stänger alltid av ljudet när det är reklam på tv och p radion.
Man känner sig så ensam med detta så skönt att höra att det är fler. Men det är en fruktansvärt jobbig sjukdom att leva med. Nu på sommaren blir jag vansinnig på alla mes flipflops som slår mot foten.
Jag blir galen på det jävla ljudet som surfplattan avger när man typ SLÅR på den när man surfar eller spelar ett spel, typ Candy Crush...Nån mer än jag som stör mig nåt så helvetiskt på detta enerverande monotoniska ljud???? försöker påminna hela tiden, men 1 minut sen är det samma visa med att SLÅ när man använder den. Blir snart galen å vägrar sitta med öronproppar lr tjata att han ske ge sig hela tiden!!