• Anonym (Tack!)

Semester med småbarn, överlevnadstips?

Min man jobbar hela sommaren och har ingen semester.

Jag har lidit av konstant stress sedan januari i år, är trött hela tiden och noll energi.

Nu gick barnen 2,7 och 10 år på sommarlov förra veckan och jag ska vara ensam med dom hela dagarna i 5 veckor.

Vi bor i ett lägenhetsområde och föreningen har lagt 6 veckor med byggarbete så att vara ute här är inget alternativ.

Jag har ingen bil på dagarna så vi kan inte åka någonstans då buss är för dyrt.

Jag känner mig sämst just nu, sämsta mamman som inte kan göra roliga grejer med barnen och sämst för att jag är så trött och tråkig.

Barnen vill ständigt göra saker, tvååringen kräver mycket och jag får dåligt samvete som inte kan lägga lika mycket tid på dom andra.

Det är jättejobbigt att inte kunna dela sig och tillgodose allas behov av uppmärksamhet och närvaro.

Från alla håll och kanter skriks det mamma mamma och jag blir nästan snurrig i huvudet av det.

Mitt i allt detta kommer min egna stressade hjärna som är helt mos, är så trött och energilös vilket medför ännu mer ångest.

Har också sömnbrist och aldrig haft ens en timme egentid på över två år.

Hur överlever jag 5 veckor och vad har ni för tips på aktiviteter som skulle vara roligt och inkludera alla barnen?

• Svar på tråden Semester med småbarn, överlevnadstips?
  • Fjäril kär

1: Ta hjälp av släktingar, familj och övriga vänner genom att låna bil, låna ut barnen, följa med på utflykter. Gör upp en plan för dessa veckor. Kanske ett/flera av barnen kan vara växelvis hos mormor nån vecka?

2: Ta reda på vad din kommun erbjuder för aktiviteter. Ibland finna gratis badbussar, ibland gratis evenemang i nån park, 10-åringen kanske har gratis luftkuddeland/ridläger etc som kan vara en bra idé. Surfa runt på nätet på kommunens hemsida och fråga på dina lokala Facebookgrupper vad som erbjuds.

3: kolla med föräldrarna till dina barns kompisar om de kan ta med barnen nån gång tillsammans till bad tex

4: även om din man jobbar kan han ändå engagera sig i barnen och fixa tillsyn och aktiviteter till er i veckorna. Han har ansvar även om han jobbar.

5: kör utflykter ni kan gå till, packa fikakorg och ta er gående till lekpark, skog, friluftsområde etc. Att vara borta två timmar är bättre och roligare än inte alls.

6: köp en billig plaskpool och ställ ut på nån gräsplätt och flytta ut på dagarna. Töm den och ta in på kvällen eller låt stå kvar beroende på vad ni får göra för hyresbolaget.

• CitronTulo

Hitta på några alternativ som är genomförbara vad gäller avstånd och ekonomi och låt barnen välja varsitt alternativ typ varje vecka? Övriga dagar kan ni vara hemma och göra saker så att du får (försöka) återhämta dig?
    Har du möjlighet att få avlastning med barnen från annat håll, eller låt din man ta hand om dem på kvällarna ibland så att du kan få tid för dig själv!

• Anonym (Tack!)

Har ingen annan avlastning, har inga vänner som kan hjälp och mina föräldrar kan inte. Min man hjälper ju till när han kommer hem men han är borta 7-17 så de blir ju ändå en hel dag där man ständigt går på stress och ångest över att man inte är tillräcklig.

Tror mycket handlar om mitt samvete och att inte kunna dela mig och ge alla barnen uppmärksamhet hela tiden samtidigt.

Tack för förslagen, får försöka lägga upp någon form av planering och kolla över aktiviteter här vi bor.

• Alexi

Hur kan buss vara så dyrt att ni inte kan åka någonstans, någongång?

Varför kan inte din man offra sig och åka kommunalt och lämna bilen till dig någon gång?

Kan ni cykla på utflykter i närområdet?

• Anonym (L)
    Anonym (Tack!) skrev 2019-07-01 11:09:50 följande:

Har ingen annan avlastning, har inga vänner som kan hjälp och mina föräldrar kan inte. Min man hjälper ju till när han kommer hem men han är borta 7-17 så de blir ju ändå en hel dag där man ständigt går på stress och ångest över att man inte är tillräcklig.

Tror mycket handlar om mitt samvete och att inte kunna dela mig och ge alla barnen uppmärksamhet hela tiden samtidigt.

Tack för förslagen, får försöka lägga upp någon form av planering och kolla över aktiviteter här vi bor.

Men har inte barnen kompisar som de kan vara hos ibland?

Så som du beskriver ert liv, dålig ekonomi, ingen avlastning, inga vänner, så borde ni kanske söka hjälp hos soc/kommunen. Skicka de stora barnen på koloni, få avlastning eller något annat.
  • Anonym (X)

När har din man semester?

• FuckGoggleAskMe

Funkar det att du skjutsar din man till jobbet och sen hämtar? Eller att han åker med buss eller kollega? Finns det inga busskort för familjer/sommarperioden el. dyl.? Vid dåligt väder får ni väl pyssla hemma, ha maskerad, ha disco, baka, göra egen pizza, bygga kojor i vardagsrummet osv.

• Anonym (Jess)

Packa ner en filt, en stor flaska vatten och bre smörgåsar, stek på köttbullar och makaroner, varmkorv i termos eller något annat enkelt och gå till närmsta park? lekpark eller badställe och häng där. Om ni går till biblioteket en dag, eller åker med bil då din man är ledig om det inte är gångavstånd, så kan barnen ta med sig böcker som de kan titta i eller som ni kan läsa tillsammans. Regniga dagar kommer böckerna till användning igen. Vid dåligt väder kan ni även titta på film, göra trolldeg, pärla pärlolattor eller armband, rita, måla med vattenfärg, spela spel och lägga pussel. Tror det viktigaste är att man är med i det barnen gör så att man kan känna gemenskap och att det är mysigt att vara lediga ihop. Man kommer ofta långt med små saker. En kort promenad i barnens takt där de får stanna och vända på varenda sten och plocka upp varenda pinne om de vill kan vara otroligt uppskattat. Din man kan hjälpa till på kvällarna att förbereda om det behövs, tex ordna morgondagens lunch eller förbereda trolldeg eller annat pyssel så att det bara är att ta fram sen.

Mina barn som är 6 och 8 uppskattar även att få vara med och hjälpa till. Hittills på semestern har jag lärt min 6-åring hur tvättmaskinen funkar så hon vill nu tvätta varje dag. De har fått uppdrag som att torka bord, duka, vara med och laga mat eller baka, att vi tömmer varsin del av diskmaskinen tex jag tar allt som ska vara högt upp och barnen det som ska vara långt ner. Det blir roligt och mysigt för att man gör det ihop och de känner sig duktiga som är delaktiga och hjälper till.

Sedan är det helt okej att låta dem sitta med iPad eller tv en stund så att ni alla får lite vila och återhämtning. Tipsar om apparna pettsons uppfinningar och polyglutt :)

• Anonym (Köper det inte)
    Alexi skrev 2019-07-01 11:14:02 följande:

Hur kan buss vara så dyrt att ni inte kan åka någonstans, någongång?

Varför kan inte din man offra sig och åka kommunalt och lämna bilen till dig någon gång?

Kan ni cykla på utflykter i närområdet?

Jag köper inte heller att buss är för dyrt när din man arbetar heltid, även mammor som går på socialbidrag åker buss. Ni får dessutom barnbidrag för alla tre barn, över 1000 kr per barn i månaden, inte en chans att du inte har råd till en bussbiljett eller ett rabattkort till dig själv, barn brukar åka gratis.

Vilken kommun bor du i? Det brukar finnas öppna förskolor även på somrarna, svenska kyrkan brukar ha verksamhet för barn även på somrarna (och man behöver varken vara medlem eller kristen för att delta). Det finns lekplatser och badplatser ni kan ta er till med buss. Biblioteket har barnavdelning, museum, akvarie, massa saker. Du har väl någon slags inkomst själv ts?
  • Anonym (Ante)
    Anonym (Tack!) skrev 2019-07-01 09:58:42 följande:

Min man jobbar hela sommaren och har ingen semester.

Jag har lidit av konstant stress sedan januari i år, är trött hela tiden och noll energi.

Nu gick barnen 2,7 och 10 år på sommarlov förra veckan och jag ska vara ensam med dom hela dagarna i 5 veckor.

Vi bor i ett lägenhetsområde och föreningen har lagt 6 veckor med byggarbete så att vara ute här är inget alternativ.

Jag har ingen bil på dagarna så vi kan inte åka någonstans då buss är för dyrt.

Jag känner mig sämst just nu, sämsta mamman som inte kan göra roliga grejer med barnen och sämst för att jag är så trött och tråkig.

Barnen vill ständigt göra saker, tvååringen kräver mycket och jag får dåligt samvete som inte kan lägga lika mycket tid på dom andra.

Det är jättejobbigt att inte kunna dela sig och tillgodose allas behov av uppmärksamhet och närvaro.

Från alla håll och kanter skriks det mamma mamma och jag blir nästan snurrig i huvudet av det.

Mitt i allt detta kommer min egna stressade hjärna som är helt mos, är så trött och energilös vilket medför ännu mer ångest.

Har också sömnbrist och aldrig haft ens en timme egentid på över två år.

Hur överlever jag 5 veckor och vad har ni för tips på aktiviteter som skulle vara roligt och inkludera alla barnen?

FI FAN ALLTSÅ! Jag har inga barn. Men detta låter som ett mardrömsscenario! Ville bara säga detta! Fi för satans helvete! Jag hade inte stått ut en dag i detta. Jag hade prylat ungarna tills dom blev tysta! Tur man inte har barn.
Svar på tråden Semester med småbarn, överlevnadstips?