• Anonym (Dr. Alban)

Standardtillägg som inte går till barnet

Vi separerade för ett tag sedan och kom överens om att hon skulle ha vårdnaden. Jag skulle dessutom betala ett standardtillägg då min inkomst är betydligt högre än hennes. Detta har jag inga problem med MEN de pengarna går inte till barnet utan till mitt ex's ficka. Jag antar att jag vet svaret redan nu men finns det något man kan göra för att pengarna jag betalar faktiskt går till BARNET? Det enda jag just nu kan göra är att "skämma bort" henne när hon är hos mig. Men det är ju heller inte bra.

P.S. Håller på att sätta undan pengar till henne som hon ska få den dag hon fyller 18.

Så finns det nåt man kan göra eller bara att acceptera situationen?

• Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-02 18:53:57 följande:

Hur vet du det? Har du koll på hennes hushållsbudget? Vet du hur mycket pengar hon spenderar på barnet?

För övrigt kan man undra varför du valt bort umgänge med din dotter.

TS har umgänge med dotter.
  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2019-07-02 18:43:50 följande:

Nej.inte som 12345678 skriver faktiskt..

Som försäkringskassan mkt tydligt skriver behöver standardtillägg INTE betala direkt till föräldern. Dvs det ingår INTE i barnets föraörjning, boende, mat osv...

Men vad menar du med "försörjning"? Kan man separera ett barn omkostnader till "försörjning" och "icke-försörjning"?
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-02 19:45:36 följande:

Men vad menar du med "försörjning"? Kan man separera ett barn omkostnader till "försörjning" och "icke-försörjning"?

Ja, när det gäller just detta.

En förälder är skyldig att försörja sitt barn - en förälder som betalar underhållsbidrag, eller underhållsstöd om ingen dom eller överenskommelse finns, har fullgjort sin ekonomiska del av barnets försörjning. Man räknar ut hur stor del av barnets koatnader - barnets försörjning - varje förälder skall stå för, baserat på deras respektive överskott - minus barnbidraget. DETTA, (barnbidrag, underhåll samt boendeförälderns egen del) är till för att täcka barnets kostnader - det skall gå till barnets försörjning.

Standardtillägget är till för att gå UTÖVER uträkningen om vad som skall täcka barnets försörjning (dvs underhållet).

Sedan var det inte jag som tog upp ordet "försörjning" utan "12345678" som likatällde det med mat, kläder, boende osv.
  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2019-07-02 20:57:00 följande:

En förälder är skyldig att försörja sitt barn - en förälder som betalar underhållsbidrag, eller underhållsstöd om ingen dom eller överenskommelse finns, har fullgjort sin ekonomiska del av barnets försörjning. Man räknar ut hur stor del av barnets koatnader - barnets försörjning - varje förälder skall stå för, baserat på deras respektive överskott - minus barnbidraget. DETTA, (barnbidrag, underhåll samt boendeförälderns egen del) är till för att täcka barnets kostnader - det skall gå till barnets försörjning.

Standardtillägget är till för att gå UTÖVER uträkningen om vad som skall täcka barnets försörjning (dvs underhållet).

Sedan var det inte jag som tog upp ordet "försörjning" utan "12345678" som likatällde det med mat, kläder, boende osv.

Barnets försörjning innefattar alla betalda omkostnader för ett barn. Vilket för övrigt andra än föräldrarna också kan bidra till och som ofta sker. Det du tar upp är lagen och föräldrars lagstadgade skyldigheter vilket är nåt helt annat.
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-07-02 20:57:00 följande:

Fast det är ju inte nödvändigtvis så att de pengarna läggs i en liten hög och endast används krona för krona till barnet. Det kan gå in tillsammans med de andra pengarna men hänger ihop med att barnets levnadsstandard på olika sätt ska bli högre än det hade varit möjligt utan dessa. Som någon skrev kan den högre standarden då väljas till att barnet med boendeförälder kan bo kvar i det tidigare gemensamma huset i ett område där barnet har alla vänner etc.

Eller är till att familjen ska kunna ha kvar bilen för att kunna underlätta vardagen för alla inklusive barnet. Det måste inte gå till jättespecifika saker som lägerresor.

Även om de sparas och går till att höja standarden på familjesemestern från camping till utlandssemester så höjer de barnets standard.

Det ska naturligtvis inte gå till märkesväskor till mamman och är den betalande föräldern inte nöjd med boendeförälderns val av standardhöjning så har denne ju troligtvis alternativet att sätta några specifika villkor alternativt sluta betala det i reda pengar. Skulle det vara styrt av en dom så får han ta det genom ombud.
  • LittleSunshine84

TS! Kan du inte fixa ett eget bankomatkort till dottern dit du kan swisha över pengar till vid behov så ni tillsammans beslutar vart pengarna ska gå åt till? Alternativt köp presentkort till aktiviteter som din dotter gillar tex bio/klädbutik etc? Skippa sen standardtillägget till mamman.

• Anonym (-)
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-02 18:53:57 följande:
    Hur vet du det? Har du koll på hennes hushållsbudget? Vet du hur mycket pengar hon spenderar på barnet?

För övrigt kan man undra varför du valt bort umgänge med din dotter.
    +1
  • dennadärja
    Brumma skrev 2019-07-02 03:20:23 följande:

Just standardtillägg behövs faktiskt inte vara en summa som föröldern får att fördela där det behövs, till skillnad från underhåll. Standardtillägget kan tex vara så att du betalar avgifter för barbets hobby, lägeravgifter, resor, kläder osv (tex följer du med eller, med tanke på att barnet är 16, så kan barnet få klädpengar och handla själv).

www.forsakringskassan.se/fk_apps/FKTextServletWeb/hjalptext&nyttfonster=true

Jodå. STANDARDTILLÄGG är INTE upp till boendeföräldern att fritt förfoga över, i motsats till underhåll och barnbidrag.

Det skall inte heller gå till familjens gemensamma ekonomi utan finns till för att sätta guldkant på BARNETS vardag. Tex genom att barnet kan ha en lite extra dyr hobby, köpa märkeskläder, åka på lägerresor osv.

De ska INTE gå till mat, hyra osv - umgängesförälderns del i de kostnaderna skall täckas av underhållet, separat från standardtillägget.
    Det står inte heller att barnet fritt ska förfoga över det
  • Anonym (asdf)
    dennadärja skrev 2019-07-02 23:33:27 följande:

Det står inte heller att barnet fritt ska förfoga över det

Nej. Och ju yngre barnet är desto mindre förmåga har de att kunna använda pengarna på ett sunt sätt. Att ge en 10-åring några tusen kontant i månaden skulle snart sluta med en tjock, lat och odräglig unge.
  • möjligt
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-02 23:38:27 följande:

Nej. Och ju yngre barnet är desto mindre förmåga har de att kunna använda pengarna på ett sunt sätt. Att ge en 10-åring några tusen kontant i månaden skulle snart sluta med en tjock, lat och odräglig unge.

Tror inte nödvändigtvis det skulle sluta jätteväl att ge en 16åring några tusen i handen varje månad.

Det kan ju lika väl hamna på groteskt mycket shopping.

En standardhöjning är ju inte samma sak som att barnet ska få varje materiell sak denne pekar på.
Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet