Inlägg från: Anonym (AA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AA)

Min man är alkoholist

Jag förstår att det är du som skrivit den andra tråden också, men alla de frågorna lämnar vi därhän.

Ja, din man är alkoholist. Eller alkoholberoende utan kemiskt behov.
    Han måste bryta cirkeln till att börja med.

Att försöka få honom att söka hjälp förstår jag är uteslutet för honom.
    Det brukar det vara, tills det händer något drastiskt som får personen att vakna upp.
    Det kan vara en fyllekörning, att han oavsiktligt skadar någon eller sig själv. Något som gör att hans alkoholproblem inte längre bara är hans.

Tar han bilen när han druckit? Isåfall, ring polisen. Jag vet, det låter hårt men det är en sån sak som jag nämnde ovan.

Jag jobbar ideellt med missbrukare och har stor erfarenhet av detta. 
    Är därför inte en sån som skriker ALKOHOLIST eller LÄMNA så fort jag ser en tråd eller möter en människa med alkoholproblem.

Vissa med dessa problem måste sluta dricka helt, andra klarar att lära sig dricka mer "socialt anpassat", det som avgör detta är om man är kemisk beroende eller "bara psykiskt".

Går det att prata med honom om problemet?

• Anonym (AA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 11:33:37 följande:
    Han är inte kört onykter i bil mig veterligen. Han körde moped på fyllan hos sin bror i Finland och bröt benet för 7 år sedan. Han var tvungen att ligga på sjukhus i några dagar och det var mycket svårt för honom pga av abstinensen förstod jag senare. Han hade ganska bråttom därifrån.
    Hade han kört på fyllan och brutit benen, här i Sverige, när ni har barn i familjen så hade barnen orosanmälts. Vilket vore bra.

Vet utomstående hur han håller på?
  • Anonym (AA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 12:22:52 följande:
    Utomstående vet om till viss del, att han inte spottar i glaset och gärna dricker starköl "för att koppla av". Men han är ju alltid skötsam för övrigt. Han är omtyckt här där vi bor för han ställer alltid upp och hjälper till. Han är skicklig i sin profession och kan jobba med allt. Jag skäms i denna situation, att jag ändå levt med det så länge utan att göra något åt det. Så det är jobbigt att bryta upp av den anledningen också för då kommer alla korten läggas på bordet känns det som.
    Vet du, jag tycker att du ska göra en anonym anmälan till soc angående oro kring barnen pga hans alkoholintag.
    Ni kommer få hjälp, han har alla chanser i världen att lyckas men han måste få en knuff i rätt riktning först!

Ge honom den knuffen även om det tar emot!
  • Anonym (AA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 12:31:37 följande:
    Men i vilken situation sätter det mig? Riskerar jag att mista vårdnaden?
    Nej, däremot riskerar han att antingen nyktra till eller mista sin familj.
    Om du inte har några allvarliga brister så har du inget att oroa dig för.

Jag förstår om du inte vill, men jag lovar dig att din man skulle bli erbjuden hjälp.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:07:13 följande:
    Du riskerar att barnen placeras i familjehem. Det gör alla socanmälningar och särskilt missbrukstrelaterade.

Absolut SÄMSTA rådet! Dessutom skulle du och barnen få ett rent h-vete om ni kopplar in soc, oavsett utgång av en utredning.

Jag har levt med en alkoholist (idag är vi nära vänner) och han vill absolut inte sluta helt med alkohol. Men nu har han bestämt sig för vård där man får hjälp att dra ner på alkoholen till en mer "normal" nivå. Jag hoppas han gör det för då kan vi bli ett par igen.

Detta kanske kan vara något för din man? Just det där med att aldrig mer få dricka skrämmer alkoholister.
    Stämmer inte, inte på något vis.
    Mannen riskerar att inte få vara med sina barn, ja. 
    Ts riskerar inget utöver att ev lämna sin man för att barnen ska få en bra uppväxt.

Tycker du att det är bättre att barnen ska växa upp med en pappa som aldrig är nykter?
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:07:13 följande:
    Jag har levt med en alkoholist (idag är vi nära vänner) och han vill absolut inte sluta helt med alkohol. Men nu har han bestämt sig för vård där man får hjälp att dra ner på alkoholen till en mer "normal" nivå. Jag hoppas han gör det för då kan vi bli ett par igen.

Detta kanske kan vara något för din man? Just det där med att aldrig mer få dricka skrämmer alkoholister.
    Många, de flesta, med alkoholmissbruk klarar inte en "normal" nivå.
    En alkoholist klarar det inte.
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-02 13:23:46 följande:
    Mitt råd är tusen gånger bättre då det innebär att barnen får växa upp med både mamma och pappa, utan missbruk. Men du anser att det är bättre att barnen förlorar sin pappa och att hela familjen får leva i misär under lång tid?!

Nej, ditt råd är inte bättre.
    För med största sannolikhet kommer det inte fungera, OM han inte bara är alkoholberoende och inte kemiskt sett alkoholist. Så är det bara.

Och då menar jag att det är bättre att ts man får hjälp, vill han inte ta den så är det bättre att barnen växer upp i ett hem utan missbruk. Detta behöver inte innebära att de förlorar sin far, bara att de slipper se honom påverkad.

Varför skulle familjen få leva i misär menar du?
    Det är ju mer eller mindre det som sker idag!
  • Anonym (AA)
    hon mot strömmen skrev 2019-07-03 17:35:39 följande:

Du har två alternativ att välja mellan:

1 Ge honom ultimatumet familjen eller alkoholen. Var beredd på att du blir ensam. Ställ krav!

2 gå till hans arbetsgivare och säg att han är alkoholist och hur han gör. Arbetsgivare har stort rehab ansvar, väljer din man att gå med på behandling så är det viktigt att du är med på resan och stöttar honom.

Var beredd på att ta konsekvenserna som kommer efter, skaffa dig en samtalkontskt du kan ringa dygnet runt när det blir tufft

Nej, att gå bakom ryggen på mannen och rapportera till arbetsgivaren kan inte sluta bra.

Ts, gör INTE det.
Svar på tråden Min man är alkoholist