• Anonym (Uppgiven)

Min man är alkoholist

Lever med en man sedan 18 år tillbaka som är alkoholist. Han dricker lite varje dag på em/kvällen efter jobbet. På fredagar och lördagar är det mer. Han tar i regel första starkölen efter lunchtid och sedan tar han starköl resten av dagen. Han blir inte odräglig, våldsam eller sluddrig. Han blir mest bara "korkad" av alkoholen och somnar till slut. Jag saknar att inte kunna ha en vuxen att prata normalt med dygnets alla timmar. Jag tror inte alla skulle märka att han var berusad men jag ser det på hans ögon och hör det på hans tal. Vi har två barn ihop 4 och 7 år. Jag har kommit till en gräns nu och jag är otroligt trött på detta. Jag kan inte slappna av i mitt eget hem utan försöker t ex på helgerna skärma av honom från barnen på kvällen och vi går och lägger oss tidigt. Jag blir så besviken varje gång han är berusad. Ändå på något sätt väger stunderna han är nykter upp för de stunder han är full? 
    Jag har många gånger pratat med honom om hans drickande och varje gång blir han arg och det är dålig stämning i flera dagar. Men på något sätt vågar jag inte bryta upp. Jag skulle ju ta barnen från sin pappa och pappan från sina barn. Sedan kan jag inte låta blir att tänka på att detta alkoholintag kanske är helt normalt i Finland, som han kommer ifrån...

• Svar på tråden Min man är alkoholist
  • Anonym (AA)

Jag förstår att det är du som skrivit den andra tråden också, men alla de frågorna lämnar vi därhän.

Ja, din man är alkoholist. Eller alkoholberoende utan kemiskt behov.
    Han måste bryta cirkeln till att börja med.

Att försöka få honom att söka hjälp förstår jag är uteslutet för honom.
    Det brukar det vara, tills det händer något drastiskt som får personen att vakna upp.
    Det kan vara en fyllekörning, att han oavsiktligt skadar någon eller sig själv. Något som gör att hans alkoholproblem inte längre bara är hans.

Tar han bilen när han druckit? Isåfall, ring polisen. Jag vet, det låter hårt men det är en sån sak som jag nämnde ovan.

Jag jobbar ideellt med missbrukare och har stor erfarenhet av detta. 
    Är därför inte en sån som skriker ALKOHOLIST eller LÄMNA så fort jag ser en tråd eller möter en människa med alkoholproblem.

Vissa med dessa problem måste sluta dricka helt, andra klarar att lära sig dricka mer "socialt anpassat", det som avgör detta är om man är kemisk beroende eller "bara psykiskt".

Går det att prata med honom om problemet?

• Anonym (Emur)

En sak är säker - du kan inte få din man att sluta dricka. Det kan bara han själv göra, och på ditt inlägg låter det inte som att han är villig eller redo att göra det. Så frågan som återstår är: är du villig att leva med det? I 18 år till, i resten av ditt liv? Om inte så tycker jag att du verkligen borde överväga att lämna honom.

Ni har också barn tillsammans och de kommer, precis som du, att märka av hans alkoholism. Trots att han inte är våldsam så är det extremt smärtsamt att växa upp med en alkoholiserad förälder som inte finns där för dig. Det spelar ingen roll om det är vanligt eller normalt i Finland - det påverkar inte er situation åt varken det enda eller det andra hållet. 

Hoppas att du kan komma fram till vad som är bäst för dig - vad som gör dig lycklig och vad som ger dig energi att vara den bästa föräldern du kan vara åt dina barn. Styrkekramar!

• Anonym (Uppgiven)
    Skrållan899 skrev 2019-07-02 11:16:27 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/79729369-tankt-separera-lange-men-ar-nu-gravid

Dög inte råden i denna tråd? Din tråd är anmäld för korspostning

Får man inte har flera trådar?
    Den tidigare tråden handlar om huruvida jag ska stanna i ett förhållande pga av min graviditet eller inte.
    Efter att ha läst några mer givande kommentarer i den tråden har jag insett att jag vill ha synpunkter från andra i missbruks-situation eftersom det nog är något inte vem som helst kan sätta sig in i.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 11:22:11 följande:

Jag förstår att det är du som skrivit den andra tråden också, men alla de frågorna lämnar vi därhän.

Ja, din man är alkoholist. Eller alkoholberoende utan kemiskt behov.
    Han måste bryta cirkeln till att börja med.

Att försöka få honom att söka hjälp förstår jag är uteslutet för honom.
    Det brukar det vara, tills det händer något drastiskt som får personen att vakna upp.
    Det kan vara en fyllekörning, att han oavsiktligt skadar någon eller sig själv. Något som gör att hans alkoholproblem inte längre bara är hans.

Tar han bilen när han druckit? Isåfall, ring polisen. Jag vet, det låter hårt men det är en sån sak som jag nämnde ovan.

Jag jobbar ideellt med missbrukare och har stor erfarenhet av detta. 
    Är därför inte en sån som skriker ALKOHOLIST eller LÄMNA så fort jag ser en tråd eller möter en människa med alkoholproblem.

Vissa med dessa problem måste sluta dricka helt, andra klarar att lära sig dricka mer "socialt anpassat", det som avgör detta är om man är kemisk beroende eller "bara psykiskt".

Går det att prata med honom om problemet?

Han är inte kört onykter i bil mig veterligen. Han körde moped på fyllan hos sin bror i Finland och bröt benet för 7 år sedan. Han var tvungen att ligga på sjukhus i några dagar och det var mycket svårt för honom pga av abstinensen förstod jag senare. Han hade ganska bråttom därifrån.
  • Kjell2
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 11:14:22 följande:

Lever med en man sedan 18 år tillbaka som är alkoholist. Han dricker lite varje dag på em/kvällen efter jobbet. På fredagar och lördagar är det mer. Han tar i regel första starkölen efter lunchtid och sedan tar han starköl resten av dagen. Han blir inte odräglig, våldsam eller sluddrig. Han blir mest bara "korkad" av alkoholen och somnar till slut. Jag saknar att inte kunna ha en vuxen att prata normalt med dygnets alla timmar. Jag tror inte alla skulle märka att han var berusad men jag ser det på hans ögon och hör det på hans tal. Vi har två barn ihop 4 och 7 år. Jag har kommit till en gräns nu och jag är otroligt trött på detta. Jag kan inte slappna av i mitt eget hem utan försöker t ex på helgerna skärma av honom från barnen på kvällen och vi går och lägger oss tidigt. Jag blir så besviken varje gång han är berusad. Ändå på något sätt väger stunderna han är nykter upp för de stunder han är full? 
    Jag har många gånger pratat med honom om hans drickande och varje gång blir han arg och det är dålig stämning i flera dagar. Men på något sätt vågar jag inte bryta upp. Jag skulle ju ta barnen från sin pappa och pappan från sina barn. Sedan kan jag inte låta blir att tänka på att detta alkoholintag kanske är helt normalt i Finland, som han kommer ifrån...

Du är medberoende och så länge du försätter kommer han fortsätta. Eventuellt kan du bryta detta mönster genom att vara extremt tydlig med något du kan och tänker genomföra. 

"Ditt drickande påverkar mig och barnen negativt. Söker inte du hjälp inom en vecka drar jag. Söker du hjälp kommer jag stötta dig."

• Anonym (AA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 11:33:37 följande:
    Han är inte kört onykter i bil mig veterligen. Han körde moped på fyllan hos sin bror i Finland och bröt benet för 7 år sedan. Han var tvungen att ligga på sjukhus i några dagar och det var mycket svårt för honom pga av abstinensen förstod jag senare. Han hade ganska bråttom därifrån.
    Hade han kört på fyllan och brutit benen, här i Sverige, när ni har barn i familjen så hade barnen orosanmälts. Vilket vore bra.

Vet utomstående hur han håller på?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (AA) skrev 2019-07-02 11:43:21 följande:
    Hade han kört på fyllan och brutit benen, här i Sverige, när ni har barn i familjen så hade barnen orosanmälts. Vilket vore bra.

Vet utomstående hur han håller på?
    Utomstående vet om till viss del, att han inte spottar i glaset och gärna dricker starköl "för att koppla av". Men han är ju alltid skötsam för övrigt. Han är omtyckt här där vi bor för han ställer alltid upp och hjälper till. Han är skicklig i sin profession och kan jobba med allt. Jag skäms i denna situation, att jag ändå levt med det så länge utan att göra något åt det. Så det är jobbigt att bryta upp av den anledningen också för då kommer alla korten läggas på bordet känns det som.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-07-02 12:22:52 följande:
    Utomstående vet om till viss del, att han inte spottar i glaset och gärna dricker starköl "för att koppla av". Men han är ju alltid skötsam för övrigt. Han är omtyckt här där vi bor för han ställer alltid upp och hjälper till. Han är skicklig i sin profession och kan jobba med allt. Jag skäms i denna situation, att jag ändå levt med det så länge utan att göra något åt det. Så det är jobbigt att bryta upp av den anledningen också för då kommer alla korten läggas på bordet känns det som.
    Vet du, jag tycker att du ska göra en anonym anmälan till soc angående oro kring barnen pga hans alkoholintag.
    Ni kommer få hjälp, han har alla chanser i världen att lyckas men han måste få en knuff i rätt riktning först!

Ge honom den knuffen även om det tar emot!
Svar på tråden Min man är alkoholist