Min man är alkoholist
Lever med en man sedan 18 år tillbaka som är alkoholist. Han dricker lite varje dag på em/kvällen efter jobbet. På fredagar och lördagar är det mer. Han tar i regel första starkölen efter lunchtid och sedan tar han starköl resten av dagen. Han blir inte odräglig, våldsam eller sluddrig. Han blir mest bara "korkad" av alkoholen och somnar till slut. Jag saknar att inte kunna ha en vuxen att prata normalt med dygnets alla timmar. Jag tror inte alla skulle märka att han var berusad men jag ser det på hans ögon och hör det på hans tal. Vi har två barn ihop 4 och 7 år. Jag har kommit till en gräns nu och jag är otroligt trött på detta. Jag kan inte slappna av i mitt eget hem utan försöker t ex på helgerna skärma av honom från barnen på kvällen och vi går och lägger oss tidigt. Jag blir så besviken varje gång han är berusad. Ändå på något sätt väger stunderna han är nykter upp för de stunder han är full?
Jag har många gånger pratat med honom om hans drickande och varje gång blir han arg och det är dålig stämning i flera dagar. Men på något sätt vågar jag inte bryta upp. Jag skulle ju ta barnen från sin pappa och pappan från sina barn. Sedan kan jag inte låta blir att tänka på att detta alkoholintag kanske är helt normalt i Finland, som han kommer ifrån...