• Anonym (TS)

Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?

Hur viktigt är det egentligen med mössa på en nyfödd bebis eller äldre bebis?

T ex när det är 25 grader ute. Ska bebisen ha mössa då?

Om bebisen sover ute i vagnen där det är typ inomhustemperatur. Ska bebisen ha mössa då?

Ska bebisen ha mössa även inomhus?

Får olika svar på denna fråga där vissa säger att bebisen ska ha mössa på sig HELA tiden upp till 1 år och vissa säger att de ska ha mössa när det blåser ute och är svalare. Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?
  • Anonym (S)

Barn upp till 1 år ska ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa gäller på sommaren.

• Anonym (4)

Alltså jag tycker personligen att det är överskattat. Mina barn lever o jag har 4. Jag hade mössa på dom några dagar i början . Sen har jag ju det självklar när det är pga väder sol/kyla osv.

• Anonym (44åring)

Ja, svenska barn ska ha mössa året om.
    Det är inget krav, bara norm.

• Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-02 18:33:50 följande:

Barn upp till 1 år ska ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa gäller på sommaren.

Det är rekommenderat att barn under 1 år alltid har mössa på sig utomhus.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-02 18:42:16 följande:

Det är rekommenderat att barn under 1 år alltid har mössa på sig utomhus.

Ja och det var ju det jag skrev.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-02 18:43:02 följande:

Ja och det var ju det jag skrev.

Nej du skrev inte att det är rekommenderat. Du skrev: "barn upp till 1 år SKA ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa GÄLLER på sommaren."

Som sagt, rekommendationer, inget tvång.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-02 18:46:11 följande:

Nej du skrev inte att det är rekommenderat. Du skrev: "barn upp till 1 år SKA ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa GÄLLER på sommaren."

Som sagt, rekommendationer, inget tvång.

Vad är skillnaden? Det finns ingenting inom sjukvården som är tvång men man är allt bra dum om man inte följer rekommendationerna. Konstigt att du hakar upp dig på ett ord.
  • Anonym (Kvinna)

Sist jag hörde något reportage på tv tror det var nyhetsmorgon så pratade dom om att i vagnen kunde en nyfödd klara sig bra ändå då de är skyddade när de är sol och varmt

• Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2019-07-02 18:49:03 följande:

Vad är skillnaden? Det finns ingenting inom sjukvården som är tvång men man är allt bra dum om man inte följer rekommendationerna. Konstigt att du hakar upp dig på ett ord.

Du får tycka vad du vill. Men en rekommendation är just bara en rekommendation, om man följer den eller inte är upp till var och en.

Min barn hade alltid mössa vid sol eller kyla, men inte i vagnen om det var bra temperatur och skugga tex.
  • Anonym (TS)

Tänker att de sa inget om detta på BB heller. Där brukar man ju få en mössa. Men det fick vi inte heller. De har inte sagt något när vi kommit med bebisen utan mössa heller.

Svar på tråden Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?