• Anonym (S)

Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?

Barn upp till 1 år ska ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa gäller på sommaren.

• Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-02 18:42:16 följande:

Det är rekommenderat att barn under 1 år alltid har mössa på sig utomhus.

Ja och det var ju det jag skrev.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-02 18:46:11 följande:

Nej du skrev inte att det är rekommenderat. Du skrev: "barn upp till 1 år SKA ha mössa oavsett tidpunkt på året. Solhatt/tunn mössa GÄLLER på sommaren."

Som sagt, rekommendationer, inget tvång.

Vad är skillnaden? Det finns ingenting inom sjukvården som är tvång men man är allt bra dum om man inte följer rekommendationerna. Konstigt att du hakar upp dig på ett ord.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 01:20:18 följande:

Svettas kan dom definitivt.

Nej det kan dom inte.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 08:17:35 följande:

Bebisar kan svettas. Man renommenderar att känna barnet i nacken för att veta om den är för varm eller inte

Är den svettig i nacken är den för varm.

Läste precis att man inte rekommenderar mössa när det är för varmt då bebisen kan kyla ner sig via huvudet.

Det finns en anledning till att man ska se till att bebisen inte blir flr varm.

Bebisar kan inte reglera sin kroppstemperatur och kan inte svettas om de blir för varma vilket är farligt.

De kan kännas fuktiga i nacken när de är för varma men det är inte svett.

Jag vet inte var du läste det men både på 1177 och trygghansa står det att man rekommenderar mössa på barn det första året.

På sommaren tunn mössa/solhatt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 08:51:18 följande:

Ja dom är dåliga på att reglera sin kroppstemperatur och därför ska man ha mössa, men de kan absolut svettas.

Enligt bvc och barnläkare kan de inte göra det. Men sen beror det lite på hur gamla de är också.

Nyfödda kan inte svettas eftersom svettkörtlarna inte är utvecklade än.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nja) skrev 2019-07-03 09:12:26 följande:

Enligt min bvc kan dom det. Och jag har själv 4 barn, alla har svettats. Och svettkörtlarna är visst utvecklade.

Någon gång under graviditetsvecka 29-32 är svettkörtlarna färdig utvecklade.

Som sagt, nyfödda kan inte svettas. Det som känns fuktigt i nacken är inte svett.

Hos nyfödda är svettkörtlarna inaktiva därför är det jätte viktigt att se till att de inte blir för varma.

"Nyfödda barns svettkörtlar och temperaturreglerande egenskaper är i princip inaktiva och pH-värdet är annorlunda."

www.libero.se/hudskolan/hudfakta/
Svar på tråden Hur viktigt är det med mössa på nyfödd/bebis?