Särbor
Jag uppfattade det som att ts var gift med en annan kvinna under 11 år, men sedan träffade denna nya som han nu varit särbo med i fem år. Stämmer det ts?
Jag uppfattade det som att ts var gift med en annan kvinna under 11 år, men sedan träffade denna nya som han nu varit särbo med i fem år. Stämmer det ts?
Nej ts. Jag tycker absolut inte att du skall ha dåligt sambo för att du tvekar över att bli sambo.
Vill du inte så vill du inte, men var tydlig mot henne och säg att som du känner nu vill du inte bli sambo, sannolikheten är liten att du kommer att vilja det framöver heller. Det dummaste du kan göra är att låta henne tro att du kommer att vilja det "så småningom" (om några månade/något år) bara för att du drar dig för att vara helt ärlig för du är rädd för hennes reaktion, för då "lurar" du henne. Var tydlig mot henne så får hon själv göra sitt val, fortsätta att vara särbo eller avsluta er relation.
Du skall inte ha dåligt samvete för att du inte "räddar hennes ekonomi", men du behöver kanske inte precis säga till henne att du inte vill flytta ihop pg hennes skada och oförmåga att göra hushållssysslor. Säg istället att du trivs med att rå över dig och ditt eget boende.
Däremot, måste du vara beredd på att anpassa det ni gör tillsammans utefter hennes ekonomi, ex du kan inte förvänta dig att ni skall gå på fina dyra restauranger om hon har dålig ekonomi och skall betala sin del av notan. Du kan inte heller utgå från att ni skall göra dyra utlandsresor etc när hon sitter i en helt annan ekonomisk sits. Om du vill att ni skall göra sådana saker ihop får du vara beredd på att betala en del av hennes kostnader också för annars kan hon helt enkelt inte alls följa med.