Jag är lite tudelad i svaret här.
Jag försöker få min särbo att flytta ihop, men bakgrunden är annorlunda. Jag har barn, inte han. Jag klarar mig ekonomiskt, har hus och sköter allt (inklusive renoveringar) utan honom.
Han vill egentligen bli sambo, ha familj och hela paketet, men han har svårt för att han kommer in i mitt liv istället för att jag kommer in i hans eller att vi skapar nåt tillsammans. ?Du har redan allt? är hans ord och han är rädd att en dag stå där utan nåt alls och bli av med både hem, bonusar och mig.
Det jag säger till honom är... behåll lägenheten. Vi har ekonomi att klara det. Flytta hit det du själv känner att du vill ha här. Du har alltid möjligheten att dra dig tillbaka till lägenheten nån dag om det blir övermäktigt. Vänj dig. En dag kanske det känns rätt att flytta ihop fullt ut. Om inte, så har du ändå allt kvar som du hade innan så du har egentligen inte riskerat så mycket, annat än din tid.
Jag tummar inte på att jag vill ha en kärnfamilj. Så att vara särbo resten av livet fungerar inte för mig. Särskilt inte med gemensamma barn (vilket han vill ha). Jag behöver inte flytta ihop idag, men jag vill veta att det leder dit och att du är villig att göra ett försök. Annars kommer ingen av oss att få det vi vill i livet.
Din situation är dock lite annorlunda. Först och främst verkar motiveringen till samboskap vara ekonomi och behov av hjälp i hemmet.
Och för det andra så vill du egentligen inte. Tror du att det är denna relationen som gör att du inte vill vara sambo, är du inte redo än eller vill du leva ensam restens livet?
Om du verkligen vill vara med din särbo och älskar henne. Kan ni kompromissa? Ex hyra nån liten etta som du kan ha som tillflykt när du behöver vara själv? Och skulle hon acceptera det i så fall?
Vilka saker kan hon göra med sin skada? Kan ni dela upp det någorlunda rättvist ändå med sysslor så att du inte behöver dra hela lasset?
Om ni minskar kostnaderna (med ex utbyte av ena bostaden till något mindre och billigare), skulle hon då klara av att ekonomiskt bidra rättvist till hushållet? Om inte, hur skulle du känna att behöva försörja henne i längden.
Hon hade inga barn, vill hon ha biologiska barn? Vill du ha det?
En närstående till mig var 46 när han kände sig redo att bli pappa. Hans särbo var villig att ge honom ett barn, men hon ville aldrig mer vara sambo, då det var ett villkor från hennes sida. Dom flyttade till gångavstånd från varandra och hade barnet varannan vecka och däremellan var han hos henne när hon ville det.
Alla är inte skapta att leva i ett samboförhållande, huvudsaken är att båda parter accepterar situationen.