Inlägg från: Anonym (huvudet i ditt eget arsle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (huvudet i ditt eget arsle)

Lämna "Allt" för man har känslor för någon annan?

Ja du verkar helt uppfylld av ditt och dina tankar.

Men din dotter då? Du måste ändå tänka på vad som är bra för henne. 

Att kasta sig in i Elsas famn kanske inte är det bästa för din dotter. Sen att hänga upp sig på en annan människa - det kommer inte lösa något. Du bör nog ta itu med dina egna känslor och drömmar, en ny partner hjälper inte dem.

Skilsmässan är nog ett faktum. Hade jag varit Matilda hade jag inte velat gå tillbaka till dig.

ano8 skrev 2019-07-03 08:15:08 följande:
    Jag tänker såklart väldigt mycket på min dotter i detta. Matilda imponerar på mig varje dag med den styrka hon visar framför vår dotter samtidigt som hon är hjärtekrossad. Jag vet inte vad som är bäst för henne. Ett scenario är att jag bor kvar i huset och att Matilda flyttar till eget. Då slipper vår dotter få två "nya" boenden och förändringen blir inte lika omfattande. Detta alternativ går Matilda helt emot då hon anser att huset var vår gemensamma dröm och att hon skulle inte klara av att lämna av vår dotter här för att sedan åka hem till sitt eget igen. Matilda målar såklart upp en bild i huvudet att Elsa kommer vara i hennes "hus" också.

Som jag skrev tidigare så har jag en ångestrelaterad sjukdom vilket gör att vissa dagar känns väldigt tunga. En sjukdom som jag och Matilda levt tillsammans i men samtidigt inte tagit på allvar. Nu är det som allt kommer ifatt mig och tankarna tar över precis som du skriver. Tacksam för dina kloka ord, det är nog ensamhet och bygga upp mitt eget liv som behövs även om det känns otroligt skrämmande. Känner att jag levt i Matildas dröm de senaste åren.

Ja det säger de flesta andra också och dom förstår inte heller varför Matilda inte "lämnat" mig än.. Vilket jag förstår..
    Hej,
    Utan att veta så känner jag också spontant att det kanske är bättre med två olika boenden. Att ni båda skapar ett varsitt nytt hem, istället för att gå i spillrorna av det gamla.

Känner du att Matilda inte tagit sjukdomen på allvar? Du kanske inte har sett dig sedd? Och att ni levt mer efter hennes villkor? Oavsett, ja nu är det dags för dig att utforska dina stigar och drömmar! Spännande ju! Även om det är svårt.

Nu när jag fått mer kött på benen i er historia kan jag även se din sida av saken, även om jag själv (som växte upp med en pappa som var otrogen) alltid tycker det är fel att gå bakom ryggen. 

Allt tar tid för alla, allt nytt tar tid, även att lämna. Kanske det steg du nu tagit kommer öppna upp era respektive liv åt andra håll. 

Tycker inte att du ska vara själv för att "straffa" dig själv. Men att du ska se till att få tid för dig själv. Så det inte blir vv dottern vv Elsa. DU måste ju också få tid för reflektion och förstå dig själv.

Lycka till!

Tillägg: dvs vill du utveckla nåt med Elsa, gör det. Men se till att utforska ditt liv också.

Jag menar du och hon förstår varandra i era ångestsjukdomar, något som din fru ej gjort. Men min delar förhoppningsvis mer än det!

LadyMommy skrev 2019-07-03 09:45:14 följande:

Som många andra skriver så tänk först och främst på din dotter. Ni verkar kommit fram till en bra lösning med att sälja huset och gå skilda vägar. Mathilda verkar vara en bra tjej och av respekt gentemot henne och ert långa förhållande så försök ha en snygg separation. Det kommer du vinna i längden. Både relationen t flickan o Matilda. För deras relation kommer vara den viktigaste du kommer ha i dom närmsta 18 år framåt.

Bo själv ett tag och hitta dig själv, dejta visst men kasta inte in dig ett nytt förhållande utan uppskatta egentiden.

Elsa verkar egoistisk och fine, hon är inte fullt så mogen och erfaren som Matilda. Hon borde ha mer förståelse för din sits och kan hon inte det så är väl frågan om hon någonsin kommer ha det? I kommande situationer där du behöver involvera dig i barnet och Matilda?

Det är inget konstigt att folk som varit tsm sen tonåren börjar fundera på livet och allt de missat och viljan att leva ut. Detta känns som ett klassiskt fall, viktigaste är att du ger dig den tiden som behövs utan att bli kvävd av den nya.

Tiden läker alla sår, tänk bara på att inte göra dom såren alltför stora och sköt din separation snyggt.

Det kommer flera Elsor om denna inte har tålamod.

väl sammanfattat!
Svar på tråden Lämna "Allt" för man har känslor för någon annan?