• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • lilagrodautanben
    yasmir skrev 2019-08-07 09:40:58 följande:

ja det låter ju konstigt! mitt andra missfall som jag fick så hade jag aldrig trott att det var ett missfall eftersom det kom precis då jag skulle ha fått min mens. av en slump testade jag mig 2 dagar innan bim och plussade. men fick missfall precis vid bim.. 

brukar ni se till att ha varannan dag mys eller endast kring ÄL. jag tycker att det har blivit så jobbigt nu.. det känns som att man bokar ett möte. ikv är det dags. imorn är det dags då måste vi mysa. romantiken försvinner lite.. spec nu när man försökt ett tag... mest jag som känner så. vill bara att det ska gå vägen!

När har du bim?? Jag har ingen aning egentligen när jag har bim men estimerar att det är mellan 22-24/8. kör ägglossningstestar som blinkat nu sen i söndags. hoppas verkligen på fast gubbe ikväll/imorgon. 

Vi har sex varje dag hela cykeln för att det inte ska bli konstigt. Men vi har gjort så i nio år så vi är rätt rutinerade eller va man ska säga! Haha :D undantag om nån är borta eller sjuk såklart men i snitt så varje dag. Nu denna månad har blivit knepig då maken är borta på kvällen när barnen sover så då har vi gjort det snabbt på toa medan maten kokar på spisen. Inte särskilt nice men va gör man inte?
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-08-08 18:19:47 följande:

Ver inte alls hur lång tid der är till nästa besök med iaf ska hela utredningen vara klar inom 3 månader! Om en spontan graviditet skulle bli till (alltså utan hjälp) får man tidigt ultraljud inbokat:)

Ja jag äter också det. Det minskar risken för ryggmärgsbråck hos barnet men ökar även fertiliteten hos både man och kvinna :) man äter det hela tiden, en per dag! Även efter man blivit gravid :)

Vad skönt att det inte är så lång väntetid ialf. Håller tummarna för en spontan graviditet istället så ni slipper alla besöken;)

Okej, då ska det bli att inhandla det. En himla massa vitaminer blir det visst:))
  • yasmir
    lilagrodautanben skrev 2019-08-08 20:16:43 följande:

Vi har sex varje dag hela cykeln för att det inte ska bli konstigt. Men vi har gjort så i nio år så vi är rätt rutinerade eller va man ska säga! Haha :D undantag om nån är borta eller sjuk såklart men i snitt så varje dag. Nu denna månad har blivit knepig då maken är borta på kvällen när barnen sover så då har vi gjort det snabbt på toa medan maten kokar på spisen. Inte särskilt nice men va gör man inte?

Wow varje dag haha bra jobbat!! Här blir det typ 3 dagar i veckan men mer runt ägglossning!

Är det bebis nummer 3 ni vill ha?:D
  • yasmir
    Pepsin skrev 2019-08-08 17:26:47 följande:

Sådärja! Nu har vi varit på ett första möte. Vi tog blodprover (jag för hormon och virus), min man bara för virus. Massa info. Lämnade hälsodeklarationen, vi gick igenom den. Barnmorskan sa att allt pekar på oförklarad barnlöshet men att först ska man ju göra läkarbesök. Nästa besök är vaginalt ultraljud och spermaprov ska lämnas för mannen, tredje besöket är ultraljud av äggledare! Hon sa att mest tror blir behandlingen IVF så vi fick hem info om det med. Hon sa också att jag ska sluta med ägglossningstester samt att även mannen ska äta folsyra :)

Åh vad skönt att ni varit hos barnmorskan nu. 3 månader går också väldigt snabbt och som du säger så kanske ni tom blir gravida spontant innan dess också! :))

Med oförklarade barnlöshet, vad innebär det exakt om jag får fråga? Att de inte har något svar på varför det var tid?
  • Pepsin

Ja precis, att det egentligen inte är något fel typ utan ibland klickar det bara inte! :) men det var vad hon trodde, först ska det utredas båda spermier och mina äggledare!

yasmir skrev 2019-08-08 22:24:36 följande:

Åh vad skönt att ni varit hos barnmorskan nu. 3 månader går också väldigt snabbt och som du säger så kanske ni tom blir gravida spontant innan dess också! :))

Med oförklarade barnlöshet, vad innebär det exakt om jag får fråga? Att de inte har något svar på varför det var tid?

• lilagrodautanben
    yasmir skrev 2019-08-08 22:22:24 följande:

Wow varje dag haha bra jobbat!! Här blir det typ 3 dagar i veckan men mer runt ägglossning!

Är det bebis nummer 3 ni vill ha?:D

Vårt tredje gemensamma ja, jag har en äldre son sen tidigare också :) men dom minsta är 6 och 5 och båda förtidigt födda samt att den ena fick CP i och med födseln. Men är inte utvecklingsstörd. Bara musklerna som jäklas med honom.. själv då?
  • Myrkrypet

Hej alla! Blir glad av att läsa att flera nu sökt hjälp, det är en tröskel ni har klivit över nu och är ett steg närmare bebis! Jag ringde själv till VC imorse och bad att få lite prover tagna för ev sköldkörtel. Har sen vårt första barn fått sååå kort cykel men ändå äl på dag 14. Och sen spottings redan efter 6-6 dagar och mens på dpo 8-9. De var snälla och trevliga och jag fick en återbudstid redan om en vecka

• yasmir
    Pepsin skrev 2019-08-09 07:55:41 följande:

Ja precis, att det egentligen inte är något fel typ utan ibland klickar det bara inte! :) men det var vad hon trodde, först ska det utredas båda spermier och mina äggledare!

förstår precis, har en väninna som går igenom samma sak. för hennes del är det nog psyket som knasar till det då hon så gärna vill och hon tänker på det hela tiden. det är inget fel på henne eller honom. sinnet ställer till det för en ibland.

jag hoppas att både dina och hans tester kommer tillbaka med ett positivt resultat!! 

själv har jag pco på en av mina äggstockar. men enligt gyn är mina värden bra och jag behöver inte få hjälp med tabletter för ägglossning. och jag vet ju att jag ägglossar då jag varit gravid två gånger, med missfall. men jag ägglossar säkert mindre än någon som inte har pco...
  • yasmir
    lilagrodautanben skrev 2019-08-09 11:33:45 följande:
    Vårt tredje gemensamma ja, jag har en äldre son sen tidigare också :) men dom minsta är 6 och 5 och båda förtidigt födda samt att den ena fick CP i och med födseln. Men är inte utvecklingsstörd. Bara musklerna som jäklas med honom.. själv då?
    åhh.. vad härligt att du har 4 barn redan, hur känns det att ha så många barn? drömmen för mig vore att ha i alla fall 3.. 
    men här kämpar vi på för att få till första barnet :(  min största önskan och längtan just nu...
  • Tessi1
    Myrkrypet skrev 2019-08-09 12:01:19 följande:

Hej alla! Blir glad av att läsa att flera nu sökt hjälp, det är en tröskel ni har klivit över nu och är ett steg närmare bebis! Jag ringde själv till VC imorse och bad att få lite prover tagna för ev sköldkörtel. Har sen vårt första barn fått sååå kort cykel men ändå äl på dag 14. Och sen spottings redan efter 6-6 dagar och mens på dpo 8-9. De var snälla och trevliga och jag fick en återbudstid redan om en vecka

Härligt att du ska få hjälp att se vad problemet är . Ja det känns skönt att man har vågat ta hjälp nu även om man såklart helst hade sluppit.
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader