• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • SofiaJak

Jag ska skaffa mig ett digitalt test under början av nästa vecka. Tog ett nytt i morse. Lägger in bild bredvid gårdagens. Har jag i så fall haft någon extra ägglossning utan att veta av det, eller kan det vara så att jag haft en vanlig mens även fast jag var gravid??

• Pepsin

Efter otroligt mycket velande fram och tillbaka har vi nu sökt hjälp och kommer redan i veckan få komma för ett första möte. Känns bra med otroligt jobbigt! Har nu berättat för närmaste familjen också. Gråter floder för att jag insett att detta inte kommer att gå på egen hand. Har försökt förneka problemet i ett halvår men nu är det dags.

• soltroll
    Pepsin skrev 2019-08-05 11:05:50 följande:

Efter otroligt mycket velande fram och tillbaka har vi nu sökt hjälp och kommer redan i veckan få komma för ett första möte. Känns bra med otroligt jobbigt! Har nu berättat för närmaste familjen också. Gråter floder för att jag insett att detta inte kommer att gå på egen hand. Har försökt förneka problemet i ett halvår men nu är det dags.

Åh, vad skönt att ni har tagit det steget ändå. Förhoppningsvis finns inget 'problem' utan bara att det tar lång tid för er också:) Uppdatera gärna senare hur det går med allt.

Massa styrkekramar! <3
  • Myrkrypet
    Pepsin skrev 2019-08-05 11:05:50 följande:

Så himla bra att du sökt hjälp och att du berättar för familjen! Det är helt ok att vara ledsen men tänk på att det inte behöver vara något ?svårt?. Kanske är det ?bara? dina värde på sköldkörtel som ställer till det, eller hur va det, hade du redan kollat det? Jag har glömt.... jag hejar och stöttar!!!
  • Pepsin

Jag svarar båda i samma inlägg :)

Det känns såå skönt! Världens sten lättade! Men är ju samtidigt så ledsen. Förhoppningsvis bara något litet som ställer till det... har inte tagit prov för sköldkörteln. Men det görs väl i veckan för då ska blodprover tas :)

• Myrkrypet
    Pepsin skrev 2019-08-05 12:08:50 följande:

Jag svarar båda i samma inlägg :)

Det känns såå skönt! Världens sten lättade! Men är ju samtidigt så ledsen. Förhoppningsvis bara något litet som ställer till det... har inte tagit prov för sköldkörteln. Men det görs väl i veckan för då ska blodprover tas :)

Håll oss gärna uppdaterade med hur det går, om du orkar!
  • Pepsin

Absolut! :) blev ?inspirerad? av att det var en till här i gruppen som skulle söka hjälp till veckan. Blev i alla fall tagen på allvar direkt, de ställde inga frågor (vi har ju egentligen inte försökt 1 år än, men snart). Fick tid samma vecka, så detta ska nog bli bra!

• Myrkrypet
    Pepsin skrev 2019-08-05 12:26:09 följande:

Absolut! :) blev ?inspirerad? av att det var en till här i gruppen som skulle söka hjälp till veckan. Blev i alla fall tagen på allvar direkt, de ställde inga frågor (vi har ju egentligen inte försökt 1 år än, men snart). Fick tid samma vecka, så detta ska nog bli bra!

Det kommer bli super, och det är verkligen en lättnad i hjärtat när msn kommer dit och utreder, så upplevde jag det iallafall :)
  • Pepsin

Har du ringt om utredning än? Du inspirerade mig så jag ringde idag. Känns så läskigt. förstår dina blandade känslor...

Tessi1 skrev 2019-08-03 22:06:41 följande:

Idag kom äntligen mensen.. egentligen är väl äntligen fel ord att använda då jag såklart vill ha ett plus. Men mensen blev 10 dagar sen denna cykeln så det har blivit väldigt många negativa test och till slut vill man hellre ha mens än massa tomma blanka test. Väldigt blandade känslor. Nu kommer känslan av att nähä ingenting denna månaden heller och nu har vi försökt i ett år . Så nästa vecka ska jag ringa och be om att få börja göra en utredning. Väldigt mycket känslor nu känner jag.. jah kollade tillbaka i min flo app och såg att det var exakt likadant förra året. Så jag tror det är semestern som ställer till det alltså man går ur sina vanliga rutiner och kroppen blir helt konstig. Så ja...nästa mens enligt appen blir inte ens i augusti men det tror jag för nu kommer det nog inte bli såhär sent igen så någon gång i slutet av månaden blir väl nästa..

• Anonym (Varit gravid 3ggr)

Skrev i en annan tråd men där är det tyst så kopiera mitt inlägg hit istället. Hoppas det är okej :)

Jag fick mitt första barn för 13år sen som tyvärr inte föddes till det här livet. 

Har också en dotter på 10år och en son på 6år. 

Alla 3 är tillverkade trotts olika preventiv medel, kondom, mini piller, hormon spiral. 

Träffade min stora kärlek för 5 år sen och vi försöker få en liten 4a men 7 månader senare är det inte ens tendenser till ett +. 

Min mans föräldrar hade jätte svårt att få barn och fick bara honom. Är det ärftligt? Jag borde ju inte ha problem med tanke på att jag har 3barn? 

Han säger att kommer det så kommer det. 

Men jag börjar oroa mig för hans självkänsla, han visar hela tiden bilder och pratar om kollegor och bekanta som har bebisar eller väntar bebis. Nu har hans närmaste vän precis gått ut med att han ska bli pappa och min man gratulera honom stort sen smet han iväg in på toaletten. Jag vet inte men jag tror han gick in och grät. 

Jag tror inte han vågar testa spermakvaliten i rädsla för att få en negativ dom, men jag känner att vill vi ha hjälp är det bra att börja nån gång. 

Hur gör man? Jag vill inte pressa honom. Han är en underbar bonuspappa och jag vet att han är så värd en egen mini-me.

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader