• Mon 12 Aug 2019 00:42
    1462 visningar
    9 svar
    9
    1462

    Arbeta med nyfödd?

    Vi väntar tredje barnet och jag har tänkt jobba en dag i veckan, om inget oförutsett händer som innebär att det absolut inte funkar. Jag kommer jobba hemifrån och sambon får vara hemma samtidigt så att jag bara behöver amma.

    Jag tror en dag i veckan kommer funka om ni båda är inställda på det. Det enklaste skulle nog vara att din partner ger ersättning på flaska så att du slipper pumpa i förväg, för du kommer behöva pumpa dagen du jobbar ändå eftersom brösten ändå behöver tömmas. Så det blir mycket pumpande...Vissa barn har inga problem alls att växla mellan flaska och bröst medan andra vägrar flaska, men om du vill amma och det funkar och bebisen vägrar flaska låter det jättebra att din partner kan följa med till jobbet, alternativt att du jobbar hemifrån.

    Det låter klokt att låta en kollega ta över en del arbetsuppgifter och att du gör det som är svårt att leja bort. Man får vara lite ödmjuk inför att det kanske inte blir som man har tänkt, men jag tror en dag i veckan borde gå att lösa. I "värsta" fall kanske du t.o.m. kan sprida ut dina 20% under veckan och jobba nån timme här och där (hemifrån).

    Lycka till!

Svar på tråden Arbeta med nyfödd?