Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

klyban skrev 2019-07-12 09:09:11 följande:

Det finns massor av anledningar att abort ska finans till och rent medicinskt.
    Dock kvarstår saken, ingen bestämmer vad som sker i en kvinnas kropp, den som inbillar sig annat har en extrem hybris.

Jag är emot abort för mig själv, dock har jag ingen hybris och tror jag kan äga vad som sker i en kvinnas kropp.
    Inte heller lastar jag henne för valet om det sker, det är liksom ingens ensak.
    Och kan aldrig bli, men hybris har lustigheter för sig och en del tror en hel del saker de inte ens har med att göra från början.

Jag tycker det är helt OK att i offentlig debatt. där det är frivilligt att läsa det man skriver, tala för sådana värderingar hos män o kvinnor att de inte väljer att göra abort, även om aborten i sig är laglig.

Precis på samma sätt som jag tycker det är OK att tala för vegansk mat, även om köttätare säger att det är deras ensak. De är ju inte tvingade att läsa det man skriver, och det finns en 3:e part som får betala det yttersta priset för vad de har på sin tallrik, nämligen djuret. I abortfall finns också en 3:e part vars liv elle död det gäller, nämligen fostret.

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 10:11:17 följande:
    Oplanerat är inte det samma som oönskade. 
    Byt då ut ordet, Ibland förvandlas ett oönskat barn till ett önskat.
  • Anonym (Bra fråga)
    LFF skrev 2019-07-12 10:17:24 följande:
    Jag är ett oplanerat barn själv och absolut är jag önskad. Men det betyder inte att det är enkelt för de flesta även om man har ordnade förhållanden att välja att behålla ett barn. Det finns 1 000 000 olika orsaker till varför man väljer att göra abort. Ja, många aborter sker i fasta relationer där det inte "passar" att bli förälder men det är faktiskt helt och hållet upp till dem! Det är ingenting som någon annan har med att göra! 

Jag är inte villig att riskera att barn som annars skulle ha aborterats hamnar i en familj där de under hela sin uppväxt känner sig oönskade.

Man tjatar hela tiden om att kvinnor som råkar bli oplanerat gravida ska göra abort bara för att männen inte vill bli pappor även fast de VILL behålla, ofta när kvinnan och mannen inte har någon mer relation än sexuellt med varandra. För "alla barn ska vara önskade av båda sina föräldrar". Att då tvinga kvinnor att behålla ett barn de inte vill ha, gå igenom en graviditet och förlossning (inte en riskfri historia) och döma ett barn till att kanske vara oönskat av BÅDA sina föräldrar är för mig inte att tänka på barnets bästa. 

Vi har inte tillräckligt med familjehem ens till de barn idag som lever i trasiga familjer. Det finns familjehem som bara gör det för pengarna. Hur skulle det bli om det fylls på med ytterligare oönskade barn? Inhemsk adoption existerar knappt här. Processerna för det är långa och krångliga. 

Så, hur gör du en oönskad graviditet till en önskad av båda föräldrarna? Eller är det fortfarande bara kvinnan som ska ta ansvaret för det hela? 

Det beror på vad du menar med "ha med att göra". I en offentlig debatt där det är frivilligt att läsa vad jag skriver måste det vara OK att tala för sådana värderingar hos både män och kvinnor att man inte väljer att göra abort, även om aborten är laglig i sig. Ingen tvingar en att läsa det. edan är det också så att ett oönskat barn i vissa fall förvandlas till ett önskat beroende på ändrade omständigheter.Jag tycker fortfarande att det är bättre att eliminera hinder och problem än att eliminera fostret självt.

Självklart är båda föräldrarna ansvariga. Vad som gör en oönskad graviditet till en önskad är helt individuellt, och det finns inget allmänt recept på det, men förbättrade omständigheter för båda föräldrarna är en bra sak, och där kan såväl de själva som t.ex vänner, släktingar och andra spela en betydande roll

Sedan har jag inte skrivit något om att tvinga Jag för inte så mycket den juridiska abortdebatten utan snarare den etiska. Jag talar för sådana värderingar hos män o kvinnor att man inte efterfrågar dödande av foster, oavsett lagstiftningen.. 

Man kan jämföra med att jag är djurrättsaktivist (fastän många sådana har andra åsikter än jag om aborter).. Jag ser inte lagstiftning som det stora svaret där, utan jag talar för sådana värderingar hos enskilda män och kvinnor att man inte efterfrågar uppfödning och dödande utav djur.

• Anonym (Bra fråga)
    korngryn skrev 2019-07-12 10:46:24 följande:
    Våldtäkt är inte så extremt. Det är mycket vanligare än du tror.
    Graviditet och abort pga våldtäkt är betydligt ovanligare än våldtäkter i stort, men jag vet at Sverige är ett land som ligger högt i antalet våldtäkter.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 10:53:32 följande:
    Undantag är inget som ska styra hur man agerar. Ibland överlever svårt sjuka utan behandling vi väljer ju inte därför bort att ge dyra behandlingar till andra med samma sjukdom inte heller låter vi bli att behandla för att det bara är ibland någon överlever med behandling
    Det är skillnad på att behandla en sjuk och att göra abort.  Vid en abort finns en 3:e part, en part som dödas, nämligen fostret. De fall där en oönskad graviditet kan förvandlas till en önskad är inte så få, att döma av vad människor själva berättat. Att eliminera olika svårigheter ser jag mycket mer positivt på än att eliminera ett foster. ÅR det fel att tex hjälpa sina vänner till ett bättre liv ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-12 10:49:45 följande:
    Ordet ibland säger allt att några oönskade graviditeter kan bli önskade är inte skäl för att begränsa aborträtten. Finns hur många som helst som vittnar om en uppväxt och liv som präglats av att ha fötts som oönskade barn och det är inte några positiva berättelser.
    Var har jag skrivit något om abortlagstiftningen ? Jag för den etiska abortdebatten, inte den juridiska. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte väljer abort även om en sådan är laglig. Sedan, att döma av människors egna berättelser, finns ganska många fall där en oönskad graviditet kan förvandlas till en önskad. Det innebär dock inte att jag är emot att förebygga graviditeter.
  • Anonym (Bra fråga)
    LFF skrev 2019-07-12 10:49:57 följande:
    Tja, att övertala en kvinna att gå igenom en graviditet för att föda ett barn hon inte önskar är för mig rätt oetiskt. Om vi nu ska prata etik. Ja, det finns tillfällen där pappan kommer till korta för att han önskar barnet men inte kvinnan men tyvärr kan inte män vara gravida och ta över graviditeten. 

Det finns ingen som har med en kvinnas beslut till abort att göra. Ja, du kan prata hur du vill om att försöka göra oönskade graviditeter önskade men det är få kvinnor faktiskt som tar lättvindligt på beslutet att göra abort. 

Vilka förbättrade omständigheter tänker du för ett par som lever i en stadig relation men där ingen av dem känner att de är mogna för barn? De kanske lever med osäkra anställningar och osäkert boende i andra hand. Det är långa köer att få en hyresbostad och marknaden att köpa en bostad är för dyr. De har inget direkt skyddsnät eftersom de flyttat till staden då det är där jobben finns. Detta är en inte helt ovanlig situation för en kvinna som gör abort. 

Nu handlar det inte främst om det. Att arbeta för vissa värderingar hos enskilda män och kvinnor är mer något långsiktigt än att "övertala" i ett skarpt läge. Jag kan ta ett exempel.

Jag hade visserligen varit abortkritisk på rent etisk grund även om jag hade varit en ateist eller en agnostiker (Man kallar det för Secular Pro Life och det växer), men nu råkar jag vara troende och aktiv i Svenska Kyrkan. Där arbetar jag för att vinna fler hjärtan för att följa Kristus. När man kommer till tro förändras livet och man får en förnyad syn på det och förnyade värderingar. Om jag är med och vinner fler män och kvinnor för att verkligen leva som Jesu lärjungar är det också människor som senare i livet troligen inte kommer att efterfråga aborter, vilket en del av dem kanske hade gjort om de haft en annan syn på livet. Jag ser det inte som oetiskt att arbeta för att vinna fler för att gå den väg det innebär att följa Jesus.

Det måste vara tillåtet att tala offentligt för sådana värderingar som innebär att man inte gör abort. Det kan inte vara censur på det. Däremot kan jag naturligtvis inte oinbjuden gå hem till någon och säga: "du ska inte göra abort". Sedan tycker jag att det verkar finnas åtskilliga män och kvinnor som tar ganska lätt på det här med abort, att döma av vad människor själva sagt/förmedlat.

Vad som är förbättrade omständigheter är helt individuellt., Det går inte att säga generellt, men det är ett faktum att man ibland ser hur människor i princip  berättar att vore det inte för det ena eller det andra så skulle man inte tänka abort. Jag tycker inte det är fel att t.ex. ställa upp och hjälpa vänner och släktingar i olika situationer..

• Anonym (Bra fråga)
    korngryn skrev 2019-07-12 10:43:19 följande:

För att det blir betydligt billigare, bland annat. Ett barn kostar ju staten miljontals kronor under sin uppväxt, med sjukvård, utbildning, barnbidrag etc. Lägg dessutom till kostnader för extraresurser i skolan, bup-vård, kurstorsstöd och annat som tillkommer för barn som lever i fattigdom och /eller tvingas se mamma bli misshandlad av pappa, vilket skulle ha blivit fallet för majoriteten av de barnen om de hade fötts.

Vad kan en medicinsk abort kosta? 50-100 kr?

Räknat på en patientavgift på 300 kr är det ju faktiskt en ren vinstaffär för staten!

Det vore även en vinstaffär att döda pensionärer.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-12 10:47:15 följande:
    Vem ska sprida dessa värderingar du har när det gäller abort? Och hur ska det gå till

Värderingar påverkas av många saker i t.ex vän- och familjekretsen, Att sprida de värderingarna är också något jag gör just nu i denna minut, men det finns många exempel:

För min del är jag aktiv i Svenska Kyrkan på Råslätt i Jönköping, och om jag är med och vinner fler män och kvinnor för att följa Jesus är också det något som förändrar. När man kommer till tro förändras ens liv. Man får en ny syn på livet, nya värderingar och nya prioriteringar. Människor som vinns för att gå den andliga vägen är också människor som senare i livet troligen inte kommer att efterfråga aborter., vilket en del kanske hade gjort om de haft andra värderingar.

Visserligen är det inte främst av abortskäl jag vill dela det kristna budskapet, men det blir en bieffekt att de som vinns för denna väg också får en förnyad syn på livet, och det påverkar också abortläget.. Så för min del är mitt kyrkliga engagemang på fritiden ett exempel på att arbeta för både en viss tro och en viss livssyn.

Men jag hade varit för sådana värderingar att man inte gör abort även ifall jag varit en ateist eller en agnostiker, och hade då också talat för dem.

Jag sprider också andra icke-vålds-budskap än i fråga om fostren. Jag arbetar t.ex. för att sprida sådana värderingar som betyder att man inte efterfrågar uppfödning + dödande av djur.

• Anonym (Bra fråga)
    Iarwain skrev 2019-07-12 11:03:56 följande:
    Du skriver att du inte tänkt igenom andra situationer av ditt ställningstagande än det som är det vanligaste. Det är dags att du gör det.
    Du öppnar upp för att annat kan sättas som viktigare än fostrets rätt till liv. Du hamnar i en gråzon. I vilka situationer är det så synd om mamman att det är viktigare än fostrets liv?

Du är i en gråzon av moralbaserade ställningstaganden.
    Du skriver att du vill ha en debatt om etik En debatt du inte verkar vara beredd att ta.

Som jag ser det;
    Du är inte "ja-till-liv", du är mot abort, förutom när det är extra synd om mamman.

Snarare har jag tänkt ganska mycket , men jag är ändå inte färdigtänkt ? Har inte du också sådana frågor i huvudet där du känner att du inte alls är färdig ? är du "perfekt" i detta avseende ?

Den etiska debatt som jag skriver att jag vill se är jag fullt beredd att ta. Det är den debatten som handlar om de stora linjerna

Att jag är emot aborter är ju just för att jag är emot att liv tas, och av exakt samma skäl som jag valde att söka vapenfri tjänst, och av exakt samma skäl som jag är vegan. Allt detta är olika sidor av samma mynt som jag ser det. Jag har inte heller sagt att något foster alls är värdelöst. Jag har inte sagt att någon abort alls är etiskt sett oproblematisk. Jag tror att även du skulle ha svårt att som läkare utföra an sen abort på vilket foster som helst, även om fostret blivit till i samband med att det sker ett våldförande..

Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?