• emmyeve123

    Alkoholproblem med vägrar att inse

    Hej!


     


    Jag vet inte om detta är rätt forum att skriva detta i, men känner bara att jag behöver prata med någon. Jag är 21år och bor med min sambo 26år sedan några år tillbaka. Orsaken till att jag skriver här är för att jag är så otroligt ledsen över hur han hanterar alkohol. Han kan inte gå ut med sina vänner och komma hem salongsberusad, utan han kommer alltid hem helt dyngrak och spyr 4-5 gånger minst och sover bort hela dagen därefter. Det är väldigt sällan han går ut, men varje gång han gör det blir det såhär. Jag har pratat med honom om detta miljontals gånger och han vet hur jag känner, men ändå så gör han såhär.


     


    Igår skulle han ut med två gamla kollegor och äta (på en måndag). Han lovade mig att inte bli så full så att han skulle spy då jag tycker det är äckligt och jobbigt. Ändå så slutar det med att jag hämtar honom ca 01.00 och när han kommer hem spyr han 5-6 gånger under natten.


     


    HJÄLP! Jag behöver verkligen hjälp. Jag har en nära vän jag pratar om detta med. Hon förstår hur jag känner och att jag blir besviken men tycker att det är så sällan han går ut.

    Anser ni att han har problem med alkohol? När han är med mig eller om vi går ut för att äta middag tillsammans med några andra kan han ta det lugnt, men när han hänger med grabbar enbart så ska det alltid bli på detta sätt.


    Vi planerar ju att gifta oss och skaffa barn, men detta gör mig väldigt osäker. Jag vet inte om jag vill att mina barn ska växa upp i en sån miljö.


    HJÄLP! Vad tror/tycker ni om detta? Är jag känslig?

  • Svar på tråden Alkoholproblem med vägrar att inse
  • Anonym (111)

    Vet han varför han dricker så mycket? Har han svårt att sluta när han väl har börjat? Är det social ångest/press? Kan han träffa vänner utan att dricka alkohol? Ser han också sitt drickande som ett problem? 

  • Pope Joan II

    Låter barnsligt men inte som ett problem mer än för dig. Spyr han överallt utom i toalettstolen eller varför tycker du hans uppkastningar är äckliga? Emetofob?

  • emmyeve123

    Nej, han anser inte att han dricker för mycket och man märker att det är ett känsligt ämne. Han kan umgås med vänner utan att dricka, men kan inte gå ut på krogen utan att bli dyngrak. Jag tror inte att han känner press, utan tror mer att han bara har svårt att säga nej. När jag försiktigt har försökt prata om detta och få honom att jag bryr mig om honom och att detta är ett problem fnyser han bara och tycker jag är fjantig.

  • Anonym (111)
    emmyeve123 skrev 2019-07-09 09:23:55 följande:

    Nej, han anser inte att han dricker för mycket och man märker att det är ett känsligt ämne. Han kan umgås med vänner utan att dricka, men kan inte gå ut på krogen utan att bli dyngrak. Jag tror inte att han känner press, utan tror mer att han bara har svårt att säga nej. När jag försiktigt har försökt prata om detta och få honom att jag bryr mig om honom och att detta är ett problem fnyser han bara och tycker jag är fjantig.


    Förstår att det är jobbigt för dig (särskilt att han inte verkar vilja prata om det).
    Det kan ju vara en sån grej som försvinner av sig själv när han blir lite äldre. Min man hade en ganska lång period när han var yngre där han också festade sällan men väldigt hårt. Han kunde komma hem sju på morgonen redlös. Den typen av festande försvann dock av sig själv och numera dricker han måttligt.

    Jag skulle aldrig ha startat familj med honom under den perioden, så om du känner detsamma så kan du ju vänta ut det och se vad som händer (om du ser en framtid med honom). Om det är jobbigt att han kommer hem full på natten så kanske ni kan lösa det genom att han eller du sover hos en kompis eller liknande. Vi hade extrarum så när min kille festade sov någon av oss i extrarummet istället så slipper man bli störd. 
  • CitronTulo

    Att dricka mer än man tänkt sig kan vara ett tecken på problem, även om man inte dricker så ofta!

    Men det kan också vara så att han planerar att faktiskt bli dyngrak, men inte vill säga det till dig!

    Om det inte händer varje vecka eller eskalerar så behöver du nog inte oroa dig. Men förstår såklart att du inte tycker att det är särskilt trevligt!

  • elin1989

    Skulle inte skaffa barn med någon som dricker på det sättet. Om det handlade om valdigt sallan sa visst men inte varje gang han gar ut med vanner

  • Anonym (Inte orolig!)

    Hur ofta går han ut? Är det typ mindre än 1 gång i månaden och han små dricker inte hemma? Låt han gå ut o ha roligt och väljer han att supa sig så jävla full så han spyr så får han väl skylla sig själv. Han är ung det lär bli bättre, för han kan ju bete sig i andra lägen med alkohol.

    Skulle han gå ut jämt och sitta och dricka hemma då skulle jag bli orolig om jag var du.

    Men nu går han tydligen ut med sina polare ibland. Man blir ju annorlunda om man nu umgås med sina polare eller om man sitter på en släktmiddag

  • emmyeve123

    Det blir såhär ca 4-5 gånger om året.


    Det handlar om tillfällen med vänner på krogen eller arbetsfester.

  • Bjoer

    Jag vet inte riktigt om jag tycker det är ett jätteproblem. Han gör det sällan och det är mest när han är ute med grabbarna. Tydligen handlar det inte om att han inte kan hantera alkohol utan om vilka han omgås med när det är såhär. Så länge han inte gör något dumt när han är packad skulle jag inte bli speciellt orolig.

  • Anonym (Inte orolig!)

    Men lugn om de bara är så pass lite på ett år. Jag går ytterst sällan ut och jag brukar också råka kolla för djupt i glaset då. Dock spyr jag inte! Men inte anser jag att jag har problem för de.

    Sitter man hemma och dricker sig full typ varje vecka då ska man bli orolig.


    emmyeve123 skrev 2019-07-09 10:44:26 följande:

    Det blir såhär ca 4-5 gånger om året.

    Det handlar om tillfällen med vänner på krogen eller arbetsfester.


  • Anonym (P)

    Min sambo har inga problem med att hålla sig lagom berusad när det bara är vi två som dricker på tex restaurang eller så. Men så fort han kommer i sällskap med sina kompisar slutar det alltid i katastrof o han blir stupfull. Dom hetsdricker utan att notera det och är jag med får jag alltid påminna honom om att lugna sig. Han har en kompis han helt enkelt inte kan dricka med, denne kompis sambo har sagt samma sak. Att det inte funkar alls när dom två dricker ihop.

  • klyban
    emmyeve123 skrev 2019-07-09 10:44:26 följande:

    Det blir såhär ca 4-5 gånger om året.


    Det handlar om tillfällen med vänner på krogen eller arbetsfester.


    4-5 ggr per år, det låter som ett litet problem, dock ett problem.
    hur många meter var det?
  • Anonym (Jag)

    Men snälla du kan inte skaffa barn med honom.

    Jag skulle ha gjort slut.

    Han kan inte hantera alkohol. Ge honom ett ulitmatum och gör slut om han inte håller vad han lovat.

  • Anonym (Cilla)

    Så var det för mina barns pappa när han var i den åldern. Nu är han 50 och blir redlös 3-4 gånger i veckan. Jag tog med mig barnen och drog för länge sen.

  • Anonym (Man48)

    Fattar jag rätt? ....när han dricker måsta han alltid dricka sig spy sjuk ...kan han dricka bara tre öl å sen sluta ?.....

    Om han inte fixar det ...då är han ute å cyklar ...,

    Kommer bara bli värre.

    Sur å vresig när du vill prata om det .....

    Nej nej nej ....inget långtidsprojekt till att ha som man .......du kommer bara få ett helvete framöver om du fortsätter med honom.

  • Panke

    Jag råder dig att inte acceptera detta. Det är inte ett normalt beteende, även om det är sällan. Har full sympati för att du tycker det är obehagligt. Tycker du ska ställa ultimatum.

Svar på tråden Alkoholproblem med vägrar att inse