Inlägg från: jrockyracoon |Visa alla inlägg
  • jrockyracoon

Svärmor lyssnar ej!?!

Dalaamama skrev 2019-07-11 22:42:40 följande:

Anonym & Becka91:

Skönt att ni på något sätt förstår mig! Jag känner med er också!

Även fast det inte innehåller massa vitt socker i hennes smoothies så är jag rädd att det ska bli det efter att hon blivit äldre också, och att svärmor inte kommer lyssna på mig då heller och bara mata i henne sånt som hon inte får äta.

Häromdagen så berättade även hon att hon läst i någon gammal barnbok att barn ska ha leksaker sorterat i olika lådor och att hon skulle göra så hemma hos dem men ändå ha alla leksaker framme samtidigt. Och jag sa emot och sa att de jättegärna får sortera leksakerna men att de inte ska ha allt framme samtidigt. Och då blev svärmor tvär och vela inte lyssna nå mer på mig, hon vände på klacken och bara gick.

Jag har sagt till mannen från start att jag inte känner mig så lugn med att hon är hos svärmor då jag inte litar på henne. Så ska absolut söka plats hos förskola eller daghem så jag kan slappna av på dagarna! Jag själv som jobbat inom förskolan vet att man kan säga en sak och personalen lyssnar på en och håller ens ord iaf!

GO MAMMOR, som törs säga till och inte låter barnvakten/farföräldrarna/morföräldrarna ha egna regler. För barn klarar inte av att ha olika rutiner!

BARN SKA HA EN RUTIN SOM DEM FÖLJER!

Intressant beteende du har. Ignorerar alla de som kommer med kommentarer som inte faller dig i smaken eftersom de går stick i stäv med dina tankar, och berömmer varmt alla de som går din linje. Jag tycker du påminner om din svärmor i det att du inte lyssnar på andra med en avvikande åsikt än dig själv.

Du slåss mot väderkvarnar här. Du borde vara tacksam över att du har möjlighet att få så mycket avlastning hos svärmor, att hon intresserar sig så mycket för ditt barn och är tillgänglig för det. Du borde tänka på och glädjas över vilken fin och nära relation som kan uppstå mellan barn och farförälder. 

Dina argument mot svärmodern är väldigt svaga hittills. Ger barnet smoothies och en vag känsla av att du inte litar på henne. Har du fog för att farmodern på riktigt kan skada barnet, ja, då hamnar saken i ett annat läge...

Du är också lite löjlig när du pratar om rutiner, som om de är viktigare än att ha en nära relation med sin farmor... Och du förstår väl att barnet kommer ha helt andra rutiner på förskolan än hemma, så samma rutinavvikelser kommer ske även där...

Du verkar ha ett överdrivet kontrollbehov och maktbegär kring ditt barn som du kunde fundera kring. Om det hade gällt allvarliga saker kring ditt barns hälsa och mående, hade jag förstått, men ditt resonemang om smoothies och rutiner är ju rent av bagatellartade i sammanhanget. Väg det mot den värdefulla kontakten och relationen mellan svärmodern och barn, så är det fjäderlätt.
Svar på tråden Svärmor lyssnar ej!?!