• jrockyracoon

Fast i relation

Ett knepigt problem du har hamnat i.

På den här sidan (www.lawline.se/answers/kan-sambo-tvinga-fram-forsaljning-av-gemensam-bostad) stod det följande:

"Du kan ha rätt till att överta även din före detta sambos del av bostaden i en bodelning om det anses skäligt i förhållande till omständigheterna, 16§ sambolagen. Det är svårt att avgöra vad som menas med skäligt, dels nämns att den andra parten bör ha annan egendom utöver den som övertas, dels nämns att om bostad har en stark släktanknytning kan den ofta övertas."

Jag tyckte att frågeställaren hade ett ganska likartat scenario som du tycks ha.

Jag tänker att du behöver kika på de juridiska aspekterna, och kanske höra med en jurist. I artikeln jag nämnde stod det också om möjligheten att en av parterna (din sambo exempelvis) ev. kan begära att fastigheten säljs på auktion, något som du givetvis inte vill.

När du vet mer säkert vad som gäller, kan du ju höra med bank och släkt om det finns möjlighet för dig att köpa ut din sambo.

Jag tänker också att du kan försöka vara extra mild mot din sambo, av taktiska skäl, för att en blivande skilsmässa inte ska bli hetsig och ev. förstöra dina möjligheter att behålla gården. Du kan också prata med din sambo hur han skulle ställa sig till att bli utköpt om ni skulle separera. Vem vet, kanske han också vill ur er relation och kanske till och med är beredd att gå med på en avbetalningsplan eller ett lägre belopp för att smidigt och snabbt komma ur det hela.

Svar på tråden Fast i relation