• Anonym (frustration)

    Inget förtroende för sambon

    Ska man stanna eller gå... I månader har jag, 24, och mannen i mitt liv (I thought), 29, haft diskussioner om att han röker på. Dispyterna slutade med att han förra veckan hämtar mig drogpåverkad med bilen och det verkar vara mitt fel för jag har inte ställt ett ?ultimatum?. Dessutom faller han för grupptrycket så det är givetvis inte hans fel. Alla gör det. För att inte tala om att han mår dåligt över sin familjesituation. Men han är inte beroende, alkohol är ju värre för hälsan och det dricker ju jag. Ursäkt efter ursäkt och jag blir snart galen!!

  • Svar på tråden Inget förtroende för sambon
  • Anonym (Jonsson)

    Kan du leva med någon som röker på och som du inte kan lita på? Utifrån det svaret vet du vad du ska göra. 

    Man behöver inte alltid göra saker komplicerade och fundera på andra saker som om man älskar honom eller annat utan kokar man ner det till det väsentliga så tar man beslut ifrån det.

  • Anonym (M)

    Hade han kunnat sköta rökandet på ett ansvarsfullt sätt och kunnat låta bli när det inte är lämpligt så vore det en sak. Men att han kör bil med drogen i kroppen och skyller det på andra visar att han inte klarar av att hantera det och förmodligen är långt mer beroende än vad han tror. Är det något du vill leva med? Är det något HAN vill leva med? Kan ni ta er ur det tillsammans eller behöver du ta dig ur förhållandet? Svårt att veta bara baserat på din trådstart.

  • Anonym (Som sagt)

    Som han säger så är cannabis faktiskt lagligt i många länder, Tom anses som medicin. Det är inte lika skadligt som alkohol, inte heller lika beroendeframkallande. Men det är paykiskt vanebildande. Man mår helt enkelt bra. Det går över fort och man blir aldrig bakfull eller aggressiv heller.

    Naturligtvis ska man varken köra bil onykter eller påverkad av droger eller mediciner. Inte heller ljuga eller skylla ifrån sig.

    Ska du stötta honom så borde du sluta dricka alkohol och han röka så gör ni uppoffringar båda två.

  • Anonym (????)
    Anonym (Som sagt) skrev 2019-07-13 11:36:18 följande:

    Som han säger så är cannabis faktiskt lagligt i många länder, Tom anses som medicin. Det är inte lika skadligt som alkohol, inte heller lika beroendeframkallande. Men det är paykiskt vanebildande. Man mår helt enkelt bra. Det går över fort och man blir aldrig bakfull eller aggressiv heller.

    Naturligtvis ska man varken köra bil onykter eller påverkad av droger eller mediciner. Inte heller ljuga eller skylla ifrån sig.

    Ska du stötta honom så borde du sluta dricka alkohol och han röka så gör ni uppoffringar båda två.


    Vad spelar det för roll om det är lagligt i andra länder, det är ju inte lagligt här. Alkohol är både lagligt och socialt accepterat i vår kultur, knarkande är ingetdera.

    Självklart ska du lämna den jävla offerkoftesnubben, finns inget osexigare än folk som skyller sitt missbruk på andra. Att han begär att du ska ställa ultimatum kanske är ett tecken på att han vill ha hjälp att komma ur missbruket, men det kan lika väl vara så att han vill ha ännu en anledning att knarka (nämligen att han blev dumpad och därför behöver knark som tröst).
  • Anonym (Cannabis)

    Jag tänker inte förökas övertala någon till att tycka cannabis är bra eller ändra sin syn på cannabis om man tycker en viss sak.

    Men : cannabis är inte beroendeframkallande. Jag borni ett land där cannabis är lagligt och jag röker precis som andra kanske dricker. Umgås jag med vänner så röker jag istället för att ta ett glas vin. Kommer jag hem från jobbet och är trött så röker jag än att ta en öl/glas vin.

    Jag skulle aldrig köra bil om jag har druckit eller rökt då båda gör en påverkad och reaktionsförmågan blir sämre.

    Jag röker heller inte när jag ska till jobbet, jag skulle liksom heller inte ta ett glas vin eller en öl innan jobbet. Man väljer sina tillfällen.

    Ett glas vin då och då eller en joint då och då gör dig inte beroende.

    Är man däremot inte stark i psyket så bör man inte ta något preparat som påverkar ens omdöme då cannabis/alkohol kan förstärka ett mående.

    Är jag ledsen så sitter jag inte och dränker mina sorger i alkohol eller ett dimmoln. Man tar tag i sina problem.

    När min pojkvän gjorde slut valde jag att inte röka eller dricka, för varför ta något som påverkar ens mående när man faktist bör ta tag i sitt problem?

    Att man väljer en drog för att man mår dåligt och vill må bättre är fel. Man kan bli psykiskt beroende av cannabis för att det främjar ens mående och man tillfälligt glömmer sina problem, men efter ruset så kommer ju problemen upp igen. Och då vill man röka mer för att glömma. Blir liksom en ond cirkel.

    Din pojkvän måste ta tag i sitt liv. Gillar han att röka, fine. Man blir inte en sämre person av rökat. Däremot verkar han vara en svag individ som skyller på omständigheter till att röka vilket är patetiskt.

    Sen är det ju så att han bor i ett land där cannabis är olagligt..... men att röka är inte farligt.

    Och ni som tänker annorlunda - jag är inte här för att ändra er uppfattning om vad ni tycker så inga klagomål. Jag bor som sagt i ett land där cannabis är lagligt

  • Afam75snygg

    Dumpa sopan. Vill du att en loser som han ska bli far till dina framtida barn? Lyssna inte på nollorna som romantiserar droger, för det finns inget vackert i ett beroende, oavsett vilken drog det gäller.

  • Anonym (A)
    Anonym (????) skrev 2019-07-13 11:50:48 följande:
    Vad spelar det för roll om det är lagligt i andra länder, det är ju inte lagligt här. Alkohol är både lagligt och socialt accepterat i vår kultur, knarkande är ingetdera.

    Självklart ska du lämna den jävla offerkoftesnubben, finns inget osexigare än folk som skyller sitt missbruk på andra. Att han begär att du ska ställa ultimatum kanske är ett tecken på att han vill ha hjälp att komma ur missbruket, men det kan lika väl vara så att han vill ha ännu en anledning att knarka (nämligen att han blev dumpad och därför behöver knark som tröst).
    Håller med
  • Anonym (ehhh)
    Anonym (Som sagt) skrev 2019-07-13 11:36:18 följande:

    Som han säger så är cannabis faktiskt lagligt i många länder, Tom anses som medicin. Det är inte lika skadligt som alkohol, inte heller lika beroendeframkallande. Men det är paykiskt vanebildande. Man mår helt enkelt bra. Det går över fort och man blir aldrig bakfull eller aggressiv heller.

    Naturligtvis ska man varken köra bil onykter eller påverkad av droger eller mediciner. Inte heller ljuga eller skylla ifrån sig.

    Ska du stötta honom så borde du sluta dricka alkohol och han röka så gör ni uppoffringar båda två.


    Men hur tänker du? Att vissa saker är lagliga i en del länder betyder inte att dom är det här och att man har rätt att bryta mot Sveriges lagar, eller tycker du vi ska ha sharialagar tex i Sverige?

    TS om din man kör påverkad(speklar ingen roll om det är alkohol eller knark) så ringer du polisen och inget annat, för hans skull men främst för dom han möter på vägen.
  • Anonym (Som sagt)
    Anonym (ehhh) skrev 2019-07-13 19:25:50 följande:

    Men hur tänker du? Att vissa saker är lagliga i en del länder betyder inte att dom är det här och att man har rätt att bryta mot Sveriges lagar, eller tycker du vi ska ha sharialagar tex i Sverige?

    TS om din man kör påverkad(speklar ingen roll om det är alkohol eller knark) så ringer du polisen och inget annat, för hans skull men främst för dom han möter på vägen.


    Att legalisera något i fler och fler länder och delstater betyder ju att det är mer och mer accepterat av samhället och skadestatistiken och missbruket är betydlugt lägre vid cannabis än vid alkohol och cigarretter.

    Jag förstår inte vad cannabis skulle ha med sharialagar att göra? Bättre fantasi kunde du haft.

    Jag gissar att du projicerar dina åsikter för att du hört hur farligt det är med cannabis trots att du knappt ens vet hur det ser ut verkligheten. Ännu mindre vilka nyttiga effekter det har på depressioner, utbrändhet, sömnbesvär, aptitlöshet, aggressioner mm

    Att röka på ibland är inte samma som att vara missbrukare. Även fast det är uppenbart att ts kille är det och behlver stöd.
  • klyban
    Anonym (Varför) skrev 2019-07-14 10:00:42 följande:
    Du vill alltså vara ihop med en knarkare?

    Varför stigmatiserar du, och vad är det som är så bra med stigmatisering?
    Undrar då jag aldrig sett nått bra komma ur stigmatisering.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Varför)

    Stigmatisering eller inte, hon är fortfarande ihop med en knarkare.

  • Thyr
    Anonym (Som sagt) skrev 2019-07-14 09:46:32 följande:

    Jag förstår inte vad cannabis skulle ha med sharialagar att göra? Bättre fantasi kunde du haft.


    Om vi ska följa andra länders lagar i vårt land kan vi lika gärna följa sharialagar, eller annan slumpmässigt vald lagstiftning. Givetvis kan endast svensk lagstiftning vara tillämplig i Sverige, det är helt ointressant vad det står i Nederländernas eller Saudiarabiens lagböcker.
  • Anonym (Som sagt)
    Thyr skrev 2019-07-14 12:40:25 följande:

    Om vi ska följa andra länders lagar i vårt land kan vi lika gärna följa sharialagar, eller annan slumpmässigt vald lagstiftning. Givetvis kan endast svensk lagstiftning vara tillämplig i Sverige, det är helt ointressant vad det står i Nederländernas eller Saudiarabiens lagböcker.


    Och om du fortsätter tänka så kommer du nog snart på anledningen till att jag drog in andra länder...

    Om inte så ska jag hjälpa dig. Ämnet thc som finns i cannabis har många goda egenskaper och anses ha medicinsk effekt. Tom i Danmark, som ligger 20min från min bostad, odlas det laglig cannabis som läkemedel. Det kommer att komma till Sverige förr eller senare.

    Ska vi prata om vilka lagar (och oskrivna regler) som är på väg till solidariska Sverige så hade vi fyllt tråden med off topic.
  • klyban
    Anonym (Varför) skrev 2019-07-14 12:11:26 följande:
    Stigmatisering eller inte, hon är fortfarande ihop med en knarkare.

    Så du tycker stigma är bra, kanske därför så många dör av droger.(Inte för det sker på cannabis).


    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (????) skrev 2019-07-13 11:50:48 följande:
    Vad spelar det för roll om det är lagligt i andra länder, det är ju inte lagligt här. Alkohol är både lagligt och socialt accepterat i vår kultur, knarkande är ingetdera.

    Självklart ska du lämna den jävla offerkoftesnubben, finns inget osexigare än folk som skyller sitt missbruk på andra. Att han begär att du ska ställa ultimatum kanske är ett tecken på att han vill ha hjälp att komma ur missbruket, men det kan lika väl vara så att han vill ha ännu en anledning att knarka (nämligen att han blev dumpad och därför behöver knark som tröst).

    Dock visar andra länder för oss vad som sker i ens sådan och hur hälsoproblemen minskar kring droger.
    Är inte det nått och uppnå en bättre folkhälsa kring droger, eller är det bara bra dom dör och skadas?


     


    Även ska vi ha i åtanke att på cannabis så har man en problematisk konsumtion på ~4%(Källa:NIDA).
    Det betyder att du pratar om väldigt få individer, de andra ~96% då+


    hur många meter var det?
Svar på tråden Inget förtroende för sambon