• Hemlig81

    Vad tror ni om detta? Jag behöver er hjälp

    Jag har sökt socionom för 5:e året i rad (är 38 år)
     Kom in i Umeå förra terminen men då jag har familj och bor i Södra Sverige går det inte att pendla.
    Skrev 0,7 på HP för 5 år sedan så det går ut nu.

    Nu efter första urvalet står jag på reserv 32 av 28 platser.
    Vad tror ni? Tror ni ens jag har ngn chans?

    Så vad säger er erfarenhet, tror ni det är kört för mig denna gång oxå?

  • Svar på tråden Vad tror ni om detta? Jag behöver er hjälp
  • sextiotalist
    Hemlig81 skrev 2019-07-15 11:43:56 följande:

    Jag har sökt socionom för 5:e året i rad (är 38 år)
     Kom in i Umeå förra terminen men då jag har familj och bor i Södra Sverige går det inte att pendla.
    Skrev 0,7 på HP för 5 år sedan så det går ut nu.

    Nu efter första urvalet står jag på reserv 32 av 28 platser.
    Vad tror ni? Tror ni ens jag har ngn chans?

    Så vad säger er erfarenhet, tror ni det är kört för mig denna gång oxå?


    Tror inte du kommer in. Det krävs att alla hoppar av och några tackar nej.
    Varför har du inte gjort om HP när du hade så låga poäng första gången (de flesta får lägre poäng på sitt första HP) och få en större chans att komma in (och samtidigt lite träning i att tentera)
  • Hemlig81

    [quote=79760602][quote-nick]sextiotalist skrev 2019-07-15 14:29:52 följande:[/quote-nick]Tror inte du kommer in. Det krävs att alla hoppar av och några tackar nej.

    Varför har du inte gjort om HP när du hade så låga poäng första gången (de flesta får lägre poäng på sitt första HP) och få en större chans att komma in (och samtidigt lite träning i att tentera)[/

    Första gången jag skrev fick jag 0,2. Sedna läste jag Matte 2 och fick då 0,7. Har inte pluggat riktigt inför det men måste ju göra det nu om jag ska lyckas komma in nästa år...

  • nnnnnnnn
    sextiotalist skrev 2019-07-15 14:29:52 följande:
    Tror inte du kommer in. Det krävs att alla hoppar av och några tackar nej.
    Varför har du inte gjort om HP när du hade så låga poäng första gången (de flesta får lägre poäng på sitt första HP) och få en större chans att komma in (och samtidigt lite träning i att tentera)
    Så är det inte längre, eftersom en masa HP ligger på nätet och man kan träna mycket innan sitt första HP.
    Därför har skillnaden mellan första och andra HP minskat betydligt, jämfört med när allt var analogt och man inte hade sett ett HP innan man kom till provet första gången.


  • nnnnnnnn

    och som svar:


    Nej, det låter alldeles för orimligt att ALLA 28 ska tacka nej och sen ska 4 av reserverna hoppa av med.


     


    Träna på gamla HP, lägg 1 h varje dag från och med idag tills det är dags att skriva provet.


    Är det din dröm att komma in på utbildningen är det värt att lägga den tiden.
    Och med tanke på att du har så låg läsförståelse, ordförståelse osv. så att du enbart fått 0,2 samt 0,7 indikerar att du ändå behöver lägga mer tid än normalt för att klara studierna. Så då är det ju lika bra att börja lägga lite extra tid så du blir van att plugga mycket och ofta.

    Kämpa på!

  • Anonym (.)

    Tyvärr har du nog för dåligt högskoleprov för att komma in. Kollade lite snabbt statistiken för intagningen förra året och det var över 1.0 på många platser. Plugga på inför nästa HP, och försök få högre poäng. Lycka till!

  • Anonym Mamma1

    Har också blivit reserv, fast en annan utbildning. Är 38 antagna i min utvalsgrupp.. Jag är reserv 12. Finns det en chans tro...

    Hur många reserver brukar ungefär bli antagna/tillfrågade om plats?

    Denna ovisshet gör en galen

    Lycka till, hoppas du kommer in!!

  • Hemlig81

    Svar på andra antagningen kom nu... plats 5:e reserv... åhhhh vad jag hoppas att 4 hoppar av ??????????????

Svar på tråden Vad tror ni om detta? Jag behöver er hjälp