• louisa83

Få pappan mer engagerade i barnet

Enligt min erfarenhet så är det faktiskt vanligt att pappor blir mer engagerade när barnen blir lite äldre, det är som att kommunikationen med barnet blir mer naturligt för dem när barnet börjar prata lite. Innan det är det som att många män blir osäkra och det kommer inte naturligt för dem. De pratar till exempel inte lika mycket "till" bebisen som mammor gör, just för att de inte får svar. Min man till exempel tog lika stort ansvar för bebisarna, som var tvillingar, och var med dem lika mycket, men inte satt han och pratade med dem. Han var duktig på det praktiska, men sen tycker jag att han kunde försökt kommunicera och leka mer med dem. Många mammor runt omkring mig säger samma sak.

Det du säger om att mannen låter dig göra saker för att barnet vill ha dig och att du gör det bättre, har som du säger med vana att göra. Det är svårt att bryta eftersom det ju såklart är sant nu, att barnet har vant sig mer med dig i vissa grejer. Tycker inte att det är fruktansvärt att det är så nu, som jag säger så tror jag att deras relation automatiskt kommer bli bättre när barnet blir lite större. Men det är ju såklart jobbigt för dig ibland att barnet ska vara beroende av bara dig när det gäller vissa grejer. Så för den skull skulle du ju kunna gå iväg på lite fler promenader och ärenden kanske utan barnet, så de får vara ensamma. Det är nog det effektivaste sättet att bryta ett mönster. Han kommer vara osäker i början men sen kommer barnet vänja sig, och han kommer också inse att han faktiskt klarar av mer än vad han trodde. Han kommer få mer självförtroende. Så gå iväg lite oftare du, det är nog bra för alla inblandade!

Svar på tråden Få pappan mer engagerade i barnet