Inlägg från: Anonym (Theresa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Theresa)

Få pappan mer engagerade i barnet

Ja, om han någonsin ska kunna skapa egna rutiner kring barnet och vara delaktig så pass att han börjar känna sig bra på det, då måste han umgås mer med barnet. Gärna utan du är med så att han hamnar i situationer som han helt enkelt bara måste lösa, och inte kan lämna över till dig.

Det är självklart så att den som är mest med barnet känner barnet bäst, vet hur man löser olika saker, vad som funkar etc. Och även om min man nu faktiskt har väldigt bra koll och vi har delat 50/50 på f-ledigheten (yngsta är nu drygt 2 år) så har vi stunder då man lämnar över för att det  inte är värt att tjafsa. Då byts vi av just den gången för att det förenklar för alla precis då.

Sen jobbar jag heltid i perioder (vi har varvat jobb/hemma) och då finns jag ju inte där så då måste det lösas oavsett.

Jag känner ju själv också att när något händer, en situation känns ovan, barnet kommer in i en ny fas etc. så kanske jag inte kan göra barnet nöjd första 2-3ggr på mitt vis. Sen den 4;e gången funkar det jättebra. Samma sak gäller ju för pappan. Om det går åt skogen gång 1 och gång 2 och han lämnar över till dig. Då kommer han ju aldrig få vara med om magin att själv lyckas lösa en uppkommen situation vilket ju stärker en något enormt! Så man får inte ge sig.

• Anonym (Theresa)
    Anonym (XX) skrev 2019-07-16 13:57:54 följande:
    Anonym (sida) gjorde det.

Jag förstår vad de andra menar med att gå i väg, jag har funderat på det själv. Jag är bara osäker på om det är rätt väg eller ej vilket var varför jag bad om råd. Jag tvekar angående vilket effekt det skulle om de går i väg själva och barnet bara är ledsen hela tiden. Det är ju helt normalt att ett barn i den åldern gråter, händer mig med. Men jag undrar hur det skulle påverka mannens redan tilltuffsade självförtroende angående det hela.

Jag säger ofta till honom att han är en bra pappa, men jag kan inte "tvinga" honom att tro på det...
    Huruvida det är rätt väg eller ej är svårt. Det är ju ingen, vare sig mamman eller pappan ( eller någon annan vettig männska) som vill att barn ska vara ledsna och gråta i onödan. 
    Men jag tänker att även jag som mamma tvivlar ju ibland. Är med om nya situationer, lyckas lösa de flesta men ibland med en stunds gråt och tandagnisslan innan man lyckas lista ut vad som var knas.
    Ingen som ser en mamma med ett gråtande barn tvivlar på att hon löser det.
    Varför skulle det vara annorlunda för en pappa?
    Det enda jag kan komma på då är just att han kanske inte varit ensam lika mycket. Inte varit med om detta lika många gånger. Och därmed inte har samma känsla av att han faktiskt kan. Att barnet med största sannolikhet kommer lugna sig. Att det blir bra.
    Det är det han behöver vara med om några gånger för att bli stärkt.
    Det är vad jag tror i alla fall. Problemet jag sett är väl att pappan blir så sänkt av att "misslyckas" (fel ord men kom inte på något bättre) att han inte vill eller vågar testa igen. Även om nästa gång kanske är just den gången då allt bara flyter och han får världens bästa pappa-självförtroende!
  • Anonym (Theresa)
    Anonym (Sammy) skrev 2019-07-16 14:46:46 följande:
    Tyvärr är det ju så att man byter bort närheten och jämställdheten när man väljer att inte dela på föräldraledigheten. Jag säger inte att ni gör fel eller att ni inte har goda skäl att göra som ni gör med föräldraledigheten men det är naivt att tro att det inte kommer få konsekvenser på pappans relation med barnet nu när det är litet. 

De kan säkert bygga en nära relation ändå men det kommer komma senare. En bebis tyr sig till den som det får mest omsorg av. 
    Sant!!
Svar på tråden Få pappan mer engagerade i barnet