Få pappan mer engagerade i barnet
Ja, om han någonsin ska kunna skapa egna rutiner kring barnet och vara delaktig så pass att han börjar känna sig bra på det, då måste han umgås mer med barnet. Gärna utan du är med så att han hamnar i situationer som han helt enkelt bara måste lösa, och inte kan lämna över till dig.
Det är självklart så att den som är mest med barnet känner barnet bäst, vet hur man löser olika saker, vad som funkar etc. Och även om min man nu faktiskt har väldigt bra koll och vi har delat 50/50 på f-ledigheten (yngsta är nu drygt 2 år) så har vi stunder då man lämnar över för att det inte är värt att tjafsa. Då byts vi av just den gången för att det förenklar för alla precis då.
Sen jobbar jag heltid i perioder (vi har varvat jobb/hemma) och då finns jag ju inte där så då måste det lösas oavsett.
Jag känner ju själv också att när något händer, en situation känns ovan, barnet kommer in i en ny fas etc. så kanske jag inte kan göra barnet nöjd första 2-3ggr på mitt vis. Sen den 4;e gången funkar det jättebra. Samma sak gäller ju för pappan. Om det går åt skogen gång 1 och gång 2 och han lämnar över till dig. Då kommer han ju aldrig få vara med om magin att själv lyckas lösa en uppkommen situation vilket ju stärker en något enormt! Så man får inte ge sig.