Anonym (Man) skrev 2019-07-19 12:31:17 följande:
Jag ville nog mest beskriva det för att förtydliga att jag åtminstone inte gör för lite i hemmet. Det är inte viktigt för mig om jag gör mer. Men jag har insett att det är väldigt viktigt för många tjejer/kvinnor att man ska göra lika mycket hemma, och att en sådan faktor kan göra att ?musslan sluter sig? som Mia hade sagt.
Absolut, jag kanske borde släppa över lite mer till henne. Hon kanske mår bättre i sig av det. Har gjort det lite förut, och hon har ju inte mått sämre eller så åtminstone. Däremot kan jag väl inte påstå att sexlivet förändrats av det.
Jag tycker att alla människor som är i en relation åtminstone då och då behöver anstränga sig och inte bara låta det man håller högst i livet falla i glömska.
Men jag vet inte varför det blir ?jobbigt? att ha sex, och att hon väljer tv, te och telefon varje kväll.
Hon vet nog om att jag inte säger nej till sex. Jag har nog aldrig gjort det i en relation. Jag ställer inga som helst krav på att si och så ska sexet se ut. Det kan vara så ?vaniljigt? som det kan vara ena gången. Det kan vara som hämtat ur en p-rulle en annan gång. Det är liksom inte fel på sexet vi har eller har haft åtminstone. Båda längtade ofta till det. Nu är det väl sällan någon superhöjdare.
I mitt fall startar väl sex ofta med någon liten tanke eller så. Man blir sugen, tar initiativet och så blir det lets go eller absolut inte.
Nu för tiden låter jag det stanna vid den där tanken, så slipper man gå och bli sugen när man ligger bredvid varandra. Har man fått en förhoppning så är det alltid jobbigt att gå ifrån det tomhänt.
Jag ställer inte krav på att hon ska bli kåt. Det ligger inte i min värld att hon ska liksom göra något av barmhärtighet bara på mig för att min frustration ska släppa. Jag är väldigt lyhörd när det kommer till vad hon vill och inte vill.
Hon säger väl som säkert många andra att man ska försöka ha lite mer sex och ta sig tid för det osv.
Helt ärligt så känns det stora problemet som att hon är väldigt nöjd med vårt sexliv. Hon verkar vilja väldigt sällan. Hon tycker alltid att det är skönt och får orgasm när vi har sex. Men det verkar liksom stanna vid att ta av sig mjukiskläder, lägga sig i sängen och ha sex en stund innan man sover någon gång ibland.
Jag var som sagt väldigt noga med att berätta i början av vårt förhållande att sex är en viktig sak för mig. Inte för att ställa någon som helst press, utan för att göra det klart att jag inte vill tillhöra dom männen som sitter och gnäller över hur tråkig frugan är och att man minsann har rätt till lite sköj vid sidan om.
Och angående din sista fråga så är det inte ett alternativ. Hon skulle inte vilja att jag hade sex med andra. Och otrohet har jag prövat förr. Det gav ett lyckorus på ungefär en halvtimma och ångest för åtminstone ett halvår. Då hade jag nog tyckt att det var mer fair att avsluta relationen på ett schysst sätt för att kunna leva med den typ av sexliv jag vill ha. MEN att skiljas från min son varannan vecka för ett bättre sexliv. Ja det vore nog otänkbart det med.
Jag är tacksam för dina välformulerade, objektiva svar med bra funderingar och frågor.
Ang hemarbete tänkte jag mer att det låter som det är något som är fel (av någon anledning) när en av partnern är så passiv, men nej jag tror inte hemarbete ÖKAR lust. Däremot kan ojämt förhållande (där tex kvinnan får dra för stort lass) MINSKA lusten.
Jo, jag håller med om att man aktivt måste jobba med relationen, inklusive sexlivet. Frågan är varför hon inte gör det. Det kan vara värt att fundera lite mer på varför. Du tänker att hon helt enkelt är nöjd, (lat) men vid problemlösning kan det vara bra att inte låsa sig. Testa tänka på andra alternativ till orsaker. (Självklart vore det bättre om hon berättade exakt vad hon kände, men då skulle vi inte ha just den här diskussionen)
Okej, så det är inte fel på själva sexakten.
Jag känner inte riktigt att du svarade på min fråga NÄR hon säger nej. Vad är ett initiativ? och vad måste hända för att du inte ska bli besviken?
Okej så hon säger att ni ska försöka ha mer sex och ta tid med det, men har ni pratat om hur, och varför det inte sker? Om ni pratar igen så fråga hur hon tycker ni ska göra. Tyvärr lätt att hon känner sig otillräcklig och hamnar i försvarspodition.
Vissa säger att sex föder sex och så kan det vara, men det bygger ju på att man blir kåt, så jag tycker det är bättre att jobba med att "prova" göra saker utan att det måste bli sex, och särskilt att det inte måste bli just samlag. Problemet med det kan ju vara att bara en blir sugen och då är det bra att prata om det. Hur man löser det. Jag tror att just detta ställer till väldigt mycket problem. Det är, av olika anledningar, ofta jobbigt om bara en blir kåt, för båda. Jag tror mycket är vunnet om man kan kan släppa de hindren och för det krävs att man dels känner att man duger ändå. Dvs får bekräftelse att man är skön, snygg osv och dels att man faktiskt visar kärlek till varandra.
Tänk skillnaden om hon sa "Jag vet inte om jag blir kåt och jag tycker det är jobbigt att göra dig besviken. Jag tycker att du är manlig och snygg och jag tycker det är jätteskönt att ha sex med dig. Jag önskar att jag kunde bli kåt, men jag vet inte om det går" Vi kan lägga oss och leka och smeka varandra så får vi se vad det leder till, om det inte funkar för mig kanske jag kan göra det skönt för dig". Det kan krävas en del för att våga detta utan att det känns dumt, men om man i stället fokuserar på allt som känns skönt på något sätt kan det bli lättare.
Det kanske känns främmande med dessa ord, men tänk att det skulle kunna vara såhär, även om man inte säger det exakt så. Då kan det vara lättare att smeka varandra nästa gång och då kanske hon blir kåt och tröskeln till sex blir lägre och mer lättsam. Blir hon aldrig kåt kommer dock inte detta vara så bekvämt heller men det i KAN bli en öppning och kanske fokus hamnar mer på njutning än på att uppfylla en förväntan på en sexakt. Om hennes känslor för dig svalnat kan all närhet kännas jobbig och då tror jag tyvärr inte det finns mycket att göra.
Jag bara ville fråga om sex med andra skulle räcka. Personligen skulle jag inte vilja leva med någon jag inte har sex med, även om jag kunde/fick ha sex med andra.
Andra saker som kan gynna den sexuella attraktionen och kärleken är att göra nya saker med varandra. Se varandra i nya miljöer, både ensamma och tillsammans med andra. Fysisk aktivitet är också positivt för sexlusten.