sextiotalist skrev 2019-07-17 15:32:32 följande:
Det finns ju lika många anledningar att sexet går på sparlåga som individer.
Men en sak är gemensamt, för att ha en chans att lösa detta så måste man sätta ord på det. Har man inte gjort det (det gäller både män och kvinnor) så har man inte ens chans att ta sig vidare.
Så istället för att skylla på den ena eller skylla på arbetsfördelning utan att veta varför, så prata med varandra.
Inte anklaga varandra, samtala, lyssna på varandra. Berätta hur ni mår, lyssna på hur den andra mår. Leta efter lösningar.
Sedan din fråga varför det är jobbigt att ha sex när man inte har lust. Jag mår dåligt mentalt om jag har sex när jag inte har lust. Kanske är så att för många kvinnor är sexet inte bara själva sexet, utan mycket mer. Så det är jobbigt, mentalt och fysiskt att ha sex (för mig i varje fall) när jag absolut inte vill ha det. Hade det varit en handelsvara, då hade det inte alls varit så.
Jag skrev inte om varför kvinnor tycker att det är jobbigt med sex "när de inte har lust". Naturligtvis ska ingen tvinga sig till det. Men frågan är varför de inte har lust, vad det är som ger motståndet.
Jag tror inte riktigt på att allt annat måste vara perfekt, att barnen är lagda, att han har vikt tvätten och visat ömhet utan kåthet. Det är något mer, något annat...
Jag tror att kvinnor uppfostras att hålla på sig, att inte ge bort sin sexualitet för lättvindigt, att de inte ska bejaka sin egen lust och kåthet, att inte vara skamlös. (Män uppfostras å andra sidan till att bli sexuellt inkontinenta.)