• Anonym (Ida)

Ej svara på sin partners meddelande

Hur ser ni det på om er partner inte svara/läser ditt meddelande trots att hen är online? Och ni som inte svarar, varför?

Jag är tillsammans med en kille och börjat märka att han ibland inte läser det jag skrivit trots att han är online och kanske kommenterat andra saker på fb. Jag förstår inte varför och det känns som att han väljer bort mig på ett sätt vilket sårar. Jag känns inte lika viktig för honom som han är för mig då jag alltid svarar honom. Det är heller inte så ofta eller mycket vi skriver till varandra så känns inte som att han skulle tycka att jag är jobbig. Vissa dagar skriver vi inte alls och det har jag inga problem med.

• Svar på tråden Ej svara på sin partners meddelande
  • Anonym (Annie)

Hur länge har ni varit ett par och hur gamla är ni?

Jag försöker svara min partner snabbt, men ibland lämnat jag meddelanden olästa eftersom jag inte vill glömma bort dem. Han svarar ofta snabbt och ringer oftare än vad jag gör eftersom han är en snabb och effektiv människa. Jag är mer mån om att lägga orden rätt och tänka igenom hur formuleringar ska bli. Jag gör det alltså inte av elakhet utan för att det ska bli så bra som möjligt.

• jrockyracoon

Mitt förslag är att du berättar för din partner hur du vill ha det, och frågar honom varför han inte svarar. Du kommer då få veta precis vad han tycker, så mycket bättre än att vi ska gissa i den här tråden.

Lär dig att kommunikation är den viktigaste nyckeln till att skapa en långsiktig och hållbar relation. Att grubbla över hur man ska tolka ens partners beteende och på andra sätt gå runt och gissa vad partnern tycker är slöseri med tid, och leder ingenstans.

Ärligt och rakt, ska det vara.

• Anonym (S)

Det kanske är bättre att prata direkt med honom och inte skicka meddelanden?

Min partner svarar sällan heller, eller vi skriver/Har aldrig i princip skrivit till varandra heller. Han har inte sociala medier. Så skönt, jag som är yngre tyckte att det var väldigt jobbigt ibland men sen lärde jag mig att uppskatta det och tycka att det är väldigt skönt, vill man något då ringer man och får ett svar direkt. Gammalmodigt kanske men ack så tryggt och skönt.

• Anonym (J)

Tycker det beror lite på vad man har för relation. Nu är jag gift och har bott med min man i flera år så jag oroar mig inte och blir inte stött om han inte svarar, jag vet ju att vi ses när vi kommer hem eller hörs vid ett annat tillfälle under dagen. Jag själv svarar inte heller alltid om jag tex jobbar eller är upptagen med något just för att jag vet att jag får tillfälle att prata med honom senare när jag inte har händerna fulla med annat. Sedan kan det bli så att jag svarar på något som någon annan skickat eller så antingen för att jag har ett snabbare svar till den eller för att det handlade om något som behövde ett svar mer brådskande. När relationen var nyare kunde jag dock tycka att det var nonchalant om han inte svarade och svarade själv alltid eller talade om att jag inte kunde prata/skriva just nu. Tycker det är skillnad om relationen inte är lika etablerad och man fortfarande behöver mer bekräftelse på att man är viktig och prioriterad.

• Anonym (Ida)

Vår relation är rätt ny. Innan skrev vi på snap och du svarade han fortare men där försvinner det ju också å så kan man inte tjuvläsa. Jag störde mig på att skriva på snap av dem anledningarna så började skriva på messenger.

Känner mig kluven med att ta upp detta med honom då jag själv hade blivit obekväm och nog avtänd om någon kille hade tagit upp det med mig. Känns som att man tvingar den andra att svara direkt eller att de känner press på att svara mig. Det blir då inget positivt med att jag skriver utan bara en press.

När det gäller andra bryr jag mig inte när dem svarar och jag kan med vara seg men så fort jag får starka känslor för någon så smyger osäkerheten fram.

• Anonym (S)
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-18 00:18:04 följande:

Vår relation är rätt ny. Innan skrev vi på snap och du svarade han fortare men där försvinner det ju också å så kan man inte tjuvläsa. Jag störde mig på att skriva på snap av dem anledningarna så började skriva på messenger.

Känner mig kluven med att ta upp detta med honom då jag själv hade blivit obekväm och nog avtänd om någon kille hade tagit upp det med mig. Känns som att man tvingar den andra att svara direkt eller att de känner press på att svara mig. Det blir då inget positivt med att jag skriver utan bara en press.

När det gäller andra bryr jag mig inte när dem svarar och jag kan med vara seg men så fort jag får starka känslor för någon så smyger osäkerheten fram.

Då kanske du ska prova att inte ha så mycket kontakt med honom där utan Prata med honom istället för att skriva. Då kommer du inte känna att du pressar, annars kan det lätt bli så att man blir tjatig bara för att man ofta vill ha bekräftelse (omedvetet). Det är svårt när vi är så vana numera att alla har mobilen med sig hela tiden så känns det som att man också måste ha kontakt hela tiden.
  • jrockyracoon
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-18 00:18:04 följande:

Hur ska du kunna få relationer att fungera om du inte ens kan diskutera en sån här enkel fråga? Jag menar, hur ska du kunna diskutera huruvida ni ska göra abort eller inte, om att du inte vill träffa din svärmor så mycket, att sexet är för tråkigt och andra känsliga ämnen om ni inte kan prata om det här?

Att du själv blivit avtänd av att din kille tog upp ett problem är nog något du behöver jobba med. Jag hoppas att du blir klokare med åren och inser att kommunikation är nödvändigt i en relation tillsammans med ärlighet och förmåga att kompromissa.

Sedan undrar jag vad som är avtändande med att fråga varför man inte får något svar på sina meddelanden. Man behöver ju inte ens säga det på ett otrevligt sätt, utan bara nyfiket fråga. Säkert finns det en anledning bakom, och då kan man antagligen lösa problemet på ett väldigt enkelt sätt. T.ex. genom att du förstår att han inte menar något med det, eller att ni byter kommunikationsmedium, el. liknande.
  • Anonym (J)
    jrockyracoon skrev 2019-07-18 15:34:39 följande:

Hur ska du kunna få relationer att fungera om du inte ens kan diskutera en sån här enkel fråga? Jag menar, hur ska du kunna diskutera huruvida ni ska göra abort eller inte, om att du inte vill träffa din svärmor så mycket, att sexet är för tråkigt och andra känsliga ämnen om ni inte kan prata om det här?

Att du själv blivit avtänd av att din kille tog upp ett problem är nog något du behöver jobba med. Jag hoppas att du blir klokare med åren och inser att kommunikation är nödvändigt i en relation tillsammans med ärlighet och förmåga att kompromissa.

Sedan undrar jag vad som är avtändande med att fråga varför man inte får något svar på sina meddelanden. Man behöver ju inte ens säga det på ett otrevligt sätt, utan bara nyfiket fråga. Säkert finns det en anledning bakom, och då kan man antagligen lösa problemet på ett väldigt enkelt sätt. T.ex. genom att du förstår att han inte menar något med det, eller att ni byter kommunikationsmedium, el. liknande.

Relationen är ju ny, det är väl inte ett dugg konstigt att inte känna att man kan prata om allt ännu då. De har väl inte hittat sitt sätt att kommunicera än och relationen kanske inte känns självklar ännu. Då är det naturligt att man är försiktig med hur och vad man säger. Saker som inte är ett dugg känsliga i en etablerad relation kan vara känsligt och svårt att prata om i en ny relation. Det betyder inte att man inte kommer kunna kommunicera bra om känsliga saker när man lärt känna varandra bättre och är tryggare i vart man har varandra.
  • jrockyracoon
    Anonym (J) skrev 2019-07-18 16:03:08 följande:
    Relationen är ju ny, det är väl inte ett dugg konstigt att inte känna att man kan prata om allt ännu då. De har väl inte hittat sitt sätt att kommunicera än och relationen kanske inte känns självklar ännu. Då är det naturligt att man är försiktig med hur och vad man säger. Saker som inte är ett dugg känsliga i en etablerad relation kan vara känsligt och svårt att prata om i en ny relation. Det betyder inte att man inte kommer kunna kommunicera bra om känsliga saker när man lärt känna varandra bättre och är tryggare i vart man har varandra.
    Det är aldrig för tidigt att börja kommunicera om problem tycker jag. Blir killen förbannad för att hon frågar en oskyldig fråga, är det också viktig information för henne. Bättre att få veta sådant nu, än långt senare.

Ditt sätt att resonera, att man ska smyga in krav på kommunikation i takt med att relationen utvecklas tycker jag påminner om killar som försöker smyga in i relationen med tjejer. De vill inte benämna deras träff med tjejen som en dejt, utan istället är det bara ett möte bland vänner, etc. Tror inte på den metoden. Ärlighet är bättre, och i TS fall öppnar det upp för att kunna prata om sina problem, vilket sannolikt får dem att komma närmare varandra!
  • Anonym (J)
    jrockyracoon skrev 2019-07-18 16:22:25 följande:

Det är aldrig för tidigt att börja kommunicera om problem tycker jag. Blir killen förbannad för att hon frågar en oskyldig fråga, är det också viktig information för henne. Bättre att få veta sådant nu, än långt senare.

Ditt sätt att resonera, att man ska smyga in krav på kommunikation i takt med att relationen utvecklas tycker jag påminner om killar som försöker smyga in i relationen med tjejer. De vill inte benämna deras träff med tjejen som en dejt, utan istället är det bara ett möte bland vänner, etc. Tror inte på den metoden. Ärlighet är bättre, och i TS fall öppnar det upp för att kunna prata om sina problem, vilket sannolikt får dem att komma närmare varandra!

Nu läser du in en väldig massa som jag inte hade skrivit. Det är aldrig fel att vilja kommunicera eller ställa krav på kommunikation men du får det att låta som att hon är löjlig och konstig som tycker att det är svårt. Det enda jag skrev var att det är inte konstigt att vara osäker på hur man ska kommunicera i en ny relation. Tycker att din första kommentar om att ?hur ska du kunna prata om viktiga saker när du inte ens kan prata om detta? var väldigt förminskande mot hur TS känner inför kommunikationen. Om hon tycker att det är svårt så är det ju känsligt för henne att ta upp det och hon är inte konstig eller fel för att hon känner så.
  • jrockyracoon
    Anonym (J) skrev 2019-07-18 16:45:17 följande:
    Nu läser du in en väldig massa som jag inte hade skrivit. Det är aldrig fel att vilja kommunicera eller ställa krav på kommunikation men du får det att låta som att hon är löjlig och konstig som tycker att det är svårt. Det enda jag skrev var att det är inte konstigt att vara osäker på hur man ska kommunicera i en ny relation. Tycker att din första kommentar om att ?hur ska du kunna prata om viktiga saker när du inte ens kan prata om detta? var väldigt förminskande mot hur TS känner inför kommunikationen. Om hon tycker att det är svårt så är det ju känsligt för henne att ta upp det och hon är inte konstig eller fel för att hon känner så.
    Du kan mycket väl ha rätt i att mitt inlägg var lite spydigt. Det blir så ibland när jag är på det humöret, ursäkta TS för det.

Det jag är lite trött på är den här konflikträdslan som jag stöter på så ofta. Det är nog Sveriges mest utbredda sjukdom. Varför kan vi inte vara lite mer härligt konfronterande. Då får vi saker ur världen och vi slipper gå runt och gissa, eller vara förbannade för något vi aldrig vågar visa.

Men iaf, TS, hoppas att du väljer att bli en kommunicerande partner. Jag och min fru pratar om allt, och vi skulle aldrig kunna vara ihop om vi inte gjorde det. Vi är nog ovanliga i så måtto att vi kan prata om när vi är attraherade av andra. Den saken är bra tycker jag, för vi bygger aldrig upp några hemliga romanser. Pirret i magen försvinner när man berättar om sina känslor för sin partner.

Kommunikation är grejen!
  • BurningDiamond

Jag skulle vilja påstå att om man inte kan kommunicera med en person är man inte redo att ha en relation med personen heller.

• Anonym (Ida)

Tack för svar! Håller med om att kommunikation är viktig. Jag brukar ha lätt att prata om allt men sen mitt ex kan jag undvika det med vissa killar. Så fort jag tog upp något privat som typ vårt sexliv framtiden och barn så blev han bara tyst och det tog en stund innan han började prata och ofta fick jag fråga igen för tystnaden va så jobbig.

Med min nya känner jag inte att vi har den kommunikationen där vi kan prata om allt utan ofta håller vi oss rätt ytligt. Jag tror inte han är van vid att prata känslor (kommer från ett annat land) och språket hindrar nog lite då jag ibland känner att vi missförstår varandra.

För er som orkar har jag en ny fråga. Igår skrev ett ex till mig, killen jag träffade innan min nya. Han ville mest bara höra hur jag hade det och så. Vi har inte hörts på över ett halvår. Jag har haft svårt att sluta tänka på honom och undrat hur han har det, om vi kommer stöta på varann när jag varit ute å gått och om han bor kvar. Att han tog kontakt rörde upp lite känslor men jag känner att jag nu fått ett avslut då jag fått svar på mina funderingar. Nu känner jag att jag vill berätta detta för min nya men samtidigt har vi inte den kommunikationen där vi berättar allt. Fast å andra sidan har han berättat att han å ett ex hörs emallanåt och kollar läget typ.

Ska ja berätta och hur? Han åker iväg en månad på lördag och vi kommer inte att ses innan. Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med att berätta det för honom. Är inte intresserad av att ha fortsatt kontakt med mtt ex.

• jrockyracoon
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-19 10:12:14 följande:

Tack för svar! Håller med om att kommunikation är viktig. Jag brukar ha lätt att prata om allt men sen mitt ex kan jag undvika det med vissa killar. Så fort jag tog upp något privat som typ vårt sexliv framtiden och barn så blev han bara tyst och det tog en stund innan han började prata och ofta fick jag fråga igen för tystnaden va så jobbig.

Med min nya känner jag inte att vi har den kommunikationen där vi kan prata om allt utan ofta håller vi oss rätt ytligt. Jag tror inte han är van vid att prata känslor (kommer från ett annat land) och språket hindrar nog lite då jag ibland känner att vi missförstår varandra.

För er som orkar har jag en ny fråga. Igår skrev ett ex till mig, killen jag träffade innan min nya. Han ville mest bara höra hur jag hade det och så. Vi har inte hörts på över ett halvår. Jag har haft svårt att sluta tänka på honom och undrat hur han har det, om vi kommer stöta på varann när jag varit ute å gått och om han bor kvar. Att han tog kontakt rörde upp lite känslor men jag känner att jag nu fått ett avslut då jag fått svar på mina funderingar. Nu känner jag att jag vill berätta detta för min nya men samtidigt har vi inte den kommunikationen där vi berättar allt. Fast å andra sidan har han berättat att han å ett ex hörs emallanåt och kollar läget typ.

Ska ja berätta och hur? Han åker iväg en månad på lördag och vi kommer inte att ses innan. Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med att berätta det för honom. Är inte intresserad av att ha fortsatt kontakt med mtt ex.

Mitt tips är att du berättar om allt mellan himmel och jord för din partner. Eftersom ni är i början av relationen sätter ni ju grunden för vad och hur man pratar med varandra nu. Om du visar att det är okej att kommunicera saker mellan er, så sätter du ju en standard att i ert förhållande kan man prata om allt.

Om han inte tycker om att du kommunicerar om saker och ting, är det upp till honom att säga det. Då kan ni börja kommunicera om hur ni kommunicerar och det är också både viktigt och nyttigt.

Om du tassar på tå kring honom nu och väljer att inte ta upp potentiellt svåra, känsliga saker riskerar du att det dyker upp obehagliga överraskningar senare i relationen när du måste göra det. Jag tänker också att det lönar sig att ta upp känsliga saker i början när förälskelsen är större vilket sannolikt gör att risken att det blir konflikter minskar.

Är det så att din nya blir väldigt emotionellt upprörd av att du tar upp det här med ditt ex, så tänker jag att du har fått veta något viktigt om honom. Han är då antagligen en väldigt svartsjuk person och det är i så fall viktig information för dig att ha när du nästa gång utvärderar er relation och överväger att lämna den. En annan viktig information är huruvida han är som din f.d. kille som surar när du berättar om en viktig känsla för dig. En partner som beter sig så är inte särskilt sexig i min värld.

Jag tycker att du kan börja berätta ungefär såhär:
    "Jag har haft svårt att berätta och prata om saker i min relation tidigare, men jag känner att jag tycker om dig så mycket och vill att vår relation ska funka, så därför ska jag försöka bli bättre på det. Jag vill därför berätta en sak för dig, hoppas du är okej med det? Jo, jag stötte på mitt ex och då.... blablabla... och det var bra för mig eftersom jag då kände att jag kommit över honom och att jag nu vill satsa helt och fullt på relationen med dig."
  • Elviram
    jrockyracoon skrev 2019-07-19 10:52:14 följande:

Mitt tips är att du berättar om allt mellan himmel och jord för din partner. Eftersom ni är i början av relationen sätter ni ju grunden för vad och hur man pratar med varandra nu. Om du visar att det är okej att kommunicera saker mellan er, så sätter du ju en standard att i ert förhållande kan man prata om allt.

Om han inte tycker om att du kommunicerar om saker och ting, är det upp till honom att säga det. Då kan ni börja kommunicera om hur ni kommunicerar och det är också både viktigt och nyttigt.

Om du tassar på tå kring honom nu och väljer att inte ta upp potentiellt svåra, känsliga saker riskerar du att det dyker upp obehagliga överraskningar senare i relationen när du måste göra det. Jag tänker också att det lönar sig att ta upp känsliga saker i början när förälskelsen är större vilket sannolikt gör att risken att det blir konflikter minskar.

Är det så att din nya blir väldigt emotionellt upprörd av att du tar upp det här med ditt ex, så tänker jag att du har fått veta något viktigt om honom. Han är då antagligen en väldigt svartsjuk person och det är i så fall viktig information för dig att ha när du nästa gång utvärderar er relation och överväger att lämna den. En annan viktig information är huruvida han är som din f.d. kille som surar när du berättar om en viktig känsla för dig. En partner som beter sig så är inte särskilt sexig i min värld.

Jag tycker att du kan börja berätta ungefär såhär:

"Jag har haft svårt att berätta och prata om saker i min relation tidigare, men jag känner att jag tycker om dig så mycket och vill att vår relation ska funka, så därför ska jag försöka bli bättre på det. Jag vill därför berätta en sak för dig, hoppas du är okej med det? Jo, jag stötte på mitt ex och då.... blablabla... och det var bra för mig eftersom jag då kände att jag kommit över honom och att jag nu vill satsa helt och fullt på relationen med dig."

Tack för svar! Har kommit fram till att vi har mer att prata om då vi aldrig haft något snack om oss och var vi står och hur vi ser på saker och ting. Så imon ska vi träffas och prata. Dock är jag dålig på att öpnna upp samtalet. Blir ofta att jag går rakt på sak och den andra blir lite ställd. Tror att han har svårt att säga vad han känner utan att veta vad jag känner först.

Det jag funderat på att öppna upp med är typ. Mitt ex kontaktade mig i torsdags och det väckte upp lite känslor och funderingar. Jag vill inte ha någon kontakt med honom utan det jag började tänka på är att vi aldrig har pratat om oss och hur vi ser på relationer och hur vi vill att den ska vara. Jag vill träffa dig mer då det just nu känns som att vi inte riktigt lär känna varandra när vi ses så lite. Jag vet inte vad du är van vid men jag är van vid att ses ofta och spendera mycket tid ihop. Nu när du reser bort i en månad så känns det också viktigt att höra av sig. Sen lite frågor för att veta hur han känner och tänker.

Tycker med det är tråkigt att han sällan ge komplimanger så jag vet inte vad det är han gillar hos mig förutom att jag är söt.
  • jrockyracoon
    Elviram skrev 2019-07-19 13:27:07 följande:
    Tack för svar! Har kommit fram till att vi har mer att prata om då vi aldrig haft något snack om oss och var vi står och hur vi ser på saker och ting. Så imon ska vi träffas och prata. Dock är jag dålig på att öpnna upp samtalet. Blir ofta att jag går rakt på sak och den andra blir lite ställd. Tror att han har svårt att säga vad han känner utan att veta vad jag känner först.

Det jag funderat på att öppna upp med är typ. Mitt ex kontaktade mig i torsdags och det väckte upp lite känslor och funderingar. Jag vill inte ha någon kontakt med honom utan det jag började tänka på är att vi aldrig har pratat om oss och hur vi ser på relationer och hur vi vill att den ska vara. Jag vill träffa dig mer då det just nu känns som att vi inte riktigt lär känna varandra när vi ses så lite. Jag vet inte vad du är van vid men jag är van vid att ses ofta och spendera mycket tid ihop. Nu när du reser bort i en månad så känns det också viktigt att höra av sig. Sen lite frågor för att veta hur han känner och tänker.

Tycker med det är tråkigt att han sällan ge komplimanger så jag vet inte vad det är han gillar hos mig förutom att jag är söt.
    Ditt förslag att börja samtalet på låter toppen tycker jag!

Tycker inte att det finns någon anledning att bli ställd bara för att man säger rakt ut vad man vill. Jag har dock en liten hypotes utifrån ditt ex reaktion på dina frågor tidigare (som jag läste slarvigt först, och trodde att han blev sur fast det inte var det du hade skrivit). Hypotesen är att du är lite orolig för vilken reaktion du ska få när du berättar något känsligt för någon. Därför blev du kanske väldigt dålig till mods när du möttes av en inledande tystnad. Dock så kanske den här tystnaden berodde på att ditt ex tänkte efter en stund på vad han verkligen tyckte och hur han skulle formulera det. Om det blir en jobbig tystnad igen, eller något annat som känns jobbigt under samtalet så är mitt tips att du berättar det också. Om han är tyst, så berätta att hans tystnad gör dig nervös och fråga vad han tänker på. Om han reagerar på något annat sätt som gör dig orolig, så berätta det också. Du kan också berätta att du lätt blir nervös när du ska prata om något känsligt med din partner och behöver extra pepp, så kanske han kan stödja dig under det samtalet.

Att prata om hur man ska prata och varför man vill prata med varandra kallas för metaprat eller metadiskussioner. Det kan ibland vara lösningen på många missförstånd, att man diskuterar om hur man diskuterar eller berättar om sina känslor och reaktioner på andras personer ord eller handlingar Om man inte gör det blir det ofta onödiga missförstånd och man gissar och går omkring och tror saker om den andra som inte stämmer.

Jag tycker du ska fråga honom vad det är han gillar hos dig. Men glöm inte att samtidigt berätta vad du gillar hos honom. Lägg också märke till vilken bra sinnesstämning ni båda kommer vara i efter den diskussionen. Visst är det viktigt att kommunicera om sina problem, men det är också minst lika viktigt att kommunicera kring sina positiva känslor kring den andre och hur mycket och på vilket sätt man attraheras och tycker om hen.

Jag skulle vilja påstå att det finns människor som blir ihop med andra människor enbart av den orsaken att de andra människorna är bra på att berätta hur mycket de gillar den andre. Vi är alla bekräftelsefreaks. Men tror ändå att det är farligt att bara prata om de positiva tankarna. I långa loppet behöver man kunna lösa svåra, känsliga problem och då är det fördelaktigt att kunna prata även om negativa tankar.
  • Anonym (Ida)

Det va nog det sämsta snacket jag haft. Han reagerade inte dåligt å det va skönt att kunna säga allt men jag fick noll tillbaka. Han höll med förstod och förklarade att han inte vet hur hösten kommer se ut med skola och jobb. Känns inte alls som att jag är nån prioritet i hans liv och samtalet gav noll bekräftelse. Innan har jag som du skrev ändå kunnat känna att man kommer varandra nära och det kände jag lite först att veta hur han tänker. Men nu känns det bara som att hösten är ett enda frågetecken. Sa att jag förstår att det kommer vara mycket och kommer gå i perioder men så länge vi vill satsa på oss och pratar med varann så kan det funka. Men jag fick ingen direkt respons på det. Från att ha känt mig viktig känns det mer som att jag nu fullföljt mitt syfte och att skolan nu tar över.

• jrockyracoon
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-20 13:56:00 följande:

Det va nog det sämsta snacket jag haft. Han reagerade inte dåligt å det va skönt att kunna säga allt men jag fick noll tillbaka. Han höll med förstod och förklarade att han inte vet hur hösten kommer se ut med skola och jobb. Känns inte alls som att jag är nån prioritet i hans liv och samtalet gav noll bekräftelse. Innan har jag som du skrev ändå kunnat känna att man kommer varandra nära och det kände jag lite först att veta hur han tänker. Men nu känns det bara som att hösten är ett enda frågetecken. Sa att jag förstår att det kommer vara mycket och kommer gå i perioder men så länge vi vill satsa på oss och pratar med varann så kan det funka. Men jag fick ingen direkt respons på det. Från att ha känt mig viktig känns det mer som att jag nu fullföljt mitt syfte och att skolan nu tar över.

Vad bra ändå att du tog mod till dig och pratade om detta, ett stort steg i din självutveckling! Bra gjort, verkligen!

Samtidigt tråkigt att du inte kände att du fick den respons du önskade. Du hade ju redan innan en känsla av att han inte tycker du är viktig, och under ditt samtal nu, verkar du ha fått samma känsla igen. Om jag skulle prata med någon om att jag vill fördjupa relationen och den personen säger lite svävande: "vi får se vad som händer till hösten" skulle jag tolka det som att personen inte alls är intresserad av att fördjupa relationen, utan tvärtom är på väg ur den. Sen är ju han från en annan kultur och har svårighet med språket, så det är ju inte tvärsäkert att den tolkningen är korrekt.

Nu tänker jag att du får besluta dig för hur du ska förhålla dig till det han sagt. Antingen ger du honom tid, väntar och ser hur saker och ting utvecklar sig. Kanske fokuserar på skolan ett tag och ser vad som händer med er relation.

Eller också så väljer du att inte vänta. Att du går in för ett ultimatum, antingen väljer han att satsa på dig och fördjupa relationen med dig, eller också så gör ni slut.

Min åsikt är att det är osunt att leva i en relation där den ena partnern inte engagerar sig i relationen. En tid kanske man kan pröva för att se om något förbättras, men det är inte bra för självkänslan om man accepterar det för länge.

Orsaken till ett sådant förhållningssätt behöver ju inte vara brist på kärlek, ibland handlar det om att man inte är bekväm med närhet, eller att man behöver tid att smälta det. Det finns ju också möjligheten att han inte menade det han sade som du och jag tolkar det. Det är ju också något man kan fråga mer om. Vad menar han, och vad vill han? D.v.s. kräva att han berättar vad han menar i klartext.

Svar på tråden Ej svara på sin partners meddelande