Anonym (Ida) skrev 2019-07-20 13:56:00 följande:
Det va nog det sämsta snacket jag haft. Han reagerade inte dåligt å det va skönt att kunna säga allt men jag fick noll tillbaka. Han höll med förstod och förklarade att han inte vet hur hösten kommer se ut med skola och jobb. Känns inte alls som att jag är nån prioritet i hans liv och samtalet gav noll bekräftelse. Innan har jag som du skrev ändå kunnat känna att man kommer varandra nära och det kände jag lite först att veta hur han tänker. Men nu känns det bara som att hösten är ett enda frågetecken. Sa att jag förstår att det kommer vara mycket och kommer gå i perioder men så länge vi vill satsa på oss och pratar med varann så kan det funka. Men jag fick ingen direkt respons på det. Från att ha känt mig viktig känns det mer som att jag nu fullföljt mitt syfte och att skolan nu tar över.
Vad bra ändå att du tog mod till dig och pratade om detta, ett stort steg i din självutveckling! Bra gjort, verkligen!
Samtidigt tråkigt att du inte kände att du fick den respons du önskade. Du hade ju redan innan en känsla av att han inte tycker du är viktig, och under ditt samtal nu, verkar du ha fått samma känsla igen. Om jag skulle prata med någon om att jag vill fördjupa relationen och den personen säger lite svävande: "vi får se vad som händer till hösten" skulle jag tolka det som att personen inte alls är intresserad av att fördjupa relationen, utan tvärtom är på väg ur den. Sen är ju han från en annan kultur och har svårighet med språket, så det är ju inte tvärsäkert att den tolkningen är korrekt.
Nu tänker jag att du får besluta dig för hur du ska förhålla dig till det han sagt. Antingen ger du honom tid, väntar och ser hur saker och ting utvecklar sig. Kanske fokuserar på skolan ett tag och ser vad som händer med er relation.
Eller också så väljer du att inte vänta. Att du går in för ett ultimatum, antingen väljer han att satsa på dig och fördjupa relationen med dig, eller också så gör ni slut.
Min åsikt är att det är osunt att leva i en relation där den ena partnern inte engagerar sig i relationen. En tid kanske man kan pröva för att se om något förbättras, men det är inte bra för självkänslan om man accepterar det för länge.
Orsaken till ett sådant förhållningssätt behöver ju inte vara brist på kärlek, ibland handlar det om att man inte är bekväm med närhet, eller att man behöver tid att smälta det. Det finns ju också möjligheten att han inte menade det han sade som du och jag tolkar det. Det är ju också något man kan fråga mer om. Vad menar han, och vad vill han? D.v.s. kräva att han berättar vad han menar i klartext.