• Thu 18 Jul 2019 07:06
    335 visningar
    7 svar
    7
    335

    Blandade känslor, hur hantera dem?

    Jag väntar 3. barnet, veckan 26. De två andra är 6 och 9 och självständiga nu och speciellt nu i sommar har jag sett hur enkelt livet börjar bli och hur skönt det är när barnen blir större, att man kan göra saker mycket enklare, både hela familjen men också vi föräldrar kan ha mer tid till varandra.

    Jag är glad för att kunna ge de stora barnen ett syskon, det betyder mycket för dem och kommer berika vår annars så lilla familj. Men samtidigt har jag ångest, nästan lite panik, över tanken på 6 nya år med dagis, uppbundenhet, bekymringar över vad som är normalt och inte, och undrar ibland vad vi gett oss in på. Detta ger ju också dåligt samvete. Det är ju vi som skapat detta och vi har ett stort ansvar att ta hand om den nya lilla människan, så finns ju inget alternativ, men kämpar ändå med denna ångestkänslan. Är det någon som känner/känt liknande?

  • Svar på tråden Blandade känslor, hur hantera dem?
  • Thu 18 Jul 2019 07:21
    #1

    Nej, du är inte ensam om detta. Är i vecka 27 och situationen är väldigt lik din. En 11-åring och en 6-åring här hemma. Vi längtar alla efter lillebror men jag har stunder när jag känner mig orolig, riktigt orolig. En oro som inte fanns med de andra två. Livet är relativt enkelt nu. Snart slungas vi in i spädbarnstiden och jag känner att jag vet alltför mycket om vad det innebär...

  • Thu 18 Jul 2019 07:54
    #2

    Jag fick mitt tredje barn i september förra året å mina andra barn var då 5 och 7 år. Jag kände precis som du gör nu. Det kom upp och ner hela graviditeten... tankar som ?vad har vi gjort mot våra befintliga barn?. Men så fort han var ute så älskade vi alla honom och ingen inte ens syskonen ångrar sin lillebror eller kan tänka sig ett liv utan honom.

  • Thu 18 Jul 2019 08:00
    #3

    Tack för era svar. Betyder så mycket att höra att andra har/haft det likt. Jag har hört om andra 3. gångs föräldrar som haft det så här, men när tankarna kommer känner jag mig ändå ensam. Bra att få ?akuta? svar! Tack!

  • Thu 18 Jul 2019 14:01
    #4

    Sitter också vissa dagar om undrar om det här med ett tredje barn verkligen är genomtänkt...

    Vi alla ser fram emot en liten här hemma MEN tänk om jag/vi inte orkar! Tänk om de stora känner sig bortglömda eller åt sidosatta!

    Å jag har inte gått så långt än så det finns MYCKET annan oro också! Berättade för barnen då de var så oroliga då jag mår riktigt dåligt men var noga med att säga att det kan hända att den inte komner födas. Så nu ser vi fram emot kub ul imorgon så vi kan slappna av lite :)

    Ja, det är mycket tankar nu som jag inte upplevt tidigare...

  • Thu 18 Jul 2019 21:32
    #5

    Nej men! Så klart ni skulle ha ett tredje barn :) det är ju steget från liten/medel till lite större familj. Det kommer bli en helt ny dynamik hemma och kanske det bästa ni gjort! Det är kul att ni gjorde det nu medans barnen fortfarande har många år kvar hemma så de får växa upp tillsammans. 

  • Fri 19 Jul 2019 06:34
    #6
    MammaPolly skrev 2019-07-18 14:01:47 följande:

    Sitter också vissa dagar om undrar om det här med ett tredje barn verkligen är genomtänkt...

    Vi alla ser fram emot en liten här hemma MEN tänk om jag/vi inte orkar! Tänk om de stora känner sig bortglömda eller åt sidosatta!

    Å jag har inte gått så långt än så det finns MYCKET annan oro också! Berättade för barnen då de var så oroliga då jag mår riktigt dåligt men var noga med att säga att det kan hända att den inte komner födas. Så nu ser vi fram emot kub ul imorgon så vi kan slappna av lite :)

    Ja, det är mycket tankar nu som jag inte upplevt tidigare...


    Det hör inte riktigt hit, men jag vill bara kort säga att vi fick jättedåliga resultat på KUB. Något vi inte alls var beredda på...gjorde NIPT och fick lugnande besked, dock efter två veckor. Hoppas det går bra för er idag!
  • Fri 19 Jul 2019 09:56
    #7
    LittelG skrev 2019-07-19 06:34:39 följande:

    Det hör inte riktigt hit, men jag vill bara kort säga att vi fick jättedåliga resultat på KUB. Något vi inte alls var beredda på...gjorde NIPT och fick lugnande besked, dock efter två veckor. Hoppas det går bra för er idag!


    Tack!

    Jag är egentligen inte speciellt orolig för resultatet utan om lillen fortfarande lever...

    Har brottats med många känslor om att det inte står rätt till.... Vart säker på att den inte lever osv...

    Men idag får vi svar iallafall
Svar på tråden Blandade känslor, hur hantera dem?