• Anni888

IVF hösten 2019

zey skrev 2019-09-13 19:54:54 följande:

Idag var vi och satte in ett 5dagars blasto, och jag ruvar officiellt igen :)! Någon annan här som precis har satt in eller ska göra det inom de närmaste?

Testdag blir om 13 dagar, men är beräknas att få mens om 10 dagar.. håller tummarna att den håller sig borta denna gång!

Vi är också lite synkade. Om allt går enligt plan får vi tillbaka 5dagars blastocyst på söndag. Funderade på en sak du nämnde kring beräknad mens. Kan man räkna på samma beräknad mensdag även vid ivf? Jag har inte helt koll. Vår första ivf och jag har varit helt inställd på att vara i nuvarande steget och har inte tänkt så mkt framåt
  • Anni888
    MALinneaH skrev 2019-09-14 10:12:23 följande:

Hej,

Hur har allt gått för dig?! Jag har inte hunnit följa med här i tråden pga mycket på jobbet och hemma.

Själv fick jag igår beskedet att endast 1 blastocyst frystes in Vet inte varför eller så och en läkare ska ringa mig på onsdag. Så nu har jag och min man börjat fundera på om vi ska göra ny hormonstimulering eller om vi ska ta det enda i frysen och göra återföring. Fördel med ny hormonstimulering är att vi kanske kan spara blaston i frysen till framtiden, samt att vi får mer valuta för pengarna då vi köpt en ?köp tre betala för två?.

Samtidigt känns återföring mer som att vi tar ett till steg i processen vilket känns otroligt lockande.

Så svårt! Lite deppigt Men det är bara att kämpa vidare!

Nej men vad tusan! Jag förstår det är tufft att få! Det är så svårt i det här, man vet inte vart det tar vägen från en dag till en annan eller vad det beror på. Vi fick besked om 11 befruktade tidigare i veckan och har planerad återföring imorgon. Men vem vet vad som finns kvar då.. gaah. Hursom, känner med dig och skickar lite styrka här. Hopps de hittar en bra dosering om det blir en gång till. Och tänk, det kan ju vara ert guldägg i frysen. Hoppas också ni får bra coachning och läkare och barnmorskor i detta. Så himlans många svåra beslut alltså..
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-14 16:41:53 följande:

Tack! Blir bättre och bättre för varje dag, snart är jag nog återställd. Det gick bra idag, fick tillbaka en blastocyst som precis höll på att kläckas (säger man så på svenska). Och två till frysen. Jag är så pessimistisk kring ivf, jag har aldrig trott att vi skulle få något till frysen så jag är så fantastiskt glad! Har gråtit mängder, vart som att något släppte. Fast en stor anledning till att jag är glad är att jag slipper en ny cykel när mensen kommer, så jag är fortfarande ganska neggo :P

Börjar du bli taggad för återföring?

Så spännande att du är inne i ruvarfas nu! Och det låter ju positivt med ett tillbaka och två till frysen. Vi hoppas på typ detsamma imorgon. (Smiley) Såg också du har testdag 2/10. Jag har redan fått testdag till 26/9, intressant att det skiljer så ändå. Hur kändes själva återförandet?
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-14 16:41:53 följande:

Tack! Blir bättre och bättre för varje dag, snart är jag nog återställd. Det gick bra idag, fick tillbaka en blastocyst som precis höll på att kläckas (säger man så på svenska). Och två till frysen. Jag är så pessimistisk kring ivf, jag har aldrig trott att vi skulle få något till frysen så jag är så fantastiskt glad! Har gråtit mängder, vart som att något släppte. Fast en stor anledning till att jag är glad är att jag slipper en ny cykel när mensen kommer, så jag är fortfarande ganska neggo :P

Börjar du bli taggad för återföring?

Hej! Plockar upp på tidigare inlägg här. Vi fick också besked idag om att den blastocyst vi fick tillbaka har börjat kläckas så att säga. Har du koll på hur det påverkar? Är det positivt? Nyfiken. Ruvning..hey ho lets go
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-16 08:24:17 följande:
    Jag har bara tänkt att det borde vara bra. Det är det som händer naturligt så att embryot gör det är åtminstone ett tecken att det växer och mår bra. Vet att det finns kliniker som hjälper äggen att kläckas så jag bara antog att det var bra. Men eftersom du frågade så googlade jag lite och det verkar vara väldigt fördelaktigt :) Jag googlade embryo hatching at transfer och bland de översta träffarna är en artikel som jag tänkte skumma igenom vid tillfälle, lästips om du vill :)

När har du testdag?
    Det har du nog helt rätt i. Jag kunde inte heller hålla mig ifrån att googla lite igår och det jag såg verkade det positivt. Känns ju som du säger att då vet man iaf att det verkar kunna ta nästa steg. Tack för lästips! Den ska jag försöka hitta!

Har testdag 26/9, men funderar på att testa redan på söndag 22/9.. Dels för att jag tänker de har lite marginal och att ett 5 dagars förmodligen fäster ganska snart om det fäster. Men också för att för min del har det tidigare månader när vi försökt själva varit ganska skönt att få ett resultat tidigt även om det var negativt så behöver jag inte oroa mig lika mycket varje gång jag går på toaletten. Sen har jag ändå haft liite hopp kvar även vid negativt så för mig har det funkat så att jag tagit smällen gradvis, men där är man ju veerkligen olika såklart. Glad Håller tummarna för oss båda! 
  • Anni888
    Banana84 skrev 2019-09-18 23:14:08 följande:

Hej,

Jag skulle gjort en insättning med en 5 dagars igår tisdag. Hade mått ok efter äggplock med lite svullnad och liten risk för överstimulering som jag skulle vara uppmärksam på. Men jag mådde ok och var taggad på insättning.

Natten till tisdag vaknar jag av en fruktansvärd smärta i magen, äggstockarna. Det gjorde så ont att jag grät medan jag försökte få i mig alvedon för att stoppa smärtan. Men det gjorde alldeles för ont och vi körde direkt till Gynakuten, jag misstänkte så klart överstimulering och trodde att de skulle behöva tömma mina äggstockar. Det var den värsta smärtan i mitt liv! Jag skrek, grät och kräktes av smärta. På gynakuten gav de mig morfin vid upprepade gånger men det bet inte på smärtan. Efter en ultraljud såg läkaren att mina äggstockar inte var för överstimulerade men stora och den högra äggstocken hade vridit sig kring sin egen axel så blodtillförseln stoppades och den ?höll på att dö?. Jag fick akut opereras inom 2 timmar. De sövde mig och gjorde en titthålsopration i magen. Som tur är kunde de virad tillbaka och rädda äggstocken. Hade jag kommit in till operationen 3 timmar senare hade äggstocken blivit svart av syrebrist och dött. De hade fått opera bort den.

Var inlagd på sjukhuset en natt men är nu hemma och återhämtar mig efter en mycket smärtsam upplevelse. Komme vara sjukskriven i 2 veckor. 2 embryon klarade sig till frysen och återinsättning får bli när jag mår bättre och stygnen har läkt.

Alla ni som gör samma resa, känner ni av extrem stark smärta (10 på skalan, går ej att missa) åk direkt till akuten och varna om vriden äggstock. En sällsynt men förekommande komplikation vid ivf där timmar kan avgöra om äggstocken kan räddas.

Ivf resan fick en tuff start gör mig, ska nu vila och försöka återhämta mig. Kram och lycka till till alla er starka modiga kvinnor <3

Men what?! Finner knappt ord och blev lite tagen av detta. Modigt av dig att både ta dig igenom men också tack för att du delar med dig. Vi hade ju båda 16blåsor och jag har letat efter symtom och oroade mig i början för överstimulering eller dylikt, men visste knappt inte det kunde bli så dramatiskt. Tack för att du delar! <3 Förstår det måste varit tufft då siktet dessutom var inställt på återföring. Men fint att blastisarna väntar på dig i frysen! :) Hoppas att du kryar på dig fort!! Kram
  • Anni888
    Jooosen skrev 2019-09-20 10:57:23 följande:

Ja det är vad jag har läst oxå. Jag får öppna en ny ikväll istället o bära med mig den gamla imorn! Har 150 kvar i den öppnade och ska ta 125 imorn så det är lugnt. Tack för svar!

Hej! Jag fick besked att det inte var några konstigheter att ha Gonal-f utanför kylen. Som jag och apotekspersonalen förstod det (från baksidan av kartongen) kan du ha den utanför kylen men när du väl tagit ut den ur kylförvaringen ska den förbrukas inom en viss tid, typ 3 månader eller 28 dagar (minns inte). Alltså inga problem! :) Jag skulle starta min behandling under jobbresa och funderade annars på kylväska men glad jag slapp det! Haha. Väldigt meck generellt med alla sprutor så skönt att slippa noja med kyl på gonal-f och fyremadel då.
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-20 10:07:44 följande:

Hur går det för dig med ruvningen? Jag känner nada, men är ju väldigt tidigt också.

Ja hur går det egentligen? Oklart för jag känner inte heller så mycket, men det är ju tidigt. Har känt av liite illamående och halsbränna MEN det har jag gjort många av de månaderna vi försökt själva OCH kan ju likaväl vara Lutinusen antar jag. Så försöker att inte tänka eller hoppas det är symtom på graviditet. Har generellt haft så mycket skensymtom under senaste 1,5 åren så jag blir lite knäpp på min kropp. För övrigt går ruvardagarna långsamt och jag försöker hitta på saker för distraktion. Hur går det för dig med ruvningen?? Och hur har det gått med svullnaden? För mig känns det mer på kvällen.
  • Anni888
    LisasL skrev 2019-09-20 12:07:03 följande:

Hej alla. Jag hade test dag 18/9 ruvardag 18 och det visade positivt!!!

Så glad. Men samtidigt livrädd!

Har en tid bokad 4/10 för att kolla om det är något eller ikke.

Jag mår illa hela tiden och är just nu känslig när det gäller dofter. Är det normalt så här tidigt?

Någon mer som plussat?

Grattis till plus!! Vi är sekundärt barnlösa så jag har alltså varit gravid tidigare. Hade precis de där symtomen precis veckan efter jag plussat (någon dag innan bim), så helt normalt. :)
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-20 12:16:52 följande:

Är faktiskt nästan återställd nu, kommer i de flesta byxorna iaf så det är jätteskönt :)

För min del har det inte varit så farligt med långsamma dagar. Skulle tvärtom gärna vilja att tiden stod still nu, vet att många tycker att det är jobbigt att ruva men jag tycker nog att det är det bästa. Vill inte behöva möta verkligheten liksom, än så länge skulle det fortfarande kunna ha tagit sig, vill inte förstöra det med ett neg test.

Men i min förra behandling fick jag spottings motsvarande imorgon, så nu vågar jag knappt gå på toa. Känner som sagt inte ett dugg, mycket mindre än förra behandlingen, så jag gissar att fett blir spottings vilken dag som helst tyvärr.

Skönt att du känner dig återställd! Och inga symtom behöver ju inte vara negativt.. Bra sätt att tänka man kan uppskatta ruvartiden. Ska försöka ta med mig det. :) Håller tummarna helgen går utan spottings
Svar på tråden IVF hösten 2019