• bananfluga19

    3 mån vägrar ligga på mage

    Så fort jag vänder min son från rygg till mage så tar det inte många sekunder innan han gallskriker. Istället för att försöka lyfta nacken så borrar han ner huvudet i mattan eller smaskar några sekunder på underlaget.

    Försöker bära honom så att han sitter ut från kroppen så att han ska få träna nacken lite... men han lutar mest med lite framåt och smaskar på min eller sin hand. 

    Ibland lägger jag honom på mage på mig och han börjar gnälla direkt men det fungerar kanske 4 sekunder innan han vägrar försöka lyfta huvudet och bara ligger ner å tjuter.

    Någon som har tips eller lugnande ord?.. vi kämpar ju på.... men han känns så svag i nacken så blir orolig:/ 

  • Svar på tråden 3 mån vägrar ligga på mage
  • IceKitten

    Mitt barn var stark i nacken från födelsen men vägrade fortfarande att ligga på magen och träna. Det var ju jobbigt och jobbiga saker är ju, som vi alla vet, inte roliga.

    Bär honom i selen/sjal istället så kommer träningen automatiskt och lägg över honom på mage så länge han står ut efter varje blöjbyte. Flera korta stunder istället för få långa helt enkelt

    Det ordnar sig :)

  • Anotherone

    Såklart att de inte vill ligga på mage, det är tungt och tråkigt och jobbigt. Men det behövs träning i magläge för att stärka motoriken hos små barn. 
    Man får se det som träning, det är inte alltid kul men det måste göras.
    Sitta bakåtlutad i en soffa eller fåtölj med barnet på sitt bröst tränar också barnets nacke, om barnet prompt inte vill ligga på golvet.
    Här kan man läsa mer.
    www.svd.se/for-lite-maglage-kan-forsena-barns-utveckling

  • Elin P

    Att bära i ergonomisk sele är jättebra träning för bebisens nacke. Min son föddes med sneda nackmuskler så vi fick gå till sjukgymnast. Men när vi väl kom dit hade hans nacke blivit bra, rak och stark bara av att jag bar honom så mycket i selen. Han låg aldrig på mage i den åldern.

  • Meemelie

    Vår bebis vägrade också ligga på mage och när jag la honom så så borrade han bara ner huvudet i marken och grät. Försökte knappt lyfta huvudet. Testade att lägga en tunn kudde under bröstet/överkroppen och la hans underarmar mot kudden så att han liksom låg i lutning, då gick det bättre. Någonstans mellan 3-4 månader lärde han sig lyfta huvudet tillräckligt för att jag kunde ta bort kudden och han ändå lyfte överkroppen litegrann. Nu är han sex månader och tycker fortfarande inte om att ligga på mage. Han har dock nyligen lärt sig att vända från rygg till mage men inte tillbaka så blir en hel del magläge nu ändå eftersom han vänder sig hela tiden! Har dock inga problem med att lyfta huvudet/nacken/överkroppen nu.

Svar på tråden 3 mån vägrar ligga på mage