Inlägg från: Anonym (Samtalsstöd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samtalsstöd)

Han vill inte ha barnet!

Anonym (Förkrossad) skrev 2019-07-19 20:32:16 följande:

Ja som det är nu så försöker jag att inte säga nått om bebisar/graviditet för att han ska få smälta det i lugn och ro. Det jag är mest orolig över är väl om han kommer må så dåligt hela graviditeten och om han kommer få problem att knyta an till bebisen. Ja att göra abort går verkligen inte, skulle gå under då.

Om ledsenheten hos din man håller i sig flera veckor nu och efter att ni sett det lilla livet på UL så råder jag dig att försöka få honom att söka stöd i samtal hos en terapeut, tycker han som många andra män att det är skrämmande så kanske ni kan göra det tillsammans.

Du skriver att din man inte vill ha fler barn för att han inte orkar med fler som han känner nu. Har han många stressfaktorer kring sig? Får han tillräckligt med sömn eller blir han störd på nätterna? Om du är den med mest energi och ork får du fundera på hur du kan stötta honom och kanske hjälpa honom så han känner mer ork. Har ni bra nätverk med möjlighet till barnvakt? Har han något intresse som han utövar?
  • Anonym (Samtalsstöd)
    Anonym (Åke) skrev 2019-07-20 20:46:21 följande:

Du får göra abort för husfridens skull. Det är din uppoffring som du får göra och som kommer spela till din favör i framtiden.

Jonemvisst! Alla kvinnor ska väl också sära på benen för mannen förhusfridens skull enligt ditt resonemang och du vet... Det kan resultera i en graviditet!
  • Anonym (Samtalsstöd)
    Anonym (Lene98) skrev 2019-07-20 18:41:49 följande:

Du bör i alla fall överväga abort, just för att det var så tydligt att din man inte vill ha ett till (kö till sterilisering). Fundera, vad är viktigast? Att den familj du har nu fortsätter intakt och välmående, eller att du (genom att behålla) riskerar att splittra familjen. Har tyvärr sett många fall liknande ditt där det slutar med skilsmässa om hon behåller mot hans vilja. Säger inte att du nödvändigtvis ska göra abort, men tänk igenom det som ett alternativ. Och prata med din man om det så han känner sig delaktig och inte överkörd.

Som om en ofrivillig abort endast gjord för nån annans skull inte skulle riskera att splittra fam...
  • Anonym (Samtalsstöd)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-07-20 23:01:49 följande:

Ja känner han likadant efter ul så måste ju nått mer göras för hans välmående. <3

Hans stress ligger nog mest i nytt jobb, sover inte hela nätter. Sen syskongrälen som är mellan de vi har tär ju på oss båda.. Som det är nu tar jag mer av laster här hemma så han känner att han får tid att gå ifrån om han känner att han behöver det. Mest barnens mormor som är barnvakt, de andra bor en bit bort. Hans intressen har han fortfarande mycket tid till, nästintill varje dag.

Då låter det som han har det väldigt bra! Det är ju alltid tröttsamt och väldigt energikrävande när man börjar nytt jobb men det brukar ju bli bättre efter ett tag, förhoppningsvis så känns det lite bättre för honom och dig när han kommit in i nya jobbet och inte längre är så trött pga det.

Syskongräl kan vara väldigt tärande I know:) Att syskon bråkar hör ju till, men om det är väldigt ofta och väldigt mkt bråk så kanske man kan fundera över om det finns vissa mönster och vissa situationer som går att undvika för att minska på bråken. Och sära på dem så de inte är nära varann hela tiden. Men ni kanske redan gör allt det:)
  • Anonym (Samtalsstöd)
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 22:22:04 följande:

Det enda jag ser som givet är att relationen kommer krossas oavsett vilket val som görs. Kanske inte idag, kanske inte det närmaste året eller tre, men i princip garanterat så kommer relationen inte överleva "uppoffringen" oavsett vems det är.

Oj, snacka om att vara negativ!! Nej, det är verkligen inte givet att relationen kommer krossas oavsett valet här. Hur har du mage att påstå en sådan sak utan att ha någon insyn i hur de är som personer?

TS man kanske är mogen nog att hantera en motgång i livet även om det inte blev som han önskat, utan att förhållandet går sönder. Personligen tror jag ju att risken är större att fam splittras om TS gör abort. Det finns inget som säger att mannen i slutändan inte blir lika lycklig med tre barn istället för två. Visst, han kände sig klar och önskade ej fler, men han kan ju komma att upptäcka att det känns annorlunda sen när barnet väl är fött. Dynamiken i fam och mellan syskonen kan också förändras och tom bli bättre med ett syskon till!!
Svar på tråden Han vill inte ha barnet!