Inlägg från: Anonym (Förkrossad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förkrossad)

Han vill inte ha barnet!

Anonym (Hänt) skrev 2019-07-19 19:54:58 följande:

TS, beklagar er situation.

Hoppas ni kommer till en bra lösning, vad det än blir.

Beklagar också alla de onödiga och elaka kommentarer du får, vissa människor har inte karaktär nog att bete sig utan är snabba med att döma och peka med deras pekpinnar.

All lycka åt er

Tack så jättemycket!

Ja jag vet inte vad det är med folk som gör att de tycker detta är ett okej beteende... Inte konstigt världen ser ut som den gör idag med så mycket hat överallt..
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (?) skrev 2019-07-19 20:22:56 följande:

Naturligtvis så hoppas jag ju att han är rädd om dig med =)

Jadå det är han
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Petra) skrev 2019-07-19 20:28:19 följande:

Behåll barnet. Han kan ändra sig senare när barnet är fött. Han behöver mycket tid. Acceptera att nu är det såhär och det får han också göra. Han står ju ändå kö till sterilisering så fler barn efter detta blir det ju inte. Du kan tyvärr inte ändra på hans inställning nu. Det tar längre tid för honom att acceptera det. Det hjälper inte att prata om det förrän han blir redo själv. Lovar att du mår ännu sämre om du gör abort för hans skull.

Ja som det är nu så försöker jag att inte säga nått om bebisar/graviditet för att han ska få smälta det i lugn och ro. Det jag är mest orolig över är väl om han kommer må så dåligt hela graviditeten och om han kommer få problem att knyta an till bebisen. Ja att göra abort går verkligen inte, skulle gå under då.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (M) skrev 2019-07-19 20:48:41 följande:

Om yngsta just nu är 2 år så är det ju inte direkt att börja om, börja om tycker jag mer är om yngsta börjar nå upp till skolåldern. Ni har ju fortfarande små barn.

Jag tror att din man kommer att vänja sig vid tanken och sedan kommer det bli jättebra.

Hur mådde din man efter missfallet? Det kan ju vara så att han mår så dåligt nu pga att det blev ett missfall förra gången och att du mådde så dåligt över det då. Dvs hans obearbetade känslor som kommer upp nu.

Du skriver att han är en jättebra pappa till de två ni har nu så han kommer bli en jättebra pappa till den tredje också. Men det är ju alltid mer abstrakt för en man i början, vi kvinnor mår ju som vi gör och känner av graviditet långt innan rörelser och sparkar.

Var inte rädd för att prata om bebis och graviditet - den är ju ändå ett faktum och om allt går som det ska så kommer det komma ett barn till till familjen. Det ska du inte tassa på tå kring. Däremot måste det ju inte vara det enda som kommer på tal.

Ja alltså jag känner ju mer att vi redan är mitt uppe i allt. Hoppas verkligen han kommer knyta an till bebisen också.

Han sa inte så mycket då och fanns mest som stöd för mig men sa att han inte kände så mycket över det. Var ju missfall i v.8 så han såg det mer som en mens.

När vi inte pratar om bebis är det som vanligt till och från här hemma. Är när bebis kommer på tal som han blir ledsen igen.. Lider så med honom, ger honom ett par veckor till innan jag pratar mer om det tror jag.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (M) skrev 2019-07-19 21:10:12 följande:

Även om han inte kände så mycket så har det säkert påverkat honom, och kanske han inte ens märker det själv. Ibland har man ju känslor men kan inte förklara dem, det kan ju vara hans sorg/oro som kommer upp nu men att han inte känner det som sorg/oro utan mår dåligt istället.

Alla känslor har inte förklaringar.

Jag menar inte att du måste prata om det hela tiden, men var inte rädd för att råka nämna det och må inte dåligt själv om du råkar nämna det. Han är en vuxen man som vet vad sex kan leda till och ni har redan två barn så han vet vad det handlar om.

Jag tycker inte du ska lida med honom, acceptera att han är ledsen ja, men glöm inte att vara glad själv! Och våga prata! Fast bestäm isåfall typ att imorgon ska vi prata om det si och så länge, och så får han säga exakt vad han är rädd för och hur han känner och så säger du vad du är rädd för och vad du känner.

Tack för din input, inte alls tänkt på det så innan. Så verkligen, tack!
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Ada) skrev 2019-07-19 21:44:34 följande:

Har inte varit i samma situation men tänker såhär. Han är väl i någon form av sorg just nu. Inte sorg över sitt barn utan sorg över att hans framtid inte riktigt blir som han tänkt sig och planerat. Hans målbild raseras. Han behöver ta sig igenom detta och bygga upp en ny målbild. Det kan ju ta olika lång tid för alla.

Om han nu är en sån fin pappa till era nuvarande så kommer han bli det till den tredje också. Det är ju hans barn, hans avkomma. Hans barn kommer få ett litet syskon att älska. Det kommer lösa sig. Bättre att barnet kommer nu än senare. Ni är ju fortfarande i småbarnsåren och det går rasande fort. Min minsta är 7 år nu och vi vill vrida tiden tillbaka. Hennes brorsor var 6 och 9 när hon kom. Helt underbart med syskon!

Tack för din syn på saken, gjorde det mentala mycket lättare! Inte sett på det på det sättet innan
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Lene98) skrev 2019-07-20 20:04:24 följande:

Det står ju klart och tydligt överväga abort, inte springa iväg till abortkliniken bums och få det överstökat. Att diskutera något med sin man, tänka, vrida och vända på det, handlar om respekt och förnuft.

Att direkt utesluta ett alternativ fast man ser att ens man mår så dåligt är respektlöst. Lika respektlöst som det vore att tvinga någon till abort. Som ingen här har förespråkat.

Som sagt, att överväga olika alternativ och inte direkt utesluta något är det bästa i längden. Inte göra något förhastat utan tänka igenom olika scenarier. Varav abort är ett. Prata med sin man så han känner att han är inkluderad och lyssnad på, inte överkörd.

Jag och min man har pratat om abort redan, jag har övervägt det men klarar det helt enkelt inte. Önskar egentligen jag hade vart stark nog för det för då hade problemet varit ur världen. Men mådde så dåligt över missfallet förra året att jag blev sjukskriven efteråt, och då var även det en oplanerad bebis som jag dessutom hade bokat in abort för.. Så vi har övervägt det och just eftersom han var hemma och såg hur jag mådde efter missfallet så är det inget han pushar på.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Åke) skrev 2019-07-20 20:46:21 följande:

Du får göra abort för husfridens skull. Det är din uppoffring som du får göra och som kommer spela till din favör i framtiden.

Spela till min favör? Äktenskap är inget spel?... Hade det varit så lätt att bara ta bort det så hade jag gjort det, om jag har det som min uppoffring att döda mitt barn så kan lika gärna hans uppoffring vara att ta hand om sitt nya barn.. Din kommentar var helt onödig.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (:/) skrev 2019-07-20 22:12:20 följande:

Frågan är hur er förhållande kommer se ut efter en abort. Kommer du kunna se på honom på samma sätt? Hur kommer du må? Kommer du bli deprimerad?

Du ska inte gå igenom en abort om du inte vill det.

Kärleken till honom kommer nog inte ändras isf just för han inte försöker övertala mig till det. Däremot skulle det köra ner mig i en stor och svår depression..
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Samtalsstöd) skrev 2019-07-20 22:34:09 följande:

Om ledsenheten hos din man håller i sig flera veckor nu och efter att ni sett det lilla livet på UL så råder jag dig att försöka få honom att söka stöd i samtal hos en terapeut, tycker han som många andra män att det är skrämmande så kanske ni kan göra det tillsammans.

Du skriver att din man inte vill ha fler barn för att han inte orkar med fler som han känner nu. Har han många stressfaktorer kring sig? Får han tillräckligt med sömn eller blir han störd på nätterna? Om du är den med mest energi och ork får du fundera på hur du kan stötta honom och kanske hjälpa honom så han känner mer ork. Har ni bra nätverk med möjlighet till barnvakt? Har han något intresse som han utövar?

Ja känner han likadant efter ul så måste ju nått mer göras för hans välmående. <3

Hans stress ligger nog mest i nytt jobb, sover inte hela nätter. Sen syskongrälen som är mellan de vi har tär ju på oss båda.. Som det är nu tar jag mer av laster här hemma så han känner att han får tid att gå ifrån om han känner att han behöver det. Mest barnens mormor som är barnvakt, de andra bor en bit bort. Hans intressen har han fortfarande mycket tid till, nästintill varje dag.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Samtalsstöd) skrev 2019-07-20 23:33:29 följande:

Då låter det som han har det väldigt bra! Det är ju alltid tröttsamt och väldigt energikrävande när man börjar nytt jobb men det brukar ju bli bättre efter ett tag, förhoppningsvis så känns det lite bättre för honom och dig när han kommit in i nya jobbet och inte längre är så trött pga det.

Syskongräl kan vara väldigt tärande I know:) Att syskon bråkar hör ju till, men om det är väldigt ofta och väldigt mkt bråk så kanske man kan fundera över om det finns vissa mönster och vissa situationer som går att undvika för att minska på bråken. Och sära på dem så de inte är nära varann hela tiden. Men ni kanske redan gör allt det:)

Först och främst; tack för all backning i tidigare kommentarer! <3

Ja när bebis kommer så kommer han ju ha lite mer kött på benen i jobbet. Känna sig lite varmare i kläderna liksom. Med syskonen så har iaf jag blivit mycket mer aktiv och nära som förälder, då snappar man upp de flesta grälen innan de sker. Men sen behövs disken göras eller maten lagas och då kommer det igen. Men försöker att storasyster får lite ensamtid när hon ber om det iaf.
  • Anonym (Förkrossad)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-21 12:13:53 följande:

De använde kondom. Han tog sitt ansvar men kanske skulle de kört med dubbla preventivmedel.

Till TS: Jag är man och kan förstå din mans situation. Han känner sig maktlös men han förstår ju att det måste vara du som bestämmer i detta fall. Han kommer kanske må bättre när barnet föds men det är ingen självklarhet. Detsamma gäller dig, du kommer vid en abort må dåligt och ingen vet hur länge du kommer göra det, en månad, ett år eller hela livet?

Det finns inget svar på din fråga och ingen kan svara på hur det kommer bli beroende på utfall. Det ni kan göra är att komma överrens om att så gott det går stötta varandra.

Jag kan själv inte ha några preventivmedel så därför vi kört med kondom, så dubbelt skydd funkar inte heller.

Ja allt jag vet nu är att det är tufft nu och jag hoppas det snart blir bättre! Håller även tummarna för att det inte är tvillingar!
  • Anonym (Förkrossad)
    molly50 skrev 2019-07-21 14:01:02 följande:

Ok. Då har jag missat det. Ber om ursäkt för det.

Jag håller med om att dubbla preventivmedel kanske hade varit bra tills han är steriliserad.

Som jag skrev här uppe så funkar inga andra preventivmedel för mig pga hälsoskäl så vi har skyddat oss bäst vi kan. Haft på kondomen från start men ändå blivit bebis.
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Ulrike) skrev 2019-07-21 19:31:41 följande:

Jag kan förstå att din man mår dåligt och känner sig överkörd. Han har gjort allt han kan för att ni inte ska få fler barn, står i kö till sterilisering och använder kondom.

Tänk dig in i hans situation. Män är så maktlösa när det kommer till frågor som denna.

Han har gjort "allt rätt" och blir ändå totalt överkörd i denna fråga eftersom du inte ens vill överväga abort.

Varför använde du inte pessar, kopparspiral eller avstod just kring ägglossning, bara denna tid tills steriliseringen är avklarad? Eller ville du egentligen ha ett barn till?

Alla vet att bara kondom inte är 100%säkert, men i - kombination- med tex pessar, säkra perioder, kopparspiral, p-stav osv, blir det mycket säkrare. Du kan väl inte vara emot ALLA kvinnliga p-metoder? Det låter helt enkelt inte sant, utan mer som att du innerst inne vill ha ett barn till.

Nu är det så att 1. Jag har väldigt oregelbunden ägglossning så såvida jag inte kissar på stickor varje dag så har jag ingen aning om när den kommer. Det är dyrt och håller inte i längden.

2. Det är att jag har testat alla varianter jag får för hälsan vilket är ytterst få men har inte hållit i längden pga stora smärtor, mer blödningar etc. så klart jag har försökt, tom läkaren sa ?det enda som kommer funka för dig är kondom eller sterilisering?

3. Vare sig jag ville eller inte ville ha ett barn till innerst inne hör ju eg inte till då skydd har skötts som det ska och jag har övervägt och diskuterat abort med min sambo. Inte så att jag planerat detta för att sätta oss i skiten..

4. Jag har också gjort ?allt rätt? men ska då tvingas döda mitt barn som jag redan älskar för att detta oplanerade har hänt? Detta är ju varken mitt eller min mans fel, vi har gjort det vi kunnat och med tanke på hur lång kö det är för sterilisering så är inte avhållsamhet nått som håller heller. Lusten tar över helt enkelt. Lust MED skydd som ÄNDÅ leder till en graviditet.

Förstår inte varför jag målas ut som djävulen här, jag bad om råd från par som gått igenom samma. Inte fått ett enda svar från ett par som gått igenom samma, bara en som vart och nosat på det. De flesta andra gömmer sig bakom skärmarna och attackerar mig.

Jag är en människa med känslor bakom denna skärm med, som skrivit att jag går igenom nått tufft nu men ändå blir hatad på. Förstår inte hur människor funkar längre som är så elaka...
  • Anonym (Förkrossad)
    Gasellen87 skrev 2019-07-21 21:21:14 följande:

Förstår inte varför så många anser att kvinnan står ansvarig för att hon blivit gravid? De flesta vuxna människor är väll ändå medvetna om att INGET preventivmedel förutom avhållsamhet är 100 % säkert? Och varför ska kvinnan gå emot sina drömmar för att behaga för att behaga mannens? Är hennes önskemål och drömmar mindre värda än hans? De har blivit gravida trots skydd. Inget planerat men ändå en situation där ts ber om RÅD från par som varit i liknande situationer. Hon ber inte om andras åsikter.

Och varför ska den som inte vill få som den vill? Är den önskan starkare och mer värd en den som vill? Det är inte synd om mannen, han hade ett val när han kom, risken finns alltid och det kanske ALLA män borde lära sig. De kan styra över sin kropp men inte över kvinnornas.

TACK!!
Svar på tråden Han vill inte ha barnet!