• Anonym (Någon mer ?)

    Någon mer som är gravid och känner sig väldigt ensam?

    Jag jobbade min sista dag i maj. Pga av tungt arbete. Tog semester och sen gick jag på min graviditetspenning.

    Alla kontakter och vänner hade jag på jobbet. Vi jobbade 8 timmar varje dag tillammans. Var på samma nivå och gjorde så dagarna gick. Vi hade så kul.

    Juni gick bra för jag var trött och sliten och hade ont. Det var lugnt och skönt hemma. Sen börja jag att sakna vardagen. Dom på jobbet. Vi umgicks vardagar men inte så mycket på helger.

    Dom jobbar och är trötta på kvällar/ helger. Det blir inga gemensamma/ roliga samtal längre. Mest sms. Vi är inte på samma nivå. Dom saknar mig och skriver det. Jag detsamma men där stannar det. Det är jag sambon och familjen och det är så jäkla tröttsamt. Jag känner mig så utanför. Jag är minsann inte rolig längre som inte festar och flänger runt. Som att folk är rädda .

    Ibland känns det som att graviditeten förstört en del av mig. Mitt social liv. Och så är det sommar också . Jag var nog bara inte bered. Nu kommer bebis snart och jag känner mig så deppig.

    Någon mer? Skönt att skriva av sig lite.

  • Svar på tråden Någon mer som är gravid och känner sig väldigt ensam?
  • Anonym (Lilla)

    Jag känner mig också ensam. Jag vet av erfarenhet att föräldraledigheten är en väldigt ensam period för mig. Idag känner jag mig så ensam, eftersom vi har varit bortbjudna och alla drack cider, öl och vin. Samtalen blev på en nivå som inte var okej och jag kände mig både ensam, ledsen och utanför. Usch.

  • Anonym (Någon mer ?)

    Allt blir nog ännu värre med alla dessa graviditets hormoner också. Hur blir det för dig när barnet kommit? Likadant ? Ensamt fortfarande ?


    Anonym (Lilla) skrev 2019-07-20 21:14:59 följande:

    Jag känner mig också ensam. Jag vet av erfarenhet att föräldraledigheten är en väldigt ensam period för mig. Idag känner jag mig så ensam, eftersom vi har varit bortbjudna och alla drack cider, öl och vin. Samtalen blev på en nivå som inte var okej och jag kände mig både ensam, ledsen och utanför. Usch.


  • Anonym (Känslan)

    Samtidigt som du skriver att dina vänner är trötta på helger och kvällar efter jobb så skriver du att att du inte duger när du inte kan festa

    I mina öron låter det inte som att dina vänner festar så mycket utan varvar ner efter jobb.

    Du skriver ju också att ni umgicks mest på vardagar och inte så mkt på helger när man vanligtvis festar?

    Har du bjudit till själv? Föreslagit fika eller lunch exempelvis? Eller sitter du mest och väntar på att folk ska bjuda dig och komma och sitta i din soffa när dom egentligen bara verkar vilja komma hem efter en jobbdag?

    Ofta blir det ensamt när man är gravid men det är inte på grund av graviditeten i sig utan det är för att vissa gravida inte längre har ork och energi till att röra sig ute och bland folk på samma sätt.

    Har du heller inte talat om för fina vänner hur du känner - hur ska dom då veta hur du känner ?

    Och som sagt - har du inte redan bjudit till själv så gör det.

    Dina vänner ska inte skuldbeläggas för att du inte är ärlig mot dem eller har samma energi som förr

  • Anonym (Någon mer ?)

    Menar att när dom väl gör saker då är det ofta sånt man inte bjuder en gravid på. En del av dom festar inte alls. Vi fick 8 timmar vardaglig dos av varandra när jag jobbade därför blev det inte att vi umgicks på helger på samma sätt.

    Skuldbelägger absolut inte dom. Har inte nämnt detta för någon.

    Jag saknar helt enkelt det sociala vardagliga. Vi har mer försökt få in middagar när alla kan och när inte alla kan samma dag så har det runnit ut ur sanden. Och just nu är det semester tider och alla har sitt


    Anonym (Känslan) skrev 2019-07-20 21:33:29 följande:

    Samtidigt som du skriver att dina vänner är trötta på helger och kvällar efter jobb så skriver du att att du inte duger när du inte kan festa

    I mina öron låter det inte som att dina vänner festar så mycket utan varvar ner efter jobb.

    Du skriver ju också att ni umgicks mest på vardagar och inte så mkt på helger när man vanligtvis festar?

    Har du bjudit till själv? Föreslagit fika eller lunch exempelvis? Eller sitter du mest och väntar på att folk ska bjuda dig och komma och sitta i din soffa när dom egentligen bara verkar vilja komma hem efter en jobbdag?

    Ofta blir det ensamt när man är gravid men det är inte på grund av graviditeten i sig utan det är för att vissa gravida inte längre har ork och energi till att röra sig ute och bland folk på samma sätt.

    Har du heller inte talat om för fina vänner hur du känner - hur ska dom då veta hur du känner ?

    Och som sagt - har du inte redan bjudit till själv så gör det.

    Dina vänner ska inte skuldbeläggas för att du inte är ärlig mot dem eller har samma energi som förr


  • Anonym (Känslan)
    Anonym (Någon mer ?) skrev 2019-07-20 22:36:26 följande:

    Menar att när dom väl gör saker då är det ofta sånt man inte bjuder en gravid på. En del av dom festar inte alls. Vi fick 8 timmar vardaglig dos av varandra när jag jobbade därför blev det inte att vi umgicks på helger på samma sätt.

    Skuldbelägger absolut inte dom. Har inte nämnt detta för någon.

    Jag saknar helt enkelt det sociala vardagliga. Vi har mer försökt få in middagar när alla kan och när inte alla kan samma dag så har det runnit ut ur sanden. Och just nu är det semester tider och alla har sitt


    Om jag hade vart du så hade jag berättat för vännerna hur du känner.

    Jag är gravid för tredje gången och många av mina vänner har inte barn. Vi försöker ses för fika osv men det är ju ofta som dom vill gå ut när det vankas helg, vilket jag förstår.

    Så när dom ska ut så brukar jag stå för förfester. Vi kör knytis och äter tacos hemma hos mig innan dom drar vidare. Vi alla får ungås, det blir en trevlig stund för oss alla och jag får sitta i mjukiskläder i vår sköna soffa och lägga mig tidigt.

    Under semestertider är det svårt att få till saker och det vardagliga kommer du tyvärr få sakna en bra stund då du efter grav.penningen kommer vara f.ledig, livet ändras som gravid och förälder. Som sagt - tala om för dom hur du känner så kanske, efter semestertider, kan det bli lättat att styra upp en fika eller så
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Någon mer ?) skrev 2019-07-20 21:29:04 följande:

    Allt blir nog ännu värre med alla dessa graviditets hormoner också. Hur blir det för dig när barnet kommit? Likadant ? Ensamt fortfarande ?


    Ja, kanske. Men brukar inte märka så mycket av graviditetshormonerna...de kanske spökar lite ändå såklart. Det här är tredje gången som gravid för mig. Mina barn har varit krävande som spädbarn och jag har isolerat mig och inte orkat bjuda hem folk etc. Det blir ensamt och enahanda, även om det på sätt och vis är en självvald ensamhet. Den här gången känner jag INGEN som ska vara föräldraledig och det beror säkert på att jag är lite äldre nu. Vi får se hur det blir...
  • Anonym (Februari2020)

    Jag förstår dig, jag är bara i vecka 13, 2 av mina vänner var glada i början, men när jag var i typ v 10 så var det typ som jag inte dög längre.

    Jag försöker bjuda in mig själv och bjuda in dom men det som jag inte duger längre nu när jag är gravid.

    Så jag känner mig väldigt ensam tyvärr, känns väldigt tråkigt då jag är mycket hemma nu då jag blivit sjukskriven.

    Men är väl bara gilla läget att dom inte vill va vän med ngn som är gravid ..

  • nernu

    Gå till jobbet och luncha nån gång då och då. Det kan du göra med bebisen också. Och för övrigt är det gravidhormonerna som gör dig deppig. Man blir plötsligt översköljd av alla möjliga konstiga känslor. Inget farligt. Det går över.

Svar på tråden Någon mer som är gravid och känner sig väldigt ensam?