• Anonym (Anonym)

    Någon teknisk här? Wifi fråga.

    Jag har fått låna ett trådlöst wifi av en kompis tillfälligt. Kan kompisen se vad jag kollar på Internet och googlar på medans jag är inne på kompisens wifi?

    H*n betalar ju en avgift varje månad för wifi så tänkte att det som jag kollat på Internet när jag lånat wifi kanske står på räkningen?

  • Svar på tråden Någon teknisk här? Wifi fråga.
  • Anonym (IT-Gurun)

    Inte via räkningen, men hen kan ju logga trafiken i sin trådlösa router och se det den vägen.

    VIll du vara mer osynlig så bör du använda någon VPN- eller procy-tjänst.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (IT-Gurun) skrev 2019-07-21 15:58:01 följande:

    Inte via räkningen, men hen kan ju logga trafiken i sin trådlösa router och se det den vägen.

    VIll du vara mer osynlig så bör du använda någon VPN- eller procy-tjänst.


    Måste man inte va väldigt teknisk för att kunna göra det?
  • Musenjerry

    Ärs låt inte folk skrämma upp dig. I 99 av 100 fall kan du vara helt lugn. Om du hade lånat routern av en creepy techguru så hade du nog inte behövt fråga detta, och är h'n inte det så har du inget att oroa dig för. Det som går att göra är att läsa av vilka ip adresser som routern kopplas mot men med tanke på att många sidor är baserade på många olika är det svårt att spåra, bara genom en router. Det är däremot lättare om man kopplar upp en dator till samma nätverk och använder program som kan avlyssna, men isåfall måste personen sitta med mobil eller dator i din närhet samtidigt som du fumlar med hemligheterna. Isåfall hade det varit enklare att installera ett virus på din dator som skickar webbhistoriken.

    Vill du däremot vara helt säker rekommenderar jag Fsecure Freedome som är löjligt enkel att använda. Gratis i typ en vecka sen är det typ 500 spänn per år. Då är du helt inkognito.

  • Man343
    assåmenvafan skrev 2019-07-21 15:57:09 följande:

    Eh, det är fel. Man kan alltid övervaka nätverk med olika metoder. Beroende på utrustning, mjukvara och naturligtvis rätt kunskap.


    Jo, men det står inte specat på räkningen vilka sidor man varit inne på, och det var det som var frågan som jag tolkade det.
  • Anonym (IT-Gurun)
    Musenjerry skrev 2019-07-21 16:12:12 följande:

    Ärs låt inte folk skrämma upp dig. I 99 av 100 fall kan du vara helt lugn. Om du hade lånat routern av en creepy techguru så hade du nog inte behövt fråga detta, och är h'n inte det så har du inget att oroa dig för. Det som går att göra är att läsa av vilka ip adresser som routern kopplas mot men med tanke på att många sidor är baserade på många olika är det svårt att spåra, bara genom en router. Det är däremot lättare om man kopplar upp en dator till samma nätverk och använder program som kan avlyssna, men isåfall måste personen sitta med mobil eller dator i din närhet samtidigt som du fumlar med hemligheterna. Isåfall hade det varit enklare att installera ett virus på din dator som skickar webbhistoriken.

    Vill du däremot vara helt säker rekommenderar jag Fsecure Freedome som är löjligt enkel att använda. Gratis i typ en vecka sen är det typ 500 spänn per år. Då är du helt inkognito.


    Please - Om kompisen betalar räkningen så står så klart routern hemma hos kompisen. Det är ju föga troligt at kompisen betalar för ett WIfi som står hemma hos TS, eftersom det går på bostadens lina.

    För övrigt kan man även på enkla routers se webadressen i klartext.
  • Anonym (IT-Gurun)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 16:02:36 följande:
    Måste man inte va väldigt teknisk för att kunna göra det?
    Nej, det skulle jag inte påstå. Jag googlade och första träffen gäller ASUS-routers: https://www.groovypost.com/howto/see-websites-kids-looking-right-now-asus-routers/

    E
    tt par klick så är det klart. Det finns så klart andra metoder, från lite till mycket mer avancerade. Använder du kompisens Wifi så är det ju troligt att hen har någon dator uppkopplad på samma nät också.
  • Anonym (Undrar också)
    Anonym (IT-Gurun) skrev 2019-07-22 01:56:36 följande:

    Nej, det skulle jag inte påstå. Jag googlade och första träffen gäller ASUS-routers: www.groovypost.com/howto/see-websites-kids-looking-right-now-asus-routers/

    Ett par klick så är det klart. Det finns så klart andra metoder, från lite till mycket mer avancerade. Använder du kompisens Wifi så är det ju troligt att hen har någon dator uppkopplad på samma nät också.


    Syns det på räkningen? Undrar också
Svar på tråden Någon teknisk här? Wifi fråga.