• Estetmamman

    Gräl igen om småsaker

    Gjorde jag fel?m tycker ni? Börjar tvivla på mig själv och behöver höra andras åsikter men vill helst inte blanda in någon jag/vi känner. Började iaf med att min sambo talade med någon på sitt modersmål bosniska (som jag ej lärt mig) och två timmar senare säger han att hans kusin ska komma hem till oss om två timmar. Förstod då att det troligen var honom kusinen han talade med tidigare. Frågar då när de bestämdes att han skulle hem till oss, om det vara länge sen då jag önskar få veta om det ska komma hem någon hos oss så tidigt som möjligt så jag hinner planera tex städa hemmet, ordna fika och fixa till mig/barnen. Är söndag så inte brytt mig om vårt yttre och var i full gång med storstädning av hela huset. Hade planerat storstäda hela dagen bla och försökt få med sambon på detta men det gick trögt så var redan lite grinig på honom innan. Han sa att jag inte behövde städa men jag vill ha det fint när någon kommer hem folk till oss och det var verkligen stökigt. Han blir sur och frågar om jag vill veta exakt klockslag när de bestämt att ses hos oss och säger sen att han ska ställa in träffen vilket inte var min intention men det köpte han inte. Försökte förklara att jag vill att han kollar med mig när han bjuder hem folk, och meddelar mig direkt efter vilket han bara fnös åt. Känner mig nu som en elak bitchig flickvän. Vilket jag ju inte vill vara men är inte så spontan av mig. Denna diskussion har vi haft förut och bad honom då att kolla med mig först så jag känner mig involverad/tillfrågad och förbereddd. Vilket tydligen är en kränkning av hans frihet om jag uppfattar det hela rätt. Eller att han tycker jag uttrycker mig okänsligt och fel kanske, vet ej. Tycker ni jag är inflexibel och gnällig? Ska försöka ta till mig det nu säger och tidigare fått råd att vi borde söka relationsrådgivare då vi tycker olika om mycket stort som smått och känner mig väldigt ensam i min relation på många plan. Känner mig nästan mer ensam till honom än när vi inte är tillsammans vilket ju inte är bra. Vi har känt varandra i 12år och har två barn ihop. Har börjat ifrågasätta mig om det mesta (min verklighetsuppfattning/känsla) då min sambo tycker jag är knäpp och överkänslig och alltid den som har fel eller är elak etc etc

  • Svar på tråden Gräl igen om småsaker
  • Akira Öken

    Min åsikt är att man kommunicerar med varandra innan man bjuder hem gäster till ett gemensamt hem. Dock är det ibland inte läge att informera innan, planer kan göras upp i stunden. Vi sådana tillfällen kan inte min partner räkna med min medverkan eller närvaro vid besöket. Om ni har pratat om detta nyligen förstår jag att du blir frustrerad. Städa in för sitt besök kan han väl göra själv?


  • Estetmamman

    Han städar nästan aldrig och bryr sig inte om att städa innan gäster kommer då det ej bekommer honom. Är dessutom jag som får höra bakvägen från svärmor att jag inte är ordningsam, och inte han/vi. Men man behöver såklart ej lyssna på svärmödrar när man vet att det inte är sant. Min sambo tvättar vilket jag med gör men mest han. Vi var hemma båda två då han bestämde med kusinen så var ju nära till hands så att säga. Förstår också att allt inte alltid kan planeras ihop jämt men det är ofta så att svärföräldrar dyker upp utan att jag fått info innan eller kanske en halvtimme timme innan då han glömt berätta och dylikt. Inte så att de inte är välkomna mem jag vill kunna göra mig fin, duscha innan tex.

  • Estetmamman

    Tillägger att vi båda arbetar lika mycket och delar nattning mellan barnen men jag umgås mer med dem innan nattning, jag lagar även mer mat så önskar han kunde dela städning då hans gäster kommer. Han har däremot högre lön och anser det orättvist att han får betala mer än mig, så myntet har ju såklart två sidor.

  • Akira Öken
    Estetmamman skrev 2019-07-21 23:34:35 följande:

    Han städar nästan aldrig och bryr sig inte om att städa innan gäster kommer då det ej bekommer honom. Är dessutom jag som får höra bakvägen från svärmor att jag inte är ordningsam, och inte han/vi. Men man behöver såklart ej lyssna på svärmödrar när man vet att det inte är sant. Min sambo tvättar vilket jag med gör men mest han. Vi var hemma båda två då han bestämde med kusinen så var ju nära till hands så att säga. Förstår också att allt inte alltid kan planeras ihop jämt men det är ofta så att svärföräldrar dyker upp utan att jag fått info innan eller kanske en halvtimme timme innan då han glömt berätta och dylikt. Inte så att de inte är välkomna mem jag vill kunna göra mig fin, duscha innan tex.


    Läste nu att ni inte verkar ha pratat om detta tidigare. Då kanske det (när ni båda lugnat er) är ett bra tillfälle att sätta er ner och komma överens om hur ni gör när ni bjuder hem folk.
  • Estetmamman

    men han pratade inte direkt med mig om att kusinen skulle komma utan väntade ett par timmar med det samt att han gjort så tidigare och ibland ?glömt? att säga något alls. Kanske var så du menade : ) Jo ska försöka tala med honom imorgon men han är nu arg på mig och vill då inte tilltala mig på några dagar (är alltid så)

  • Thyr
    Estetmamman skrev 2019-07-22 00:01:40 följande:

    han är nu arg på mig och vill då inte tilltala mig på några dagar (är alltid så)


    Några dagar??? Är du ihop med en treåring? Låter helt galet.
  • Estetmamman

    Ibland känns det så ja. Han kör med sk ?silent treatment? i några dagar när han tycker jag gjort honom någon oförrätt, som idag. Har hållt på så i 12år så vet vad som väntar. Vi bråkar typ jämt om liknande vardagliga skitsaker och hade gjort slut för länge sen om det inte vore för barnen då det är så tröttsamt och ledsamt. Jag är lite mer rak i min kommunikation men det funkar inte så bra att försöka prata ut med honom heller.

  • Thyr
    Estetmamman skrev 2019-07-22 00:21:33 följande:

    Ibland känns det så ja. Han kör med sk ?silent treatment? i några dagar när han tycker jag gjort honom någon oförrätt, som idag. Har hållt på så i 12år så vet vad som väntar. Vi bråkar typ jämt om liknande vardagliga skitsaker och hade gjort slut för länge sen om det inte vore för barnen då det är så tröttsamt och ledsamt. Jag är lite mer rak i min kommunikation men det funkar inte så bra att försöka prata ut med honom heller.


    Ååååååå så fint att ni håller ihop för barnens skull ... Man kan riktigt ana deras glädje över att få växa upp i ett hem med sunda relationer och varm vänskap mellan föräldrarna ...

    Seriöst, varför inte bara avsluta en så destruktiv och omogen relation?
  • jrockyracoon

    Hej TS!

    Roligt och uppfriskande för mig att läsa din tråd!

    Bosnier! Min fru är bosnier - och vad kan man säga, de är speciella...

    Känner igen det här med besök och också könsrollerna. De delarna av din beskrivning, kan vara kulturella.

    Bosnierna jag känner ska hela tiden besöka släkten. När det blir besök är gästerna en sorts kungar. Vet inte om det är så viktigt att det är städat, men man bjuder på mat, tilltugg, frukt, godis, bacclava hela tiden..

    Könsrollerna är tydliga. Kvinnorna har ansvar för mat och hem, tvätt och disk, etc. Männen har ansvar för... tja, ta hand om räkningar...?

    Sedan så bråkar de ofta. Även när de inte bråkar, så låter det som att de bråkar.

    Jag tänker att det är konstigt att din man använder silent treatment. Att han klarar av att vara tyst så länge, menar jag.

    Att han vill ha gäster dagligdags är säkert för att han är van vid det från sin familj. Det kanske blir en förolämpning när du vill att han ska meddela i förväg, han kanske känner sig kränkt över att du inte gläds och välkomnar gästerna som "man ska".

    Tror det blir svårt att få honom att ändra sig att ta emot gäster. Det ingår i hans kultur och ligger i hans väsen att ta emot gäster ofta och med kort varsel. Kanske kan liknas med att han skulle kräva av dig att sluta fira midsommar och julafton. Men det är ju inte svårt att berätta innan, att det kommer gäster. Det borde han kunna göra, så fort han vet. Samtidigt tycker jag att du ska klargöra att om han tar emot gäster, så får han ordna och styra allt, mat, städning, servering, etc. Dessutom kan han inte räkna med att du stannar kvar eller skjuter upp dina planer. Ibland kanske du gör det för att du vill det, andra gånger inte. Tycker också du kan göra din del av storstädningen även om gästerna kommit. Det är ju inte bosniernas stil, men det får de ta om han bjuder in dem utan att fråga dig först.

    Det som jag tycker känns obehagligt är hans "silent treatment". Jag tror att det man ska göra med de som använder sig av det är att omöjliggöra det. T.ex. resa iväg varje gång personen börjar, eller ge ett ultimatum om att han får sluta med det eller separera. Sånt s*it ska man inte ta.

    Att ni bråkar ofta och mycket kan också ha med kulturen att göra. Som jag uppfattar det är bråk mest uppfriskande i Bosnien. Det är att släppa loss sina starka känslor som gäller. Tvärtemot Sverige, snacka om kontrast. Ett bråk om någon obetydlig detalj i en bosnisk familj kan de ha glömt bort efter fem minuter. Om en vanlig svensk skulle ha bevittnat det bråket, skulle de antagligen tro att de aldrig skulle prata med varandra igen.

    Jag gissar att din kille kanske inte upplever bråken som jobbiga och tärande på samma sätt som dig. Fråga honom om det, och berätta hur du upplever det så att han verkligen förstår.

  • BurningDiamond

    Om sambon ska ha gäster, varför ska du städa, ordna fika och fixa till barnen? Det får väl sambon ta hand om. Och varför var inte sambon involverad i storstädningen? Han borde väl själv förstå att han inte kan ha gäster när torkar av lister eller dammsuger bakom spisen.

    TS, jag hade inte kunnat leva med en man som förväntar sig att jag ska göra allt skitjobbet och vägrar vara delaktig i vårt gemensamma liv, eller vägrar respektera mig utan kör "silent treatment" om vi är oense.
    Tycker du inte att du förtjänar bättre, att dina barn förtjänar bättre?

  • Persikaplommon

    Han får nog städa och fixa själv om han bjuder gäster...

    Varför lär du inte dig bosniska?

    Känner du inte dig utanför när han pratar med vänner och släktingar?

    Du har såklart ingen skyldighet att lära dig bosniska , men det vore kanske bra för din egen skull?

  • Akira Öken
    Estetmamman skrev 2019-07-21 23:57:40 följande:

    Jo vi HAR talat om detta tidigare. Så det var inte något nytt.


    Ok, vad bra! :) Vad kom ni fram till då? Det här med silent treatment, låter inget vidare. Tror du behöver sätta ner foten hårt gällande det (i stil med Jrocky...:s förslag). Ni kanske även behöver komma överens om en mer rättvis uppdelning av hushållssysslorna?
Svar på tråden Gräl igen om småsaker