• Stolt Farsa
    Mon 22 Jul 2019 20:30
    520 visningar
    18 svar
    -1
    18
    520

    Skulle du bli en bättre politiker?

    Det är mycket politikerförrakt nuförtiden. Man får verkligen säga att politiker inte är samhällets mest tacksammaste jobb. Därför undrar jag om du som är missnöjd skulle kunna göra ett bättre jobb när det exempelvis kommer ti?l att

    - Göra obekväma prioriteringar

    - Kompromissa med andra partier

    - Vara folklig och omtyckt

    - Förhandla fram bra avtal med EU

    - kunna ge vettiga svar på varför samhällsservicen inte fungerar som den borde.

    Skulle du det?

  • Svar på tråden Skulle du bli en bättre politiker?
  • Mon 22 Jul 2019 21:09
    #1
    Stolt Farsa skrev 2019-07-22 20:30:29 följande:

    Det är mycket politikerförrakt nuförtiden. Man får verkligen säga att politiker inte är samhällets mest tacksammaste jobb. Därför undrar jag om du som är missnöjd skulle kunna göra ett bättre jobb när det exempelvis kommer ti?l att

    - Göra obekväma prioriteringar

    - Kompromissa med andra partier

    - Vara folklig och omtyckt

    - Förhandla fram bra avtal med EU

    - kunna ge vettiga svar på varför samhällsservicen inte fungerar som den borde.

    Skulle du det?


    Säkert inte. Åtminstone ett par punkter, som " och "kunna ge vettiga svar.." är beroende av medias välvilja, hur de framställer en.
    Övriga punkter är lättare att påverka själv och där hade jag kanske haft bättre förutsättningar men politikeryrket ligger inte för mig. Över lag har jag respekt för våra politiker, även dem jag inte håller med, men givetvis finns det undantag.
  • Mon 22 Jul 2019 21:10
    #2
    +1

    "vara folklig och omtyckt" och "kunna ge..." etc skulle det vara, en del föll visst bort där.

  • Mon 22 Jul 2019 21:11
    #3
    +1

    Tror de flesta politiker är bra,problemet är de inte ha egen majoritet, sen vilken politik som är bra eller dålig är upp till var och en.

  • Fri 16 Aug 2019 11:33
    #4

    Självklart!

    De flesta av dagens politiker jobbar inte för folket utan för sin egna karriär. Som värdesätter högre makters politiska agenda före folkviljan och vad de egentligen själva står för.
    Korruptionen är väldigt utbredd i Sverige även om många människor vägra att tro på det. För något sådant kan ju inte hända här.!?

    Jag är nog inte ensam om att tycka att samhällskontraktet är brutet.

  • Tintin i Amerik­a
    Fri 16 Aug 2019 12:12
    #5
    Stolt Farsa skrev 2019-07-22 20:30:29 följande:

    Det är mycket politikerförrakt nuförtiden. Man får verkligen säga att politiker inte är samhällets mest tacksammaste jobb. Därför undrar jag om du som är missnöjd skulle kunna göra ett bättre jobb när det exempelvis kommer ti?l att

    - Göra obekväma prioriteringar

    - Kompromissa med andra partier

    - Vara folklig och omtyckt

    - Förhandla fram bra avtal med EU

    - kunna ge vettiga svar på varför samhällsservicen inte fungerar som den borde.

    Skulle du det?


    Poliikerna är folkvalda dvs de speglar folkes vilja.
    När folk hatar politikerna så hatar de sig själva 
  • Fri 16 Aug 2019 13:05
    #6
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 12:12:58 följande:
    Poliikerna är folkvalda dvs de speglar folkes vilja.
    När folk hatar politikerna så hatar de sig själva 
    Det är så du är lärd att tro. Men tyvärr så har detta system slutat att fungera.

    Meningen med Sveriges riksdags förordning är att du som medborgare ska kunna rösta på din lokala favorit, det är hela poängen med perosnkryssen, där du äntligen kan skriva vilken person som helst. Så långt inga problem, helt demokratiskt.

    Men även om detta har fungerat tidigare så är det inte så idag. Idag så är det partierna själva som bestämmer vilka som ska vara på listorna, delar du inte helt värderingarna så blir du utesluten även om du röstats in av folket. Du blir maktlös helt enkelt för att du har en avvikande åsikt om något. Detta hände b.la i Göteborg vid valet 2014, där den politikern som fick mest personkryss av alla helt sonika blev utesluten ur partiet. (moderaterna) Detta då han var kritisk till västlänken (var även anledningen till hans populäritet). Men det passade inte partilinjen där mycket pengar och relationer stod på spel, så han fick gå. Och han är inte den ända som fått gå på plankan för att kritisera detta vansinnesprojekt. Idag finns inga öppna kritiker till detta inom de 7 gammelpartierna. De som är har tystats. Bland folket och kunniga så finns det dock en stor majoritet kritiska och i folkomröstningen som genomfördes vid valet 2014 sa folket nej.

    Detta är bara ett exempel, men uteslutningar är mer eller mindre vardagsmat i dag även på riksnivå, man läser om det nästan varje vecka. Så nej så länge man blir bortplockad för en avvikande åsikt så är det fel att använda ordet demokrati.

    Du kommer säkert nu att hävda att du röstar på ett parti, men då ställer jag motfrågan hur ofta håller ett parti sina vallöften? I grunden så får vi samma politik oavsett avd vi röstar på idag. Det är politikerna som styr folket inte tvärt om!
  • Tintin i Amerik­a
    Fri 16 Aug 2019 15:11
    #7
    HSOF skrev 2019-08-16 13:05:03 följande:

    Det är så du är lärd att tro. Men tyvärr så har detta system slutat att fungera.

    Meningen med Sveriges riksdags förordning är att du som medborgare ska kunna rösta på din lokala favorit, det är hela poängen med perosnkryssen, där du äntligen kan skriva vilken person som helst. Så långt inga problem, helt demokratiskt.

    Men även om detta har fungerat tidigare så är det inte så idag. Idag så är det partierna själva som bestämmer vilka som ska vara på listorna, delar du inte helt värderingarna så blir du utesluten även om du röstats in av folket. Du blir maktlös helt enkelt för att du har en avvikande åsikt om något. Detta hände b.la i Göteborg vid valet 2014, där den politikern som fick mest personkryss av alla helt sonika blev utesluten ur partiet. (moderaterna) Detta då han var kritisk till västlänken (var även anledningen till hans populäritet). Men det passade inte partilinjen där mycket pengar och relationer stod på spel, så han fick gå. Och han är inte den ända som fått gå på plankan för att kritisera detta vansinnesprojekt. Idag finns inga öppna kritiker till detta inom de 7 gammelpartierna. De som är har tystats. Bland folket och kunniga så finns det dock en stor majoritet kritiska och i folkomröstningen som genomfördes vid valet 2014 sa folket nej.

    Detta är bara ett exempel, men uteslutningar är mer eller mindre vardagsmat i dag även på riksnivå, man läser om det nästan varje vecka. Så nej så länge man blir bortplockad för en avvikande åsikt så är det fel att använda ordet demokrati.

    Du kommer säkert nu att hävda att du röstar på ett parti, men då ställer jag motfrågan hur ofta håller ett parti sina vallöften? I grunden så får vi samma politik oavsett avd vi röstar på idag. Det är politikerna som styr folket inte tvärt om!


    Vem har lärt mig? Vad har de lätt mig?

    Att folk hatar sig själva?
  • Fri 16 Aug 2019 15:30
    #8
    Stolt Farsa skrev 2019-07-22 20:30:29 följande:

    Det är mycket politikerförrakt nuförtiden. Man får verkligen säga att politiker inte är samhällets mest tacksammaste jobb. Därför undrar jag om du som är missnöjd skulle kunna göra ett bättre jobb när det exempelvis kommer ti?l att

    - Göra obekväma prioriteringar

    - Kompromissa med andra partier

    - Vara folklig och omtyckt

    - Förhandla fram bra avtal med EU

    - kunna ge vettiga svar på varför samhällsservicen inte fungerar som den borde.

    Skulle du det?


    Jag är en usel förhandlare, rätt kass på att prata inför större skaror och skulle förmodligen inte bli särskilt folklig. Dessutom är jag sjukt dålig på att ljuga så jag tvivlar på att jag skulle haft någon vidare karriär som politiker.

    Däremot är jag bra på obekväma prioriteringar och förklara varför saker blivit som de blivit men det väger inte upp.

    Så nej, jag är inget politiker-ämne. Däremot tror jag att jag skulle kunna göra ett bra jobb som rådgivare i de ämnen jag har kunskap inom men jag är verkligen ingen frontfigur.

    Ett jobb jag skulle passa ännu sämre som är ambulansförare, folk skulle dö i klasar och jag skulle svimma. Trots det tycker jag att man kan ställa vissa krav på de som väljer det yrket. Och faktiskt även de som blir politiker.
  • Fri 16 Aug 2019 16:52
    #9
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 15:11:53 följande:

    Vem har lärt mig? Vad har de lätt mig?

    Att folk hatar sig själva?


    Vad menade du med det där?
  • Tintin i Amerik­a
    Fri 16 Aug 2019 18:43
    #10
    HSOF skrev 2019-08-16 16:52:54 följande:

    Vad menade du med det där?


    Jisses

    Du skrev att jag är lärd så

    Vad menade du
  • Fri 16 Aug 2019 21:43
    #11
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 18:43:15 följande:

    Jisses

    Du skrev att jag är lärd så

    Vad menade du


    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 18:43:15 följande:

    Jisses

    Du skrev att jag är lärd så

    Vad menade du


    Jag menade att det är så vi är inpräntade att det är och det var så vår demokrati skulle fungera, vilket det även ha gjort förut men inte gör längre.

    Läs det jag skrev igen så förstår du nog vad jag menar.
  • Tintin i Amerik­a
    Sat 17 Aug 2019 00:32
    #12
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 12:12:58 följande:
    Poliikerna är folkvalda dvs de speglar folkes vilja.
    När folk hatar politikerna så hatar de sig själva 
    så skrev jag 

    och så svarade du 
    HSOF skrev 2019-08-16 13:05:03 följande:
    Det är så du är lärd att tro. Men tyvärr så har detta system slutat att fungera.
    kan du förklara detta eller är det ännu ännu ett hokusfokus du hittat på
  • Sat 17 Aug 2019 01:05
    #13
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-17 00:32:43 följande:

    så skrev jag 

    och så svarade du kan du förklara detta eller är det ännu ännu ett hokusfokus du hittat på


    Ja du påstår att det speglar befolkningens vilja. Det är just det de inte gör längre. Då det är partitopparna själva som sätter agendan. Folket bryr man sig inte om.

    Systemet har utvecklats till något helt annat än vad det var tänkt att vara. Eller man lan säga att det idag inte fungerar som det en gång i tiden gjorde. Då vi valde in våra politiker inte lät partierna bestämma vilka som ska fylla platserna.

    Förstår du hur har menar?
  • KlantS­murfen
    Sat 17 Aug 2019 05:31
    #14

    Jag skulle vara helt jävla inkompetent som politiker men till skillnad från vissa andra som också är helt inkompetenta är jag inte politiker.


    Stolt Farsa skrev 2019-07-22 20:30:29 följande:

    Det är mycket politikerförrakt nuförtiden. Man får verkligen säga att politiker inte är samhällets mest tacksammaste jobb. Därför undrar jag om du som är missnöjd skulle kunna göra ett bättre jobb när det exempelvis kommer ti?l att

    - Göra obekväma prioriteringar

    - Kompromissa med andra partier

    - Vara folklig och omtyckt

    - Förhandla fram bra avtal med EU

    - kunna ge vettiga svar på varför samhällsservicen inte fungerar som den borde.

    Skulle du det?


    Vi som skulle bli inkompetenta som hjärnkirurger kan ju alltid försöka bli hjärnkirurger och efter ett större antal "läkarmissar" gnälla över hjärnkirurgföraktet, gnälla på de som går till en annan hjärnkirurg och fråga de som klagar om de själva skulle bli bättre hjärnkirurger.

    Skulle du det?
  • KlantS­murfen
    Sat 17 Aug 2019 05:34
    #15
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-16 15:11:53 följande: #7
    Vem har lärt mig? Vad har de lätt mig?

    Att folk hatar sig själva?
    Ingen? Inget?


  • Tintin i Amerik­a
    Sat 17 Aug 2019 10:48
    #16
    KlantSmurfen skrev 2019-08-17 05:34:59 följande:
    Ingen? Inget?
    politikerna är folkvalda 
    folk hatar politikerna
    politikerna hatar oss
    vi hatar oss själva
  • Anonym (Radik­al och tydlig­)
    Sat 17 Aug 2019 13:25
    #17
    HSOF skrev 2019-08-16 11:33:30 följande:

    Självklart!

    De flesta av dagens politiker jobbar inte för folket utan för sin egna karriär. Som värdesätter högre makters politiska agenda före folkviljan och vad de egentligen själva står för.
    Korruptionen är väldigt utbredd i Sverige även om många människor vägra att tro på det. För något sådant kan ju inte hända här.!?

    Jag är nog inte ensam om att tycka att samhällskontraktet är brutet.


    Håller med, dessutom är det farligt att vara en kontroversiell sanningssägare och praktisera det politiskt. Det är aldrig lika farligt att dra högerut som vänsterut på skalan, eftersom kapitalistiska krafter skyddar sina egna intressen och värderingar. Vänsterliberala har ju därför ett farligare och svårare arbete vilket speglar sig i politiken.

    Jag skulle förmodligen bli en hatad och bespottad politiker eftersom jag dragit åt snaran rejält för de som gjort sig en förmögenhet på fiktiva pengar och tappat verklighetsförankringen. Jag hade på allvar velat utrota klyftor och försöka göra samhället mer humant och omfördelat kraftigt. Höjt straff, minskat konsumption, dragit ner på arbetstid, omfördelat pensioner, löner, uppvärderat nyttojobb och nedvärderat arbeten som inte gynnar samhället positivt. Skärpt straff på utsläpp, gjort kraftiga miljösatsningar, bestraffat miljöbrottslingar, infört dödsstraff utrotat ghetton, religionsutövning, i det allmänna, förändrat bostadspolitiken drastiskt, beskattat förmögna osv, storsatsat på integrering, assimilering. Satt åt extremisterna åt alla håll. Skapat ett fristående humant rödgrönt parti fritt från kommunismens destruktivitet, vilket verkligen behövs. Folk vill  ha ett nytt oberoende vänsterparti, inget som har rötter i diktaturer och ofrihet.

    Jag tror dock inte jag skulle gjort ett bättre jobb offentligt än våra rådande men jag skulle vara mer radikal och upplevas som modigare och bli de förmögnas största hot.
  • Anonym (Radik­al och tydlig­)
    Sat 17 Aug 2019 13:26
    #18
    HSOF skrev 2019-08-16 11:33:30 följande:

    Självklart!

    De flesta av dagens politiker jobbar inte för folket utan för sin egna karriär. Som värdesätter högre makters politiska agenda före folkviljan och vad de egentligen själva står för.
    Korruptionen är väldigt utbredd i Sverige även om många människor vägra att tro på det. För något sådant kan ju inte hända här.!?

    Jag är nog inte ensam om att tycka att samhällskontraktet är brutet.


    Håller med, dessutom är det farligt att vara en kontroversiell sanningssägare och praktisera det politiskt. Det är aldrig lika farligt att dra högerut som vänsterut på skalan, eftersom kapitalistiska krafter skyddar sina egna intressen och värderingar. Vänsterliberala har ju därför ett farligare och svårare arbete vilket speglar sig i politiken.

    Jag skulle förmodligen bli en hatad och bespottad politiker eftersom jag dragit åt snaran rejält för de som gjort sig en förmögenhet på fiktiva pengar och tappat verklighetsförankringen. Jag hade på allvar velat utrota klyftor och försöka göra samhället mer humant och omfördelat kraftigt. Höjt straff, minskat konsumption, dragit ner på arbetstid, omfördelat pensioner, löner, uppvärderat nyttojobb och nedvärderat arbeten som inte gynnar samhället positivt. Skärpt straff på utsläpp, gjort kraftiga miljösatsningar, bestraffat miljöbrottslingar, infört dödsstraff utrotat ghetton, religionsutövning, i det allmänna, förändrat bostadspolitiken drastiskt, beskattat förmögna osv, storsatsat på integrering, assimilering. Satt åt extremisterna åt alla håll. Skapat ett fristående humant rödgrönt parti fritt från kommunismens destruktivitet, vilket verkligen behövs. Folk vill  ha ett nytt oberoende vänsterparti, inget som har rötter i diktaturer och ofrihet.

    Jag tror dock inte jag skulle gjort ett bättre jobb offentligt än våra rådande men jag skulle vara mer radikal och upplevas som modigare och bli de förmögnas största hot.
Svar på tråden Skulle du bli en bättre politiker?