• Anonym (Ts)

    VARFÖR SOVER HAN INTE?

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

    Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

    Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

    Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

    Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

    Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

    Rutinerna är bra!

    Jag vet inte vad jag ska göra längre?

    Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

    Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

    Är de någon som har haft liknande problem??

    Hur länge ska de vara såhär?

    Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

    Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..

  • Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?
  • Anonym (.)

    Ge han mer mat på dagen och sluta amma på natten. Självklart är inte rutinerna bra för då skulle han inte vara sån.

  • Pope Joan II
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-23 11:20:32 följande:

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

    Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

    Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

    Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

    Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

    Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

    Rutinerna är bra!

    Jag vet inte vad jag ska göra längre?

    Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

    Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

    Är de någon som har haft liknande problem??

    Hur länge ska de vara såhär?

    Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

    Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..


    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

    Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

    Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
  • Anonym (XX)

    Har du testat tassmetoden? Fungerade perfekt för att få vår lilla att sova längre perioder.

  • Anonym (Ts)

    Era kommentarer kommer jag inte ens svara på. Så otroligt onödiga.. obv har ni inte haft ett överaktivt barn :)

  • Anonym (Ts)
    Anonym (XX) skrev 2019-07-23 11:28:43 följande:

    Har du testat tassmetoden? Fungerade perfekt för att få vår lilla att sova längre perioder.


    Har provat de men då skriker han o rivs.. Han får i princip panik när han märker att han ska sova eller är på väg att somna. :/
  • Anonym (Allvarligt?)
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:

    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

    Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

    Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 


    Så du menar på fullaste allvar att man aldrig ska få en enda minut för sig själv i och med att man blir förälder? Det är ju helt orimligt. Man slutar ju inte existera som egen individ bara för att man blir mamma!

    Vart sonen ska vara när hon duschar? Ett väldigt tacksamt tillfälle att få göra det på vore ju under tiden han SOV!

    Jag lider med dig TS. Jag har också en 1-åring men hon sover lyckligtvis väldigt bra. Enda tipset jag kan ge är att sluta amma på natten och ge mer mat på dagen. Ge rejält med välling innan han ska sova och endast vatten på natten om han vaknar. Stå på dig även om det kommer bli jobbiga nätter första tiden. Snart kommer han förstå att det inte blir nån mer amning nattetid och förhoppningsvis sova bättre.
  • cosinus

    Vakna 11-månaders är naturligtvis där man är. Däremot får ju de flesta föräldrar till 11-månadersbebisar möjlighet att gå på toa iaf några ggr per dygn när barnet sover. Likaså passar man såklart på att duscha då vilket blir omöjligt då man har en bebis med ditt sömnmönster.

    Hur långa nätter har han. Du skriver att han somnar 23 men när vaknar han? När sover han sin/sina halvtimmar på dagen. Hur många?

    Hur är hans humör när han är vaken?

  • Alexi

    Alla barn sover inte massor på dagen. Min dotter sov i 30-minuterspass hela första året dagtid. Först när hon började sova bara EN gång om dagen blev det ett långt pass.
    Det är ju bara för dig att acceptera att ha med bebisen i badrummet, på toa och vid duschen. Ta med en barnstol in i badrummet och ge lite leksaker är det förslag så bebisen ser dig.

    Sen, sluta vagga om det inte fungerar för dig. Nu är en bra tid att skapa en läggningsrutin på kvällen som fungerar för dig. Tex äta-pyjamas-tandborstning-läsa bok-gosa och lägga ner i spjälsäng. Sätta på sovmusik. Låt honom stöka i spjälsängen tills han somnar, det kan ta 1-2 timmar första kvällarna men är ju värt det på sikt. Du sitter lugnt bredvid, tyst och lugn. Tar upp och lugnar om han blir ledsen men lägger ner igen när han är lugn. Dvs du lär honom att somna själv i spjälsängen, visar att du finns där men gör inget mer.

  • Anonym (bibbi)

    Vilka tider sover han under ett dygn? När somnar han på kvällen? När vaknar han på morgonen? Hur många gånger sover han på dagen och hur länge?

    Tror att man måste vara lite extratuff som ensamståendevför att få till fungerande rutiner eftersom det är extra viktigt att det funkar. Kanske om du kunde be BVC om hjälp att få till fungerande rutiner. De är ju vana med småbarnsproblem och är oftast mammor själv.

    Tror också du ska ge mer mat på dagen och sluta med nattamningen. Tror också du behöver hitta ett sätt för benin att komma till ro och somna på egen hand. Annars riskerar du att dras med de här problemen under åratal.

  • Anonym (Idiot??)
    Anonym (.) skrev 2019-07-23 11:24:44 följande:

    Ge han mer mat på dagen och sluta amma på natten. Självklart är inte rutinerna bra för då skulle han inte vara sån.


    Vilken korkad okunnig kommentar. Finns barn med svåra sömnsvårigheter oavsett vad man gör. Han behöver kanske medicin för att kunna komma ner i varv. Hade du vetat det hade du inte varit så korkad.
Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?