• Tue 23 Jul 2019 21:45
    713 visningar
    17 svar
    -3
    17
    713

    Gammal efterbliven polare från gymnasiet

    Hej,

    När jag ser dumma människor som är riktigt efterblivna då de inte riktigt kan resonera utanför vad normen tycker o tänker så blir jag påmind om den här killen från gymnasiet jag inte längre pratar med.

    Saken är den att han är beyond retarded och inte efterbliven, om han var efterbliven så hade jag haft respekterat honom men det är något utöver det som gäller här.

    När man pratar med han så är han extremt rädd för att säga något fel och han bryr sig exakt om vad folk tycker o tänker och så fort man ska säga något så blir han rädd för att säga något pinsamt.

    Jag blir helt spyfärdig efter att ha snackat med han och ångrade att jag ens snackade med han för gamla tiders skull. Han har inga polare eller någon som han pratar med alls då han är rädd för att skaffa nya kontakter då han inte ens vet hur man gör samt han är rädd för att göra ngt fel framför dem.

    Han har typ sån röst också som är typ lite vek och som påminner om att han har utsätts för trauma eller något och han är extremt kortfattad med sina svar.

  • Svar på tråden Gammal efterbliven polare från gymnasiet
  • Tue 23 Jul 2019 21:46
    #1

    Till min fråga, vad har denna typ av människa för problem? Vad skulle ni säga för diagnos om man kunde ge honom en men klart så har han överstigit vad man bör göra för att få en doagnosy

  • Barbro­45
    Tue 23 Jul 2019 22:55
    #2
    +5

    Någon diagnos är det knappast. Påminner mig om en person som blev nedtystad, hånad och föraktad för allt han gjorde, allt han sa när han var barn och det av sina, utifrån sett perfekta föräldrar.

    Det är en kusin till mig, han blir aldrig hel som människa.

  • Tue 23 Jul 2019 23:09
    #3
    +3
    Naturalj skrev 2019-07-23 21:46:40 följande:

    Till min fråga, vad har denna typ av människa för problem? Vad skulle ni säga för diagnos om man kunde ge honom en men klart så har han överstigit vad man bör göra för att få en doagnosy


    Det är väl du som har problem om du blir spyfärdig av att prata med vissa människor.
  • Wed 24 Jul 2019 07:07
    #4
    +2
    Thyr skrev 2019-07-23 23:09:52 följande:
    Det är väl du som har problem om du blir spyfärdig av att prata med vissa människor.
    Precis vad jag tycker också! Det är TS som är efterbliven.
  • Wed 24 Jul 2019 07:37
    #5
    -1
    Barbro45 skrev 2019-07-23 22:55:38 följande:

    Någon diagnos är det knappast. Påminner mig om en person som blev nedtystad, hånad och föraktad för allt han gjorde, allt han sa när han var barn och det av sina, utifrån sett perfekta föräldrar.

    Det är en kusin till mig, han blir aldrig hel som människa.


    Han är skit trög alltså
  • Wed 24 Jul 2019 07:40
    #6
    Naturalj skrev 2019-07-24 07:37:54 följande:
    Han är skit trög alltså
    Vet du, det är faktiskt du också, som inte har vett nog att vara medmänniska.
  • Barbro­45
    Wed 24 Jul 2019 08:13
    #7

    Ja och nej, med de ytterligt fåtal som han känner sig någorlunda trygg (sin yngre syster och farmor) med kan han efter en bra stund visa att han har både insikter och åsikter av olika slag. Men för det allra mesta verkar det som om han har ett intellektuell funktionshinder.


    Naturalj skrev 2019-07-24 07:37:54 följande:

    Han är skit trög alltså


  • Wed 24 Jul 2019 08:35
    #8
    Långbenopluto skrev 2019-07-24 07:40:00 följande:

    Vet du, det är faktiskt du också, som inte har vett nog att vara medmänniska.


    Smarter du då du förnekar verkligen
  • Wed 24 Jul 2019 09:05
    #9

    Det går knappt att förstå vad du skriver så om jag var du hade jag varit betydligt försiktigare med att kalla andra personer korkade.

    För övrigt är det omöjligt att sätta en diagnos över internet även om han har en.

  • Wed 24 Jul 2019 12:29
    #11

    Inget av de beteendena du beskriver att din vän har tyder på att han skulle vara svagbegåvad. Du beskriver en osäker person som inte vågar säga vad han tycker, det har inget med intelligens att göra.

    Du verkar däremot som en rätt otrevlig typ som dömer honom för hans osäkerhet.

  • hoolab­andool­a88
    Wed 24 Jul 2019 12:35
    #13

    Alltså snälla... Killen har uppenbarligen dålig självkänsla vilket snarare kan tyda på att han blivit väldigt utsatt tidigare i livet. Han kanske varit mobbad? Han kanske haft rentav elaka föräldrar? Eller så kan han ju blivit utnyttjad sexuellt som barn? Blir man utsatt för sånt blir man naturligtvis väldigt orolig och rädd för andra människor. Varför är det efterblivet att han har dålig självkänsla? Det är ju synd om stackarn!

  • Wed 24 Jul 2019 14:43
    #14
    hoolabandoola88 skrev 2019-07-24 12:35:58 följande:

    Alltså snälla... Killen har uppenbarligen dålig självkänsla vilket snarare kan tyda på att han blivit väldigt utsatt tidigare i livet. Han kanske varit mobbad? Han kanske haft rentav elaka föräldrar? Eller så kan han ju blivit utnyttjad sexuellt som barn? Blir man utsatt för sånt blir man naturligtvis väldigt orolig och rädd för andra människor. Varför är det efterblivet att han har dålig självkänsla? Det är ju synd om stackarn!


    Vad jag menar är att han inte vaknar upp och står upp för sig själv. Han är vuxen trotts allt.
  • Wed 24 Jul 2019 15:33
    #15
    Naturalj skrev 2019-07-23 21:46:40 följande:

    Till min fråga, vad har denna typ av människa för problem? Vad skulle ni säga för diagnos om man kunde ge honom en men klart så har han överstigit vad man bör göra för att få en doagnosy


    Hans problem är individer som du, vad det blir för diagnos vet jag inte. Men jag tror att jag också har den.
  • Wed 24 Jul 2019 21:56
    #16

    Vet inte vad jag ska säga om din kompis förutom att jag tycker synd om honom för att han var tvungen att snacka med dig. 

    Du verkar som en extremt osympatisk och otrevlig människa. Vad har du själv för diagnos? Eller är du bara elak?

  • Wed 24 Jul 2019 22:16
    #16

    @TS: Kan bara hålla med andra i tråden om att personen du beskriver nog mest är en person med dålig självkänsla som haft det svårt i livet och därför har ett osäkert sätt. Jag tycker du borde försöka ha förståelse för honom och behandla honom därefter dvs med vänlighet och respekt.

  • Wed 24 Jul 2019 22:31
    #17

    Hur kom det sig att du tyckte om honom om han var så? Eller det enda du inte tycker om är att ni inte gick vidare? När tog du studenten förresten? :D

Svar på tråden Gammal efterbliven polare från gymnasiet