• Anonym (Orolig anhörig)

    Missbrukare har bluffat till sig en adhd diagnos

    Ja, som rubriken lyder.

    Han mådde jättebra, hade varit ren en längre period, hade jobb och boende och hade träffat en ny kvinna med barn. Sedan väljer han att bluffa till sig en adhd diagnos för att få lagligt amfetamin och nu har han förlorat jobb, boende och snart sin nya flickvän.

    Finns det något jag kan göra? Han kan inte använda adhd medicin för då går han utför direkt. Vi orkar inte oroa oss över att polisen ska komma och ringa på och säga att han dött av en överdos. Detta tär på oss något otroligt... 

  • Svar på tråden Missbrukare har bluffat till sig en adhd diagnos
  • Anonym (A)
    Anonym (kkkl) skrev 2019-07-25 10:42:30 följande:
    Ni kan inte göra nånting, det är hans liv.
    Ja, så är det
  • klyban

    För mig det är rätt svårt och göra överdoser med amfetamin och dess derivat.
    Så om det bara konsumeras dessa, så lär inget samtal komma pga överdos och död pga av en sådan.
    Detta är ett stort svart hål att ge sig på, det kan göra så du fastnar i ett medberoende i dina försök att hjälpa.
    Så lär dig vad medberoende är och fungerar, och sen vägrar du detta, annars kommer du sugas ned i ett svart hål.

    Men vill inte anhörig sluta eller ens antyda det är nått personen vill, så är det en extrem uppförsbacke.
    Vad får dig tro han lurat till sig en ADHD diagnos?
    Hur vet du nått sånt med säkerhet?
    Undrar då folk är duktiga på dölja psykosohälsa, och de med psykisk ohälsa är mycket troligare att börja med droger än de "normala".


     


    Men det man ALLTID börjar med, det är ett förutsättningslöst samtal, där man tar reda på vad som är vad.
    Och helt UTAN PEKPINNAR, ifrågasättande eller annat som är till för ändra nått i aktuell situation.
    Då syftet med detta samtal är att förstå hur personen resonerar och agerar i sitt problem.


    Och efter detta samtal om man gjort det väl, så vet man vad problemen är mer.
    Även längre fram finns det gott om tid att slänga pekpinnar på h*n, ifrågasätta eller vad nu det är man funderat på.
    Så se inte ett förutsättningslöst samtal som ett förlorat tillfälle, utan det är mer tvärtom.
    Det är ett sätt och samla in information som kan vara ovärderlig att lösa problemet.
    Och hota och åtgärder mot denna person som tar droger, den försvinner inte för man har ett förutsättningslöst samtal, för det verkar en del inbilla sig av någon satans konstig anledning.

    Och som jag brukar säga, tycker man inte om personen ens så mycket att man kan ta ett förutsättningslöst samtal, så ska man fundera på om man ens är intresserad att hjälpa från början.(på riktigt alltså)
    Och det kan vara en bättre idé att ta ett steg tillbaka, än kanske förvärra situationen.


    Men detta får man känna av på vägen, då det INTE finns någon mall till lösa såna här saker.
    Alla är olika, ALLA droger är olika, men först måste man sitta där och föra en dialog och förstå problemet.
    Det gör man inte genom ifrågasätta, pekpinnar och hota, utan det gör man genom lyssna och utan reservationer.

    Detta samtal är svårt, och många förivrar sig och slutar med att ta reda på saker, och börjar ge sig på ett problem de aldrig kommer förstå från början, då de vägrar lyssna.
    Och återfall är nästan ALLTID en del i detta, så bli inte överdrivet besviken, det är sker nästintill alltid.


     


    Det kan även vara så efter ett förutsättningslöst samtal, att man inser problemet är för svårt och stort för någon av er att lösa detta någonsin.
    Men då vet man och tar rätt åtgärd för fortsättningen, dock nått som är svårt och veta utan ett förutsättningslöst samtal.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Orolig anhörig)
    klyban skrev 2019-07-25 10:51:54 följande:

    För mig det är rätt svårt och göra överdoser med amfetamin och dess derivat.
    Så om det bara konsumeras dessa, så lär inget samtal komma pga överdos och död pga av en sådan.
    Detta är ett stort svart hål att ge sig på, det kan göra så du fastnar i ett medberoende i dina försök att hjälpa.
    Så lär dig vad medberoende är och fungerar, och sen vägrar du detta, annars kommer du sugas ned i ett svart hål.

    Men vill inte anhörig sluta eller ens antyda det är nått personen vill, så är det en extrem uppförsbacke.
    Vad får dig tro han lurat till sig en ADHD diagnos?
    Hur vet du nått sånt med säkerhet?
    Undrar då folk är duktiga på dölja psykosohälsa, och de med psykisk ohälsa är mycket troligare att börja med droger än de "normala".


     


    Men det man ALLTID börjar med, det är ett förutsättningslöst samtal, där man tar reda på vad som är vad.
    Och helt UTAN PEKPINNAR, ifrågasättande eller annat som är till för ändra nått i aktuell situation.
    Då syftet med detta samtal är att förstå hur personen resonerar och agerar i sitt problem.


    Och efter detta samtal om man gjort det väl, så vet man vad problemen är mer.
    Även längre fram finns det gott om tid att slänga pekpinnar på h*n, ifrågasätta eller vad nu det är man funderat på.
    Så se inte ett förutsättningslöst samtal som ett förlorat tillfälle, utan det är mer tvärtom.
    Det är ett sätt och samla in information som kan vara ovärderlig att lösa problemet.
    Och hota och åtgärder mot denna person som tar droger, den försvinner inte för man har ett förutsättningslöst samtal, för det verkar en del inbilla sig av någon satans konstig anledning.

    Och som jag brukar säga, tycker man inte om personen ens så mycket att man kan ta ett förutsättningslöst samtal, så ska man fundera på om man ens är intresserad att hjälpa från början.(på riktigt alltså)
    Och det kan vara en bättre idé att ta ett steg tillbaka, än kanske förvärra situationen.


    Men detta får man känna av på vägen, då det INTE finns någon mall till lösa såna här saker.
    Alla är olika, ALLA droger är olika, men först måste man sitta där och föra en dialog och förstå problemet.
    Det gör man inte genom ifrågasätta, pekpinnar och hota, utan det gör man genom lyssna och utan reservationer.

    Detta samtal är svårt, och många förivrar sig och slutar med att ta reda på saker, och börjar ge sig på ett problem de aldrig kommer förstå från början, då de vägrar lyssna.
    Och återfall är nästan ALLTID en del i detta, så bli inte överdrivet besviken, det är sker nästintill alltid.


     


    Det kan även vara så efter ett förutsättningslöst samtal, att man inser problemet är för svårt och stort för någon av er att lösa detta någonsin.
    Men då vet man och tar rätt åtgärd för fortsättningen, dock nått som är svårt och veta utan ett förutsättningslöst samtal.


    Tack för ett utförligt svar.

    Jag vet att han inte har adhd för jag är gift med hans far. Han hade inga som helst adhd symptom under uppväxten. Han blev däremot utsatt för ett massivt och långvarigt trauma under uppväxten så vi tror mer på ptsd. 

    Problemet är inte så mycket läkemedlen från apoteket utan att han så fort han fick dem så började han bli som en soptunna för alla andra droger du kan tänka dig.

    Vi bryr oss väldigt mycket om honom men vi kan inte hjälpa honom mer. Vi har egna barn nu. Jag önskade bara han aldrig lyckats lura till sig en diagnos för allt kring honom fungerade bra och han verkade lycklig innan han fick de där medicinerna. Nu kommer han om igen att flacka omkring på gatorna och misshandlas, snatta, droga och allt annat han pysslar med
  • Anonym (edst)

    Men får han fortfarande adhd-medicin utskrivet? Då borde han gå på kontroller för det.

  • klyban
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2019-07-25 13:58:13 följande:
    Tack för ett utförligt svar.

    Jag vet att han inte har adhd för jag är gift med hans far. Han hade inga som helst adhd symptom under uppväxten. Han blev däremot utsatt för ett massivt och långvarigt trauma under uppväxten så vi tror mer på ptsd. 

    Problemet är inte så mycket läkemedlen från apoteket utan att han så fort han fick dem så började han bli som en soptunna för alla andra droger du kan tänka dig.

    Vi bryr oss väldigt mycket om honom men vi kan inte hjälpa honom mer. Vi har egna barn nu. Jag önskade bara han aldrig lyckats lura till sig en diagnos för allt kring honom fungerade bra och han verkade lycklig innan han fick de där medicinerna. Nu kommer han om igen att flacka omkring på gatorna och misshandlas, snatta, droga och allt annat han pysslar med smile4.gif

    Tyvärr finns det inte super effektiva behandlingar mot PTSD i Sverige.


    Men USA har testat en del, där man går på behandling var 6:e månad och tre ggr.(har jag för mig)
    Och de flesta blir helt botade ifrån sin PTSD.(vilken och hur är inget jag berättar här, inte heller är jag säker på man klarar av detta som lekman i hemmet utan läst upp sig extremt mycket).

    För lyckas med få bort drogerna, så måste man lösa denna PTSD.

    Jag är inte så säker på att ADHD-meds fixa detta, men väl vara droppen som fick bägaren att rinna över.
    Han måste haft en klar konsumtion före denna punkt.

    Spring inte ned i hålet medberoende, för det är inget roligt ställe att hamna.
    Vilket betyder att du ALDRIG ursäktar honom, aldrig skyddar eller på annats sätt hjälper honom genom vara tyst.
    Det i sig betyder inte att du vart enda gång du/ni pratar om denna person berättar för allt och alla att han är missbrukare och tar droger.
    Utan det gör man bara om det kommer på tapeter så att säga.

    Mitt förslag är att försöka ett sådant förutsättningslöst samtal, men de är svåra då personlig önskan om att han ska sluta är stor, och är extremt lätt och göra små kommentarer som gör allt fel.
    Lyssna förutsättningslöst är INTE att acceptera nått, utan ENBART för förstå hela situationen.
    Och med den kan man vara till större nytta som närstående, men det är inte ett enkelt samtal.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Xy)

    Du behöver inte göra något, han kommer bli drogtestad och sen får han ingen mer medicin utskriven.

  • klyban
    Anonym (Xy) skrev 2019-07-26 12:03:09 följande:
    Du behöver inte göra något, han kommer bli drogtestad och sen får han ingen mer medicin utskriven.

    Dock kommer det aldrig ändra problematiken som redan uppstått, att han inte får ADHD mediciner utskrivna, det betyder bara mer och dyrare mediciner/droger han kommer missbrukar och ökande problem.
    Vilket vi nog ska undvika om man vill denna peson väl.

    Han måste få sin PTSD kollad på och fixad, det är det som har störst chans att ordna allt det andra.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Orolig anhörig)
    klyban skrev 2019-07-26 12:08:16 följande:

    Dock kommer det aldrig ändra problematiken som redan uppstått, att han inte får ADHD mediciner utskrivna, det betyder bara mer och dyrare mediciner/droger han kommer missbrukar och ökande problem.
    Vilket vi nog ska undvika om man vill denna peson väl.

    Han måste få sin PTSD kollad på och fixad, det är det som har störst chans att ordna allt det andra.


    Ja men hur? För det första så samarbetar han inget vidare. För det andra så ligger det inte inom våran budget att skicka honom på behandling i USA. 
  • JodiBabe
    klyban skrev 2019-07-25 10:51:54 följande:

    För mig det är rätt svårt och göra överdoser med amfetamin och dess derivat.
    Så om det bara konsumeras dessa, så lär inget samtal komma pga överdos och död pga av en sådan.
    Detta är ett stort svart hål att ge sig på, det kan göra så du fastnar i ett medberoende i dina försök att hjälpa.
    Så lär dig vad medberoende är och fungerar, och sen vägrar du detta, annars kommer du sugas ned i ett svart hål.

    Men vill inte anhörig sluta eller ens antyda det är nått personen vill, så är det en extrem uppförsbacke.
    Vad får dig tro han lurat till sig en ADHD diagnos?
    Hur vet du nått sånt med säkerhet?
    Undrar då folk är duktiga på dölja psykosohälsa, och de med psykisk ohälsa är mycket troligare att börja med droger än de "normala".


     


    Men det man ALLTID börjar med, det är ett förutsättningslöst samtal, där man tar reda på vad som är vad.
    Och helt UTAN PEKPINNAR, ifrågasättande eller annat som är till för ändra nått i aktuell situation.
    Då syftet med detta samtal är att förstå hur personen resonerar och agerar i sitt problem.


    Och efter detta samtal om man gjort det väl, så vet man vad problemen är mer.
    Även längre fram finns det gott om tid att slänga pekpinnar på h*n, ifrågasätta eller vad nu det är man funderat på.
    Så se inte ett förutsättningslöst samtal som ett förlorat tillfälle, utan det är mer tvärtom.
    Det är ett sätt och samla in information som kan vara ovärderlig att lösa problemet.
    Och hota och åtgärder mot denna person som tar droger, den försvinner inte för man har ett förutsättningslöst samtal, för det verkar en del inbilla sig av någon satans konstig anledning.

    Och som jag brukar säga, tycker man inte om personen ens så mycket att man kan ta ett förutsättningslöst samtal, så ska man fundera på om man ens är intresserad att hjälpa från början.(på riktigt alltså)
    Och det kan vara en bättre idé att ta ett steg tillbaka, än kanske förvärra situationen.


    Men detta får man känna av på vägen, då det INTE finns någon mall till lösa såna här saker.
    Alla är olika, ALLA droger är olika, men först måste man sitta där och föra en dialog och förstå problemet.
    Det gör man inte genom ifrågasätta, pekpinnar och hota, utan det gör man genom lyssna och utan reservationer.

    Detta samtal är svårt, och många förivrar sig och slutar med att ta reda på saker, och börjar ge sig på ett problem de aldrig kommer förstå från början, då de vägrar lyssna.
    Och återfall är nästan ALLTID en del i detta, så bli inte överdrivet besviken, det är sker nästintill alltid.


     


    Det kan även vara så efter ett förutsättningslöst samtal, att man inser problemet är för svårt och stort för någon av er att lösa detta någonsin.
    Men då vet man och tar rätt åtgärd för fortsättningen, dock nått som är svårt och veta utan ett förutsättningslöst samtal.


  • Anonym (al-anon)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2019-07-26 21:15:47 följande:
    Ja men hur? För det första så samarbetar han inget vidare. För det andra så ligger det inte inom våran budget att skicka honom på behandling i USA. 
    kanske al-anon?
    ni behöver yttre hjälp. Som klyban skriver är det svårt att ha tillgång till dessa verktyg själv.

    ni behöver stöttning i detta från utomstående proffs. då kan ni lättare möta pojken. 

    tror som klykan, att förutsättningslöst samtal är mycket bra.men då måste NI vara redo för att ge ett sånt och ni behöver nog stöttning för detta.

    eller Anhöriga mot droger?
  • klyban
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2019-07-26 21:15:47 följande:
    Ja men hur? För det första så samarbetar han inget vidare. För det andra så ligger det inte inom våran budget att skicka honom på behandling i USA. 

    Ja, det är den svåra frågan, det skulle även skett första gången ni fick denna vetenskap och ta detta samtal.
    Inget som säger det kommer lyckas ändå då det är ett förutsättningslöst samtal, men man kan fått reda på saker som är till nytta längre fram.

    Förstår ni inte har budget för nått sånt, då det är säkerligen dyrt.
    Jag kan inte heller förklara hur det går till här, främst pga jag är lekman och detta är inget att leka med, plus FL har regler.
    Och jag är inte säker dessa förstår sig på en medicinsk behandling i USA.
    Har andra förslag också, men dessa är garanterat inte nått för FL.

    Men det är svårt och nå någon som inte vill bli nådd.
    Ger du dig ned i detta svarta hål, se till att du vägrar medberoende, för det kommer vara skadligt för dig om du blir.


    hur många meter var det?
  • AndreaBD

    ADHD-medicinen kommer ju inte att räcka långt om han missbrukar. Det är väldigt noga att man bara får dem låga doserna och mängderna som man ska ha då. Det är peanuts för en missbrukare. 

  • Anonym (Orolig anhörig)
    JodiBabe skrev 2019-07-26 21:56:32 följande:
    Det VAR ett bra svar men vi har tyvärr redan provat det flera gånger utan resultat.
    Anonym (Xy) skrev 2019-07-26 12:03:09 följande:

    Du behöver inte göra något, han kommer bli drogtestad och sen får han ingen mer medicin utskriven.


    Ja det kommer de förvisso att göra men de verkar inte vara vidare snabba med det. Han är dessutom väldigt bra på att verka opåverkad och artikulerad i början innan han gått ned sig för långt igen. När de till slut kommer att förstå vart skåpet ligger så kommer han vara långt gången och ha betydligt svårare och längre väg tillbaka igen. 

    Jag blir så ledsen. Han var ju nästan där. Hade kanske 5-10% kvar för att lyckas hålla sig kvar i ett nytt rent liv. Med jobb, boende, ny flickvän, han hade börjat få träffa sitt barn som han inte fått träffa tidigare av mamman pga sitt missbruk. Hade han bara hängt kvar och fortsatt i samma stil så hade han själv tjänat tillräckligt för att bekosta ptsd-behandling. Nu har han förstört det med...

    Vi kan inte göra detta längre. Stjäla så mycket tid från våra tre små barn för att lägga på att hjälpa honom längre. Vi har nog inget annat val än att släppa honom i dagens läge. Vi måste se till våra små barn och ge dem den tid och uppmärksamhet de behöver nu. Jag hade bara hoppats någon visste något sätt för det gör så ont och känns så hemskt att bara släppa honom. :'(
  • Anonym (Orolig anhörig)
    AndreaBD skrev 2019-07-27 11:29:29 följande:

    ADHD-medicinen kommer ju inte att räcka långt om han missbrukar. Det är väldigt noga att man bara får dem låga doserna och mängderna som man ska ha då. Det är peanuts för en missbrukare. 


    Precis! Han har redan börjat gå över till annat. Det är just det som är problemet. Det ger honom suget igen så att säga.
Svar på tråden Missbrukare har bluffat till sig en adhd diagnos