• Anonym (undra)

avbruten semester ersättning?

Hej!

Förra veckan gick jag på semester. Idag blev jag inbeordrad att jobba och  fick avbryta min semester. 

Jag jobbar 100%  i vanliga fall. Chefen sa att när man blir in ringd såhär så får man  tillbaka en extra semesterdag plus nått dom kallar för sommarpåslag. 
    och det ska tydligen vara bra betalt hon kunde dock inte säga riktigt hur mycket det handlade om. är det någon här som  vet vad sommarpåslaget är?  eller som har fått avbryta sin semester och  kan berätta hur mycket de fick  i pengar då.

MVH 

• Svar på tråden avbruten semester ersättning?
  • Tiina87

Du ska begära betalt för alla extra kostander som det medför dig att avbryta din semester. Samt att du ska ha kval övertid.

• Anonym (wozzy)

Beror helt på avtal, vi får inte nått.

• riboflavin

Jag har fått samma ersättning som vid övertid 2, i mitt fall ca 400 kr/timme, plus omkostnader. Någon extra semesterdag kan jag dock inte minnas att jag fick. Tjänsteman.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (My)

Beror ju alldeles på vad du har för avtal och vad som förhandlats fram och vilken bransch så jättesvårt att svara på vad just du får. hos oss får vi dels tillbaka semesterdagen. Sen får vi normal lön plus 4000kr i fast ersättning per arbetat pass. Säljer vi en hel semestervecka. Dvs att jag tar ut den semesterveckan efter sista augusti får jag ord lön plus 15 tusen för besväret.

• Anonym (Löneadmin)

Det beror på vad som står i ditt kollektivavtal samt vad som är praxis på företaget där du jobbar.

Är du på arbetet ska inte en semesterdag dras utan den ska nyttjas vid senare tillfälle.

• Tiina87
    Anonym (My) skrev 2019-07-25 20:39:54 följande:

Beror ju alldeles på vad du har för avtal och vad som förhandlats fram och vilken bransch så jättesvårt att svara på vad just du får. hos oss får vi dels tillbaka semesterdagen. Sen får vi normal lön plus 4000kr i fast ersättning per arbetat pass. Säljer vi en hel semestervecka. Dvs att jag tar ut den semesterveckan efter sista augusti får jag ord lön plus 15 tusen för besväret.

15 000kr för en veckas semester där det mesta går bort i skatt är inte bra. Hade aldrig gått med på det.
  • asdfgh
    Tiina87 skrev 2019-07-25 20:53:34 följande:
    15 000kr för en veckas semester där det mesta går bort i skatt är inte bra. Hade aldrig gått med på det.
    15 000 för att  ta semester på hösten istället för på sommaren tycker jag inte låter så illa om man inte har barn. På mitt jobb är det flera som frivilligt tar semester i typ oktober/november och därmed jobbar hela sommaren (vi pratar om folk som inte gillar värme men däremot att resa). 60 000 för något som du gör frivilligt? Det blir en rätt bra resa
  • Anonym (My)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 20:53:34 följande:

Ja vi alla är olika. Ja jag har nappat på erbjudandet eftersom jag ändå bara skulle ta två veckor för att spara 2 veckor till i vinter när vi åker bort 2.5 månad. Sen är ju allt relativ. Jag tog erbjudandet vilket innebär att på måndag jobbar jag 8-22 och på tisdagen 15-08 så är alltså ledig ons-sändag den veckan och får då 15 tusen för det så har större delen av veckan ledig ändå.
  • Tiina87
    asdfgh skrev 2019-07-25 21:00:09 följande:

15 000 för att  ta semester på hösten istället för på sommaren tycker jag inte låter så illa om man inte har barn. På mitt jobb är det flera som frivilligt tar semester i typ oktober/november och därmed jobbar hela sommaren (vi pratar om folk som inte gillar värme men däremot att resa). 60 000 för något som du gör frivilligt? Det blir en rätt bra resa

Är alltid en vecka på hösten oavsett. Hade aldrig sålt min semester så billigt.

60 000kr och skatt på det blir mindre ön vad jag har normalt. Men alla gör ju som de vill.
  • BurningDiamond

Jag hade hoppat och skuttat om jag fick 15000 per vecka semester som jag inte tar om sommaren. De senaste 20 åren har jag tagit 5 v semester på sommaren, totalt. Hade jag kunnat casha in det hade jag fått dryga 1,4 mille innan skatt.

• Anonym (Löneadmin)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 21:03:03 följande:

Är alltid en vecka på hösten oavsett. Hade aldrig sålt min semester så billigt.

60 000kr och skatt på det blir mindre ön vad jag har normalt. Men alla gör ju som de vill.

Fast normalt är att man får extrapengarna som ett tillägg utöver sin vanliga månadslön. Inte istället för sin månadslön.
  • Tiina87
    Anonym (Löneadmin) skrev 2019-07-25 22:49:12 följande:

Fast normalt är att man får extrapengarna som ett tillägg utöver sin vanliga månadslön. Inte istället för sin månadslön.

Ja, har aldrig påstått något annat. Dessutom dras det vanligen 50% skatt vilket innebär att det inte blir mycket igjen efter skatt.
  • Anonym (Ellen)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 22:57:42 följande:
    Ja, har aldrig påstått något annat. Dessutom dras det vanligen 50% skatt vilket innebär att det inte blir mycket igjen efter skatt.
    Inom det avtal jag arbetar dras det inte 50% skatt. Retroaktiv lön drar man engångsskatt på och beroende på vad personen har för inkomst normalt sett kan den engångsskatten dra iväg procentuellt.
    Men annars lägger man lönetillägget att gå mot tabell.
    Så om månadslönen för den personen just den månaden hamnar på 45' istället för 30' går tabellen in och läser på 45'.
    Det innebär inga 50%. Snarare kring 35-36% kanske om du hör till tex. tabell 33 som är ganska normalt skattetryck.
    Sen kan jag lägga till att även om man upplever just den månaden att mycket går i skatt. Så ökar ju detta på ens totala årsinkomst vilket tex ökar ens pensionsinbetalningar (om man inte redan är över "taket").

Svar på tråden avbruten semester ersättning?