Anonym (Ts) skrev 2019-07-26 10:38:45 följande:
Varför får alltid svartsjuka så mycket skit? När man läser trådar här om folk som är svartsjuka får de ofta svar som "du borde inte ha någon partner om du inte kan lita på honom".
Men grejen är ju att så många är otrogna så tvärtom är det konstigt att inte alla är svartsjuka och om då borde ingen ha nån partner då.
Googlade just och en fjärdedel av alla svenskar är otrogna och i nån artikel var det ändå upp till en tredjedel. Men tycker nästan det låter lågt räknat. Nästan alla jag känner har varit otrogna.
Hur kan man lita på någon endaste människa? Tycker det är lustigt när folk säger "jo men jag vet att han inte har gjort nåt för han sa att han inte gjort det". Hehe. Ibland är vissa så godtrogna. Tror att vi lever i nån sorts "innan upptäckten av ljug" epok".
Och nej, jag är inte bitter för att jag just fått reda på att min partner varit otrogen. Vi har just börjat ses så han har nog inte hunnit det ännu. Men det är väl bara en tidsfråga. Men alla mina pojkvänner förut har varit otrogna och jag har varit otrogen mot dem.
Har en vän som ändå landat i en skön attityd. Han tänker att alla är otrogna svin som ljuger om allt men ändå kommit till nån sorts acceptans av det. Typ "folk är så" och så bara lyckades han sluta vara svartsjuk över det för det är inget som förändras bara för att man är svartsjuk. Antingen är alla otrogna och man är svartsjuk och mår dåligt över det eller så är alla otrogna och man är inte svartsjuk och mår bra. Skulle också vilja kunna känna så.
Håller med dig, alla som är svartsjuka får så himla mycket skit. Det är fan skitjobbigt att vara svartsjuk. Jag har jättesvårt med tillit, jag har själv blivit bränd några gånger. Så jag tänker typ såhär "skyldig tills motsatsen bevisas". Tillit är
ingenting som bara finns där, den måste byggas upp. Och med tiden kan jag lita mer och mer på personen. Och med detta menar jag inte att jag är sur, snokar i telefonen eller beter mig allmänt misstänksam. Absolut inte. Men jag känner bara inte tillit. Ifrågasätter om det är något jag tycker känns märkligt osv.
Känns så hemskt att så många får skit och fula kommentarer bara för att man vågar stå för att man är svartsjuk. Det känns inte alls rättvist att få kommentaren "aaa men då kanske du ska vara singel då". Det handlar inte om det. Det handlar om att hitta en annan människa som har förståelse och kan acceptera att man är den man är. Det krävs ju att två personer samarbetar för att få ett fungerande förhållande. Det går inte att en är svartsjuk och den andra har noll förståelse och är totalt ovillig att ändra beteenden. Det är väl enkelt - gör inte saker som föder din partners svartsjuka.
Jag har aldrig varit otrogen själv. När jag väl är i ett förhållande är det bara den personen som gäller. Jag orkar inte hålla på. Om jag inte känner att förhållandet funkar gör jag slut istället.
Sen är ju frågan om vart gränsen för otrohet går och det är ju väääldigt individuellt har jag förstått. Gränsen för mig går när min partner gör något som han inte skulle vilja att jag fick reda på. Smsa med en tjej och vilja dölja det för mig = shady. Vara inne och titta på en lättklädd bruds instagram och försöka dölja det för mig = shady. Allt han gör som han inte kan stå för = shady. Så är det bara.
Har inte haft många pojkvänner, har bara haft långa förhållanden. Men har blivit bränd i alla relationer, olika grader såklart.
När jag träffade min fästman var jag 100% ärlig med honom. Jag berättade vad jag varit med om tidigare och att det format mig till att tänka på ett visst sätt. Jag sa att jag har otroligt svårt att lita på folk och att otrohet/lögner = du är rökt. Sen var det upp till honom - kan han leva med det eller inte? Det kunde han. Men han hade ju lika gärna kunnat tänkt "Åhfan, vilken dryg tjej, det pallar jag inte".
Litar jag på honom idag? Ja, men inte till 100%. Tyvärr. Jag kan inte. Jag tror såklart inte att han faktiskt skulle såra mig för jag har aldrig blivit så bra behandlad och respekterad. Men finns risken att han faktiskt kommer att göra någonting shady? Absolut. Jag kan inte säga med 100% säkerhet att han ALDRIG kommer att göra något. Det kan ingen.
Sen tror jag helt ärligt att han inte kommer att vara fysiskt otrogen med någon. Men finns möjligheten att någon brud får upp ögonen för honom och han låter flirtandet ske lite oskyldigt utan att det blir fysiskt? Ja, det är klart att det kan hända. Det kan jag liksom inte utesluta. Sen är detta ingenting som har en negativ påverkan på våran relation. Vi har det jättebra.