• Ayni

    Vill skiljas, någon som kan hjälpa?

    Hej fin folk!

    Det är så att har funderat på att skilja mig nu qanska länge men varit feg och tänkt på barnet. Men känner nu att barnet kommer på ännu dåligare av att se oss bråka hela tiden. Han hjälper inte till hemma med något. Är så självvisk tänker bara på sig i första hand. Självklart får man tänka på sig själv med. Men familjen barnet kommer först.

    Min fråga är då, är det någon som skiljt sig på egen hand? Tittar över på nätet på skiljmässa sidorna och undrar om ni använt er av dessa sidor. Kan man lita på de? Och hur gick skilsmässan? Hur gjorde ni?

    Tackar på förhand!


    Anonym
  • Svar på tråden Vill skiljas, någon som kan hjälpa?
  • lövet2

    https://skilsmässa.se/juridik/hur-skiljer-man-sig

    Jag läste i genom där, och så beställde jag personbevis och blankett för att ansöka om skilsmässa. Fyllde i och skrev på, och sedan skickade jag in papperen. Vi hade två minderåriga barn, så det blev en betänketid på 6 månader.

  • Ayni

    Aha så du gjorde allt via nätet. De begär inget träff eller så? Hur bodde ni under betänketiden? Det här är så svårt

  • Ayni

    Anledningen till att jag frågar är att han ska inte bo kvar i Sverige utan flytta till ett annat land och barnet kommer bo med mig. Så tänker vi

  • Kjell2
    Ayni skrev 2019-07-28 14:49:39 följande:

    Anledningen till att jag frågar är att han ska inte bo kvar i Sverige utan flytta till ett annat land och barnet kommer bo med mig. Så tänker vi


    Boka en tid med familjerätten och fixa ett fastställt umgänges och boendeavtal.
  • lövet2
    Ayni skrev 2019-07-28 14:48:08 följande:
    Aha så du gjorde allt via nätet. De begär inget träff eller så? Hur bodde ni under betänketiden? Det här är så svårt
    Jag skickade in ansökan till tingsrätten. Sedan bokade jag en tid hos kommunens familjerådgivare, för jag tänkte att det skulle bli lättare för oss att komma överens om vi hade en "samtalsledare". Familjerådgivaren såg mest till att vi pratade med varandra, men sedan rekommenderade han att vi bokade in oss hos familjerätten.
    Träffen med familjerätten gick ut på att vi skulle komma överens om boende, umgänge och underhåll. De erbjöd sig också att hjälpa oss med ett skriftligt avtal.

    Mitt ex flyttade redan under betänketiden.
  • Kodia

    När vi skilde oss skickade jag efter personbevis, och sedan skickade vi in ansökan ("äktenskapsskillnad") till tingsrätten och betalade avgiften. Vi skrev bodelningsavtal och gjorde upp allt ekonomiskt med banken.
    Vi bodde tillsammans under en del av betänketiden, tills jag köpt lägenhet och flyttat till den. Var man bor spelar ingen rättslig roll - man kan bo ihop utan att vara gifta, eller isär fast man är gift. Bodelningen kan göras när som helst. (vanligast under betänketiden, antar jag)

    Det finns massor med företag på nätet som försöker tjäna pengar på detta... Surfa runt, men betala inget till dem. (Dock måste du betala till tingsrätten, 900 Du beställer personbevis på skatteverkets hemsida, och där hittar du länk till blanketten du ska skicka in till tingsrätten. 
    https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/skilsmassapartnerskapsskillnad.4.76a43be412206334b89800020622.html
    http://domstol.se/Familj/Skilsmassa/

    Om pappan ska bo utomlands antar jag att det är smidigast om du har ensam vårdnad. Är ni överens om det fyller ni bara i det på skilsmässoansökan.

Svar på tråden Vill skiljas, någon som kan hjälpa?