• Mentat

Ni som äter kött

Anonym (V) skrev 2019-07-30 09:36:13 följande:

Jag hoppas att vi kan hålla så god ton som möjligt i denna tråd!

Ni som äter kött, varför gör ni det trots att ni vet att det är dåligt för miljön, djurens välbefinnande och ur många perspektiv även för hälsan?

Varken nu eller när jag var köttätare finner jag ett bra svar på den frågan.

Människans tanduppsättning visar att vi är omnivorer, i motsats till t.ex. Autralopithecus sediba. 

Varför skulle det vara dåligt för miljön? Betande djur håller landskapet öppet. Eller tänker du på utsläpp av växthusgaser? Det är inte förknippat med kött som sådant, även om det gärna framställs så i media, utan främst med idisslande djur som nötkreatur, får, kameler. Det land som är tvåa i världen när det gäller utsläpp av växthusgaser från djur är Indien - som också har mest vegetarianer! :)

Att det är dåligt för djurens välbefinnande ligger liksom i sakens natur, så länge vi inte bara äter självdöda djur utan slaktar dem. Ur många perspektiv är det bra för hälsan att äta kött. Det är väl som vanligt, att vad som helst är ohälsosamt om man går till överdrift med det.
Svar på tråden Ni som äter kött