• Anonym (Je)

Vad är skillnad på komp och flex?

Jag har precis fått en nytt jobb och behöver vara ledig på morgonen för jag ska till sjukhuset kl. 10. Börjar jobba kl 7 men det är en bit och åka. Och slutar jobbet kl 15.30 men vet inte om jag ska jobba mer den dagen. Nu till min fråga. Vad är flex och komp? Vilket skulle ni ta och varför?

• Svar på tråden Vad är skillnad på komp och flex?
  • Anonym (Kommunanställd)

Jag hade använt flex om jag hade så det täckte mina timmar jag behövde vara ledig!

På mitt jobb är flex något som registreras när jag kommer 1 tim tidigare eller slutar senare än ordinarie arbetstid. Kompledigt får vi om vi arbetat övertid om vi väljer "tid" - går att välja pengar.

Komptiden får vi ut i pengar om vi skulle avsluta vår tjänst, vilket vi inte får från flextiden.

Kan dock vara olika!

• Anonym (Hm)

Flexen brukar vara inom vissa tidsramar. Tex att man kan komma mellan 7 och 9 på morgonen och gå hem mellan 16 och 18. Så om man ska jobba heltid=8 timmar per dag och har 1 timmes lunch så måste man alltså jobba till 18 om man har kommit in kl 9. Om du kommer kl 9 och går hem kl 15 så kommer du ha 2 timmar minus på flexen. De måste du då jobba in vid annat tillfälle så du ligger plus minus noll på flexen i slutändan.

Men man kan inte vara ledig en hel dag och säga att man flexar. För flexandet kan alltså bara ske inom den tidsram som företaget angett.

Så är man ledig en hel dag får du kompa.

• Anonym (Hm)

Innan du kompar en hel dag så måste du tänka om du har komp att ta eller om du kommer ha chansen att tjäna in komp. För att tjäna in komp ska du jobba utöver din vanliga arbetstid. Det kanske du måste göra om det finns arbetsuppgifter som måste göras innan man går för dagen fast du egentligen har slutat.

Men tänk på att på vissa arbetsplatser får man inte jobba över på eget initiativ. Det kanske måste vara beordrat av chefen. Och även om så inte är fallet kan du inte jobba över på eget initiativ bara för att du ligger back på kompen och så sitter du i 2 timmar extra och rullar tummarna bara för att du behöver timmarna. Det måste på rikriget finnas saker att göra som måste göras vid det tillfället och som inte får skjutas upp.

Detta är alltså skillnad gång flexen där du själv styr dina arbetstider inom de ramar företaget satt.

En stor anledning till att man inte kan jobba över hur som helst och få komp är att för att kompen är dyr för företaget. För varje timme du jobbar över får du 1.5 timme komp eller 1.5 ggr lönen (för komp kan även tas ut i pengar vilket flex inte gör)

• Anonym (Hm)
    Anonym (Kommunanställd) skrev 2019-07-30 23:59:56 följande:

Jag hade använt flex om jag hade så det täckte mina timmar jag behövde vara ledig!

På mitt jobb är flex något som registreras när jag kommer 1 tim tidigare eller slutar senare än ordinarie arbetstid. Kompledigt får vi om vi arbetat övertid om vi väljer "tid" - går att välja pengar.

Komptiden får vi ut i pengar om vi skulle avsluta vår tjänst, vilket vi inte får från flextiden.

Kan dock vara olika!

Du måste ha missuppfattat nåt. Man har inga ordinarie arbetstider om man har flex. Man har ett tidsspann på morgonen som man får komma inom och ett tidsspann på kvällen som man får gå inom.
  • Anonym (xx)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 00:35:43 följande:
    Du måste ha missuppfattat nåt. Man har inga ordinarie arbetstider om man har flex. Man har ett tidsspann på morgonen som man får komma inom och ett tidsspann på kvällen som man får gå inom.
    Jag har ordinarie arbetstid 8,00-16,30 men kan flexa mellan 7 -9 och 15-18.
  • Anonym (KL)

På min arbetsplats lägger vi in komptid när vi är tvungna att jobba över. Flexen registreras när vi stämplar in tidigare eller stämplar ut senare frivilligt. Hade jag haft ett läkarbesök på några få timmar hade jag tagit det på flexen. Hade det varit en hel dag hade jag kompat under förutsättning att jag har en hel dags komp att ta ut. Vi kan inte ha minuskomp. Flexen däremot kan ligga på minus eller plus.

• Anonym (KL)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 00:35:43 följande:

Jag har ordinarie arbetstider och kan flexa ibland när det funkar för verksamheten. Inget speciellt tidsspann. Har flexkort.
  • Anonym (KL)

Komp registreras mer tydligt i systemet och kan betalas ut i ledighet eller pengar. Den får du alltid tillbaka. Flexen är din tid du reglerar själv och ska gå på plus-minus-noll inom en viss tid. Man får egentligen inte samla på sig en massa flex. Kompledighet beviljas före flexledighet.

• Anonym (Hm)
    Anonym (xx) skrev 2019-07-31 00:40:39 följande:

Jag har ordinarie arbetstid 8,00-16,30 men kan flexa mellan 7 -9 och 15-18.

Ok. Har dubbelkollat nu och på alla ställen jag läst på står det att flextid innebär att man själv bestämmer sin arbetstid inom ett av företagets förbestämda tidsspann.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (KL) skrev 2019-07-31 00:54:29 följande:

Jag har ordinarie arbetstider och kan flexa ibland när det funkar för verksamheten. Inget speciellt tidsspann. Har flexkort.

Ok. Det är inte definitionen av flextid om man googlar på det.
Svar på tråden Vad är skillnad på komp och flex?